Jag gjorde en abort för några år sedan och ångrade mig fruktansvärt mycket efter det. Jag gjorde aborten för att min dåvarande kille inte ville ha barnet. Var i något chocktillstånd och insåg inte förrän efteråt vad jag hade gjort. Hade inte lyssnat på mig själv.
Jag kände otroliga skuldkänslor efteråt, fick väldig ångest, sömnproblem och blev deprimerad. Tänkte att: tänk om detta var enda chansen för mig att få barn i livet, och nu kommer jag aldrig få barn. Jag fick även skuldkänslor för att jag berövat ett liv. Det kändes som att jag gjort det i alla fall. Nu har jag ett barn och sedan dess har jag förlåtit mig själv, även om jag ibland tänker på det.
Det är lätt för andra att säga att man inte ska skuldbelägga sig själv, men när tankarna bara far runt i huvudet och man är ledsen är det inte lätt att ta in sådant. Tycker du ska gå till en terapeut, så du får råd och stöd. Det tar tid att komma över, eller i alla fall att lära sig leva med det. Du är verkligen inte ensam om att känna som du gör. Du kommer säkert snart bli gravid igen om du och din kille vill det.
Lycka till!