• Anonym (orolig själ)

Svarta prickar/maskar framför ögonen

Nån fler? Jag har lidit av detta i flera år men tycker att prickarna/maskarna blivit fler. Skit jobbigt att vara ute i solen och snön, samt ljusa väggar och dataskärm. Jag har frågat dr google och fick fram att det måste vara glaskroppsavlossning. Men det som skrämmer mig är att det står att det drabbar äldre människor eller yngre människor som är närsynt. Vilket jag inte är! Har ju haft detta problem sedan jag var typ 22. Håller jag på å åldras i förtid???? Snälla fler med dessa fläckar?

• Svar på tråden Svarta prickar/maskar framför ögonen
  • SunnyBunny

Jag har nåt liknade. Får det om jag sitter för länge framför skärmen,i spegeln och ute när det är ljust. Mina är mera bollar och ringar. Har det även ibland när jag är riktigt trött. Har faktiskt aldrig sökt läkare för det för jag har blivit så van. Men jag är närsynt så det kanske beror på det då!

• Anonym

Är de svarta? Jag har som genomskinliga "maskar" prickar men de är samma typ 2-3 st minns att jag såg dem första gången när jag var ca 12år. Dessa ser jag när jag tittar på en ljus enfärgad yta.

• Anonym (Stina)

Har du "slitit" på dina ögon nåt? Alltså tex utsatt dem för mkt uv-ljus?

• NiXxI

Här är en till...fast jag får även blixtanfall...där jag blir som typ bländad i ögat och tappar synen i ca 10 minuter....skitjobbigt då DET sker...men maskarna har jag vant mig vid.
    Kanske borde kolla det snart...har diplapi oh närsynthet men inga glasögon (blev bestulen på mina förra året och faktiskt inte skaffat nya i ren lathet *suck*), men aldrig tagit upp det med optikern.

jahapp
  • enola

Jag har också "maskar", eller flimmer framför ögonen för jämnan, men i mitt fall tror jag att det är ett stressymtom. Kan det vara så för dig också?

• lurksmulan

Jag har mycket sånt också, dessutom har jag en prick med ett streck från. Kollade upp det och jag hade en spricka i näthinnan som fick lagas med laser. Det skulle försvinna efter 6 månader men nu har det gått ett år och är fortfarande kvar.
    Jag har varit mycket hos ögonläkaren och han har kollat allt möjligt och säger att vissa är känsligare just när det är ljust etc och kan se mycket saker.
    Jag kan tycka att det är bra om en ögonläkare (inte optiker alltså) får titta på dina ögon för att se att det inte är något som behöver åtgärdas.

Foot: A special device for finding furniture in the dark.
  • Anonym (orolig själ)
    Anonym (Stina) skrev 2010-02-25 16:10:16 följande:
    Har du "slitit" på dina ögon nåt? Alltså tex utsatt dem för mkt uv-ljus?
    Inte mer än någon annan antar jag.

Jag är stressad och har mycket oro och ångest men jag tror inte detta beror på det. Jag ser dessa jämt i visst ljus, i ett ljust rum och på dataskärmen....
  • lurksmulan
    Anonym (orolig själ) skrev 2010-02-25 17:10:15 följande:
    Inte mer än någon annan antar jag. Jag är stressad och har mycket oro och ångest men jag tror inte detta beror på det. Jag ser dessa jämt i visst ljus, i ett ljust rum och på dataskärmen....
    Det här dök upp för mig också när jag var stressad med mycket oro och ångest. Jag har en hypokondidiagnos i kombination med generaliserat ångestsyndrom.

Jag utökar mitt tips på ögonläkare till att även söka annan hjälp så att du inte behöver gå runt med ångesten. Jag gick i kognitiv betéendeterapi i ett år och nu mår jag ganska bra igen.
  • Nattsmurf

Det är nog precis det du beskriver, glaskroppsavlossning. Ofarligt och en naturlig del av åldrande. Bara för att glaskroppen åldrats fast du bara är 22 är ju inte resten av kroppen åldrad!

Det är jättevanligt att folk kommer in till ögonakuten nu när det är så mycket snö. Det är ofta då man lägger märke till det första gången. Man blir jätterädd men får lugnande besked av ögonläkare.

Det är klart man kan få synfenomen av ångestproblematik också men i ditt fall verkar det vara solklar glaskropp!

• Anonym (orolig själ)
    Nattsmurf skrev 2010-02-25 17:56:04 följande:
    Det är nog precis det du beskriver, glaskroppsavlossning. Ofarligt och en naturlig del av åldrande. Bara för att glaskroppen åldrats fast du bara är 22 är ju inte resten av kroppen åldrad!Det är jättevanligt att folk kommer in till ögonakuten nu när det är så mycket snö. Det är ofta då man lägger märke till det första gången. Man blir jätterädd men får lugnande besked av ögonläkare.Det är klart man kan få synfenomen av ångestproblematik också men i ditt fall verkar det vara solklar glaskropp! 
    Ja men att glaskroppen börjar åldras vid 22 år? Låter ju inge vidare det där

Ingen fler unga som har samma problem?
  • Anonym (orolig själ)
    lurksmulan skrev 2010-02-25 17:26:22 följande:
    Det här dök upp för mig också när jag var stressad med mycket oro och ångest. Jag har en hypokondidiagnos i kombination med generaliserat ångestsyndrom.Jag utökar mitt tips på ögonläkare till att även söka annan hjälp så att du inte behöver gå runt med ångesten. Jag gick i kognitiv betéendeterapi i ett år och nu mår jag ganska bra igen.
    Så dina prickar berodde på spricka i näthinnan? Hur gammal var du då dina besvär började? Jag lider också av svår hypokondri och försökt att få kbt utan resultat Det enda jag fått är en kurator vilket inte hjälpt mig ett dugg....

Nattsmurf: Jag läste någonstanns att dessa prickar ska försvinna efter en tid men mina har ju ej gjort det snarare blivit värre {#lang_emotions_cry}
  • lurksmulan
    Anonym (orolig själ) skrev 2010-02-25 18:17:39 följande:
    Så dina prickar berodde på spricka i näthinnan? Hur gammal var du då dina besvär började? Jag lider också av svår hypokondri och försökt att få kbt utan resultat Det enda jag fått är en kurator vilket inte hjälpt mig ett dugg....Nattsmurf: Jag läste någonstanns att dessa prickar ska försvinna efter en tid men mina har ju ej gjort det snarare blivit värre
    För mig var det så att glaskroppen säckat ihop och dragit med sig näthinnan. Jag närsynt och då är det vanligare.
    Jag var 31 när det hände.
  • Anonym (orolig själ)
    lurksmulan skrev 2010-02-25 18:19:00 följande:
    För mig var det så att glaskroppen säckat ihop och dragit med sig näthinnan. Jag närsynt och då är det vanligare.Jag var 31 när det hände.
    Jag har mailat en privat ögonläkare och fråga om jag får komma dit men jag känner mig riktigt ångestfylld alltså :( Är varken närsynt el medelålders och ändå börjar glaskroppen åldras, vågar inte ens tänka på att mina andra kroppsdelar också börjar "lägga ner". {#lang_emotions_cry}
  • HWikström

Det låter snarare som ögonmigrän, vilket kan vara jätte obehagligt och dyka upp lite då och då. Inget farligt egentligen bara obehagligt. Den diagnosen har jag fått för länge sedan. Jag fick blixtar och små prickar i synfältet. Det kunde hända när som helst utan några specifika anledningar.

• Neko

Ifall de flyter omkring och är olika och på olika ställen så kan det väl inte vara glaskroppsavlossning, då ska de väl vara likadana hela tiden? Jag har också sådana men jag har opererat ögonen med laser och tänker att det kanske är typ smuts/skräp som samlats i gropen på pupillen där det har lasrats.

• Infinity01

Hörde på tv om någon / några som såg svarta prickar bluppa om kring som skuggor i ögonen o han/de hade en ovanligt svår behandlad typ av mask i ögonen , jag kan se svarta prickar o linjer som glider omkring på ögat ..

• Anonym (Ofarligt)

Det måste inte vara något allvarligt, det kan vara fullkomligt ofarligt. Jag har haft fläckar som ser ut som "maskar" framför ögonen, och speciellt när jag tittar på ljusa saker som snö eller vita väggar, så länge jag kan minnas. Min pappa har likadant och jag trodde att det var vanligt. Har fått berättat för mig någon gång att det är mina egna blodkärl i ögonen jag ser men vet inte om detta stämmer. Jag har i alla fall inte glaskroppsavlossning.

• andersmartin

Troligtvis glaskroppsavlossning. Problemet är att i princip endast st:eriks ögonsjukhus i stockholm fixar detta. Det krävs remiss för att få hjälp där. De andra landstingen skriver inte remiss då de vill spara sina pengar. Dock går det oftast att fixa det med laser på privatklinik. 9500sek/öga kostar det. Ögonlasern i stockholm sangteriksgatan jobbar med detta. Jag hade otur då mina föroreningar låg mitt mellan synnerv och gula fläcken. De vågade inte skjuta med lasern. Jag får tjata på mitt landsting tills att de ger mig remiss till st:erik och städa ut prickar från glaskropp.

Svar på tråden Svarta prickar/maskar framför ögonen