Aspartam och amning?
Hej!
Jag helammar och undrar om aspartam i tex Pepsi Max går över i bröstmjölken och därmed kan påverka mitt barn?
Tack för svar!
Hej!
Jag helammar och undrar om aspartam i tex Pepsi Max går över i bröstmjölken och därmed kan påverka mitt barn?
Tack för svar!
Det vet inte jag, däremot har jag hört att kolsyrade drycker kan ge barnet magont, så jag hade nog låtit bli läsk oavsett... Rättare sagt, jag kommer låta bli läsk... skall ha barn om en månad (cirka) och börjar gräma mig inför att lägga av med cola, eftersom jag är beroende. För barnets skull får det gå, dock.
Måste bara fråga:hur skulle kolsyra gå över i bröstmjölk? Det är ju inget fast ämne?
Om du är orolig för aspartam så undrar jag hur du tänker kring övrigt matintag? Det ingår mycket andra konstdjorda ämne i stor del av kosten. Har du hört ngt speciellt om just aspartam som skulle vara skadligt för bebisen? Lite nyfiken för det har jag inte hört ngt om.
ja det gar över
http://www.aspartam.se/mediarch/medit021.html
www.gravid.se/28_barnmorskan/fraga_14.htm
En bit ner där står det som jag läste. Sedan googlade jag på kolsyra + amning och det verkar vara allmänt känt att det kan ge magknip.
Det var just magont som bebisar kunde få av aspartam, enligt BVC. Därför skulle man undvika tex tuggummi (hur mycket man nu skabehöva tugga för att det ska påverka...) och läskedrycker innehållandes aspartam (light)..Det var bättre att dricka vanlig läsk, med vanligt socker med andra ord.
Hon borde ju ha sagt något om att kolsyran även kan påverka magen?
Detta med att kolsyra går ut mjölken är en gammal myt. I alla fall enligt en biokemist och en läkare jag diskuterat detta med. I så fall skulle kolsyran även gå ut i blodet vilket kan vara dödligt.
Däremot kan andra ämne i drycken gå ut i mjölken, som koffein i läsk och mineraler i mineralvatten.
Vad ammade barn får ont i magen av verkar skilja en hel del så man får pröva sig fram.
De vanligase är de som är gasbildande typ lök, kol och bönor samt mjölk. Sen finns massa andra saker som kolsyra, choklad osv
Vissa BVC rekomenderar att inte äta choklad då det kan ge trög mage och ont men det sa de inget om på just mitt BVC så det handlar väl om deras erfarenhet.
Jag dricker en burk cola light varje dag (enormt sug vid amning) samt äter mycket choklad ca 2 ggr i veckan. Har inte märkt någon skillnad med min lillkilles mage tack o lov..så det är nog olika (som med allt annat).