Någon mer som har barn med blåsljud på hjärtat!?
Är det någon mer som har fått besked att erat barn har ett blåsljud på hjärtat?
Är det någon mer som har fått besked att erat barn har ett blåsljud på hjärtat?
våran först ahade blåsljud på hjärtat tills han var typ ett då det hade växt bort så inget att oroa sig för. Fast på min upptäckte de det redan i magen så de visst eju om det när han kom ut. Var på nån extra kontrol under BB tiden bara sen under vanliga bvc undersökningrana kunde de lyssan lite extra på hjärtat bara. Så lugnt, dete vanligt tydligen o många som verkar ha det på BB under den tiden jag var där var det 3 till som gick på extra kontrollen.
Min son hade blåsljud på hjärtat som upptäcktes då han var 7 månader. Det gjordes ett hjärtultraljud som visade att hålet satt "på rätt ställe". Då han var 3 år hade det växt ihop helt. Detta är tydligen rätt så vanligt och i det flesta fall rättar det till sig själv.
Det är vanligt, och brukar inte vara någon fara..Ettan hade det (upptäktes runt 6 månader), gjorde ekg och UL. Behövde inte komma på återbesök.
Nu går dottern genom det samma (1 år), hon gjorde ekg och röntgen igår, och vi väntar på tid til UL.
Det var också ett litet ljud.
min dotter har också blåsljud... har haft det sedan hon föddes. de upptäckte det medans hon låg på neo (hon föddes v34+1)..
hon har det fortfarande o blir 4 i aug. åker en gång/år o kollar med ul på barnmott.
blåsljud är jättevanligt hos de små o oftast så växer det bort av sig själv innan dom är 2-3 år. och om det skulle vara kvar så är operationen okomplicerad.
Min dotter hade blåsljud när hon föddes. Vi fick två extra kontroller på sjukhuset och det hade växt ihop innan hon var 6 månader. Jag reagerade precis som du med tårar och var jätte chockad. Ringde mamma direkt som bad mig ringa min faster. Det visade sig att tre av mina kusiner och två av deras barn också haft det. Så då lugnade jag ner mig
När tjejen var tre dagar fick vi reda på att hon hade två hål i hjärtat (både mellan förmaken och kamrarna). Läkaren sa att hålen var för stora för att det skulle vara sannolikt att de skulle växa ihop, och det var nästan 100% säkert att det skulle bli en operation. Jag kunde inte sluta gråta... Var totalt hormonstinn och trodde att "nu skall min bebis dö" Vi var på flera UL och läkarna fortsatte säga samma sak. Positivt var dock att tjejen mådde hur bra som helst och gick upp fint i vikt. Alla sa till oss att inte oroa oss, men hur lätt är det när ens dotter har hål i hjärtat... Och en hjärtoperation är ju ändå en hjärtoperation hur "rutin" den än må vara... Döm om vår förvåning när läkaren vid senaste UL säger att det ena hålet nästan har växt ihop och att de andra har minskat såpass att hon troligtvis slipper opereras! Säkert vet vi inte förrän hon är mellan 4-6 år, men det var ändå helt underbara nyheter
Försök att inte oroa dig alltför mkt (fast jag vet att det är svårt...) Vi har en frisk och pigg tjej med ett hål i hjärtat, och sannolikt är det samma för er dotter
TACK ALLA som svarat på mitt inlägg! Känns som jag fått bekräftat att det är ganska vanligt ändå och inte behöver vara så allvarligt! Men med alla hormoner som jag tydligen fortfarande har kvar i kroppen så kommer tårarna hela tiden så fort jag börjar tänka på det. Men det känns som sagt bra att höra att det är vanligt. Men måste erkänna att jag sett värsta senariot framför mig med ett stort ärr på hela bröstet, hjärttransplantation mm, hann tänka SÅ mycket på den korta stunden inne på BVC!
Hej!
Yngsta dottern hade blåsljud vid tvåmånaderskollen.. bara lite dock. Dom kollade sen igen vid 9 månaderskollen och då var det borta.
Blåsljud är inget att oroa sig över på en bebis. När ni gör ultraljud så kommer dom att se vad om orsakar ljudet och troligen är det väl något vanligt som att det är hål mellan kammrana. Vår äldsta dotter hade hål mellan kamrarna men det hade växt igen vid återbesöket då hon var 2 år.
Min man har ett lite "allvarligare" hjärtfel - hans aortaklaffar är defekta och det är ett relativt stort läckage. Detta upptäktes inte förrän han var 33 år 2 veckor före BF för vår älsta dotter. Han mår hur bra som helst och har alltid varit en idrottskille. Numera går han på regelbundna kontroller och när hjärtfunktionen börjar påverka honom mer så kommar man att byta klaffarna.
Ibörjan kändes det otroligt läskigt med hjärtfel men ofta är det inte så allvarligt och nu för tiden är läkarna välidgt duktiga på hjärtoperationer.
Det är otroligt skrämmande när man får remisser till "läskiga ställen" för sina barn och det är väldigt lätt att bygga upp skräcksenarion. Jag tror att det bästa sättet att handskas med det hela är se sitt barn som friskt tills man verkligen har fakta.
Försök att inte oroa dig över din dotter utan njut av henne och ta hand om dig själv!
Ja de upptäckte ett blåsljud på min son när han var 5 månader. Blev skickade till ultraljudsundersökning och där såg man ingenting. Inte ens ett hål. Så TS, det behöver inte ens vara ett hål utan bara ett ljud som hörs när blodet pumpas ut av det effektiva friska barnhjärtat. Ett s.k strömningsbiljud.
Min son som är 2 år och 4 månader opererade sitt hjärta i somras pga blås ljud. Det upptäckte hålen redan på BB men trodde att han inte skulle behöva nån operation, 50% av alla barn som föds har blås ljud sa de.
Så här glad var Loke två dagar efter operationen, man ser att han inte har speciellt ont tycker jag
På min son hörde de blåsljud när vi låg på bb, så vi fick tid till ultraljud, men allt såg bra ut. De sa även på bb att detta troligen inte var någon fara och att det skulle växa bort.