• Moster Carina

Någon som testat "lär din baby läsa"?

Hej!

Jag är moster till två underbara ungar, den ena 2,5 år och den andra snart 5 år.
    Jag är lite emot att ge dem leksaker när de fyller år eftersom de får så otroligt mycket av resten av släkten.
    Jag har därför tagit på mig rollen att ge dem utvecklande saker som t.ex. böcker, spel etc.
    Jag har hört talas om en produkt som heter "lär din baby läsa" som tydligen ska vara bra för barnens språkliga utveckling. Jag var inne på den hemsidan och tittade på exempelfilmerna och hur man leker med barnen med dessa kort och det verkade jättekul för barnen och definitivt utvecklande. Och tydligen fungerar det även för en 2,5 åring. Nu undrar jag om någon har testat dessa kort och hur vad era barn har tyckt om dessa?

• Svar på tråden Någon som testat "lär din baby läsa"?
  • väntar4an 2010

den metoden kör dom på dagis ..

de har uppsatt ord runt om i lokalen

tex :

klocka på klockan
    fönster på fönster
    vägg på väggen osv mycket bra

då lär sig barnen läsa genom att känna igen orden

• Ain

Nja, fast jag har egna kort som jag ibland leker med med min dotter. Det funkar. Hon tycker det är jättekul och kan redan läsa ett par ord. Det skulle säkert fungera bättre om jag gjorde det oftare ocksa.
    Min dotter är lite mer än 2 ar.

• måntroll

min tjej ser om saker kommer från ikea även om det står i olika färger,, hon känner direkt igen loggan,, det gjorde hon redan vid 1½ år,

• Moster Carina

Hej Måntroll! Det är precis det jag menar...massor med barn känner ju till McDonalds loggan osv. så därför tycker jag det vore häftigt om de kunde lära sig att läsa och känna igen "vanliga" ord. Det borde ge dem en bra start inför att såsmåningom läsa egna böcker och en bra start i skolan. Tyvärr har jag inte tid som Ain, att göra egna kort utan jag tänkte köpa färdiga isf. Men det här är något som ni skulle rekommendera en "pedagogisk" moster att köpa?? :)

• måntroll

jag tycker att det låter som en jätte bra sak att köpa,

• Ain

Det är säkert bra att köpa, men det kräver ju att föräldrarna har lust att göra det med barnen. De kan ju inte göra det själva (ok, nu känner jag inte helt till denna metod, kanske den gar ut pa att klistra upp korten? Men om det är ung. samma metod som jag har, ska man visa upp korten för barnen och da krävs det ju ett visst engagemang fran föräldrarna). Eller hade du tänkt göra det med barnen? Isafall är det ju verkligen en superpresent...

Svar på tråden Någon som testat "lär din baby läsa"?