• sistanovember

Aspartam och amning?

Hej!
    Jag helammar och undrar om aspartam i tex Pepsi Max går över i bröstmjölken och därmed kan påverka mitt barn?

Tack för svar!

• Svar på tråden Aspartam och amning?
  • pluvdo

Det vet inte jag, däremot har jag hört att kolsyrade drycker kan ge barnet magont, så jag hade nog låtit bli läsk oavsett...  Rättare sagt, jag kommer låta bli läsk... skall ha barn om en månad (cirka) och börjar gräma mig inför att lägga av med cola, eftersom jag är beroende. För barnets skull får det gå, dock.

• fjonkan

Måste bara fråga:hur skulle kolsyra gå över i bröstmjölk? Det är ju inget fast ämne?

Om du är orolig för aspartam så undrar jag hur du tänker kring övrigt matintag? Det ingår mycket andra konstdjorda ämne i stor del av kosten. Har du hört ngt speciellt om just aspartam som skulle vara skadligt för bebisen? Lite nyfiken för det har jag inte hört ngt om.

Jag äter därför finns jag...................
  • pluvdo
    fjonkan skrev 2010-02-25 18:30:58 följande:
    Måste bara fråga:hur skulle kolsyra gå över i bröstmjölk? Det är ju inget fast ämne? Om du är orolig för aspartam så undrar jag hur du tänker kring övrigt matintag? Det ingår mycket andra konstdjorda ämne i stor del av kosten. Har du hört ngt speciellt om just aspartam som skulle vara skadligt för bebisen? Lite nyfiken för det har jag inte hört ngt om.
    Jag vet inte, men för några månader sedan googlade jag runt för att se vad för eventuella negativa effekter colan skulle ha. Då läste jag bland annat att en expert (det stod expert, men man vet ju aldrig) besvarat en fråga beträffande kolsyrade drycker och att hon skrev att bebisar kunde få ont i magen, vid amning, av kolsyran och det visste hon också eftersom hennes egen bebis reagerat negativt på att hon drack kolsyrat vatten. Varför det är så vet jag inte, men det lät övertygande. Kan se om jag hittar sidan.
  • lokisse
    pluvdo skrev 2010-02-25 18:37:04 följande:
    Jag vet inte, men för några månader sedan googlade jag runt för att se vad för eventuella negativa effekter colan skulle ha. Då läste jag bland annat att en expert (det stod expert, men man vet ju aldrig) besvarat en fråga beträffande kolsyrade drycker och att hon skrev att bebisar kunde få ont i magen, vid amning, av kolsyran och det visste hon också eftersom hennes egen bebis reagerat negativt på att hon drack kolsyrat vatten. Varför det är så vet jag inte, men det lät övertygande. Kan se om jag hittar sidan.
    fast det skulle betyda att du far bubbelmjölk. och det är inte särskilt troligt.
    hennes barn reagerad förmodligen mer pa tex höjd magnesium halt (mineralvatten) eller nagot annat.
    Difficile est saturam non scribere
  • fjonkan
    Tycker det låter lite långsökt ändå men bebisar kan reagera på vad som helst under amningen så det är väl möjligt.
    Jag äter därför finns jag...................
  • Flisan79
    Jag går i god för att kolyra ger magont. Iaf på mina barn de 3 första månaderna.

Första barnet hade kolik och när jag fattade att mitt coladrickande var en stor faktor till det vände det nästan över en natt.
    Barn 2 visste jag bättre såklart men testade ett par ggr med magknip som resultat. Nu när hon är 4 1/2 månad kan jag dricka något glas då och då utan problem.
  • pluvdo
    lokisse skrev 2010-02-25 18:41:26 följande:
    fast det skulle betyda att du far bubbelmjölk. och det är inte särskilt troligt. hennes barn reagerad förmodligen mer pa tex höjd magnesium halt (mineralvatten) eller nagot annat.
    Jaja, jag vet inte. Jag har bara hört att det finns risk för att det inte är bra och många andra verkar ha hört/upplevt det också. Då känns det bäst att undvika läsk ifall att. :)
  • lokisse
    Flisan79 skrev 2010-02-25 18:43:54 följande:
    Jag går i god för att kolyra ger magont. Iaf på mina barn de 3 första månaderna. Första barnet hade kolik och när jag fattade att mitt coladrickande var en stor faktor till det vände det nästan över en natt.Barn 2 visste jag bättre såklart men testade ett par ggr med magknip som resultat. Nu när hon är 4 1/2 månad kan jag dricka något glas då och då utan problem.
    tror du inte att det är nagon av kryddorna i colan som gjör det?
  • sistanovember

Det var just magont som bebisar kunde få av aspartam, enligt BVC. Därför skulle man undvika tex tuggummi (hur mycket man nu skabehöva tugga för att det ska påverka...) och läskedrycker innehållandes aspartam (light)..Det var bättre att dricka vanlig läsk, med vanligt socker med andra ord.
    Hon borde ju ha sagt något om att kolsyran även kan påverka magen?

• Flisan79
    lokisse skrev 2010-02-25 18:45:10 följande:
    Nej för jag provade även andra drycker typ 7 up och must vid jul förstås.
  • Ragnar

Detta med att kolsyra går ut mjölken är en gammal myt. I alla fall enligt en biokemist och en läkare jag diskuterat detta med. I så fall skulle kolsyran även gå ut i blodet vilket kan vara dödligt.
    Däremot kan andra ämne i drycken gå ut i mjölken, som koffein i läsk och mineraler i mineralvatten.

• pluvdo
    lokisse skrev 2010-02-25 18:45:10 följande:
    På en av internetsidorna där en barnmorska svarat så skrev hon ju att hon upplevt att barnet fick magont av kolsyrat vatten, så då var det väl knappast kryddorna.

Jag vet dock som sagt inte, jag bara säger vad jag hört och om flera andra upplevt att deras barn haft ont i magen då de druckit kolsyrat och det gått över då de lagt av så är det väl bäst att försöka undvika?
  • lokisse
    Ragnar skrev 2010-02-25 18:49:42 följande:
    Detta med att kolsyra går ut mjölken är en gammal myt. I alla fall enligt en biokemist och en läkare jag diskuterat detta med. I så fall skulle kolsyran även gå ut i blodet vilket kan vara dödligt.Däremot kan andra ämne i drycken gå ut i mjölken, som koffein i läsk och mineraler i mineralvatten.
    ja och det borde ju vara ganska obehagligt att hoppa om brön kunnde explodera rakt ut sa att säga. (tänk skakad flaska)
  • Flisan79

Vad ammade barn får ont i magen av verkar skilja en hel del så man får pröva sig fram.

De vanligase är de som är gasbildande typ lök, kol och bönor samt mjölk. Sen finns massa andra saker som kolsyra, choklad osv

Vissa BVC rekomenderar att inte äta choklad då det kan ge trög mage och ont men det sa de inget om på just mitt BVC så det handlar väl om deras erfarenhet.

• Flisan79
    lokisse skrev 2010-02-25 18:52:14 följande:
    ja och det borde ju vara ganska obehagligt att hoppa om brön kunnde explodera rakt ut sa att säga. (tänk skakad flaska)
    Hahaha...ja det lär ju inte vara konsenterad kolsyra i tuttarna.

Dock kvartstår det faktum att vissa får ont i magen av kolsyrade drycker. Vad det beror på är en annan fråga.
  • Mysmamman

Jag dricker en burk cola light varje dag (enormt sug vid amning) samt äter mycket choklad ca 2 ggr i veckan. Har inte märkt någon skillnad med min lillkilles mage tack o lov..så det är nog olika (som med allt annat).

Svar på tråden Aspartam och amning?