• Anonym (j-)

ångrar min abort så otroligt... bara gråter

Jag gjorde abort i oktober för vi bestämde tillsammans att vi inte var redo. Har ångrat mig enda sen dagen jag gjorde det.. jag vill bara bli gravid nu, finns de nån som ångrat sig och blivit gravid? jag är så ledsen, gråter varje kväll

• Svar på tråden ångrar min abort så otroligt... bara gråter
  • UpsyDaisy

Men tösen då :(

Försök att inte klandra dig själv för hårt. Du har gjort något som du nu ångrar MEN:

1. Hormonerna rasar i början av en graviditet och man tänker inte alltid klart
    2. Hade du fått stöd från omgivningen (din partner?) så hade du med all sannolikhet inte gjort abort.

Så jag tycker inte att du ska vara så hård mot dig själv. Tillåt dig sörja det du förlorat, men klandra dig inte för mycket för ditt "val". Det är inte alls konstigt att du mår dåligt nu, som jag skrev så är man inte helt "rätt" i huvidet i början av en graviditet och det är mycket lätt att man fattar "fel" beslut. Man är så oehört känslig och allt känns omöjligt. Sedan efter aborten stabiliserades din kropp och du kunde tänka klart och du ångrade dig och nu mår du dåligt. Det är helt normalt.

• Anonym

håller med föregående inlägg.
    varför har din kille inte stöttat dig?
    blir så jävla less på killar som anser att abort är som besök hos tandläkaren, det är ju inte de som gör abort eller sitter på psyket efteråt.
    och jag blir rasande när jag läser om mannens "rätt" att inte bli pappa när graviditeten är redan faktum.
    din reaktion är helt normalt, skulle jag säga.

• Anonym

Jag gjorde abort i slutet av oktober och har gråtit mycket över den. Kunde jag vrida tillbaka tiden hade jag inte gjort abort. Det blev dessutom lite komplikationer med min abort och jag har varit riktigt riktigt rädd för att något skulle ha skadats inne i mig. För att slippa oroa mig var jag hos gynekologen tidigare i veckan. De bekräftade att allt såg bra ut, allt från livmoder till äggstockar. Efter det beskedet så har jag mått mycket bättre. Vi planerar ev att bli gravida i början av sommaren.

Stora kramar till dig.

• Anonym (tvivel)
    Anonym (j-) skrev 2010-02-25 21:43:26 följande:
    Jag gjorde abort i oktober för vi bestämde tillsammans att vi inte var redo. Har ångrat mig enda sen dagen jag gjorde det.. jag vill bara bli gravid nu, finns de nån som ångrat sig och blivit gravid? jag är så ledsen, gråter varje kväll
    Hej!
    Skickar kramar och hoppas du mår bättre snart. Själv står jag inför valet om jag ska göra abort eller inte. Är redan i v 7 och har inte beställt någon tid. Så det börjar bli bråttom.
    Men jag kan verkligen inte besluta. På vilket sätt ångrar du dig? Hur går tankarna efteråt. Känner mig så rädd på något konstigt sätt.
  • attila
    Anonym (tvivel) skrev 2010-02-27 15:14:00 följande:
    Hej! Skickar kramar och hoppas du mår bättre snart. Själv står jag inför valet om jag ska göra abort eller inte. Är redan i v 7 och har inte beställt någon tid. Så det börjar bli bråttom. Men jag kan verkligen inte besluta. På vilket sätt ångrar du dig? Hur går tankarna efteråt. Känner mig så rädd på något konstigt sätt.
    Anonym (j-) skrev 2010-02-25 21:43:26 följande:
    jag gjorde abort för ett tag sen och jag ångrar mig med mer än något, men jag känner samtidgt att de va de bästa för mig har precis blivit arbetslös och har inte råd med ett barn nu ocg pappan i bilden ville inte ha nått med barnet att göra :( men tänker på de hela tiden och kommer nog alltid att göra de.
  • Anonym (varitDär)

Gjorde abort för 6 år sen då vi tyckte att ett barn passar inte i vårt liv. Har ångrat mig och tänker på det nästan varje dag. Men vi var i chocktillstånd och det var svårt att se konsekvenserna. Svårt att tänka riktigt klart när det är kvicka beslut som ska tas.

Du ska veta att du är inte ensam. Styrkekramar
  • Anonym

jag gjorde abort i maj 2009 och ångrade mig varje dag. det blev värre med tiden och i september-oktober var det som värst. då kunde jag sitta en hel kväll och bara se in i väggen och deppa..

i november blev jag gravid igen och är nu i vecka 18.. :) tror det var meningen på nått sätt .. hade nog inte klarat sorgen annars.

man ska tänka efter många gånger innan man gör en abort. tyvärr är man inte riktigt sig själv när alla hormoner spelar med en, och man kanske gör nåt man egentligen inte skulle gjort annars. men man får se det för vad det är och tro på sig själv. hoppas du blir gravid snart igen om du vill det :)

• FiaiMalmö

Jag läste en gång statistik på hur många som gör abort och sedan blir gravida inom ett år efter aborten. Därför att de ångar den alltså. Minns inte hur stor procentsats det var. Men den var hög. Så det verkar vara väldigt vanligt att ångra en abort.

Jag tycker du ska fråga dig vad det är du ångrar, att inte få barn eller att det känns hemskt att du tog bort något som skulle leda till ett liv. Det är faktiskt helt okej att göra abort. Men om aborten har fått dig att inse att du vill ha barn nu så kör på det. Jag undrar bara om det kan vara så att du vill vara gravid för att du tror att det liksom ska radera bort din abort. Det kommer det ju inte att göra.
  • Anonym

Eftersom du gjorde aborten med din vilja och att ni inte var redo, så vad glad över du tog ditt ansvar som människa och inte satte ett nytt barn till världen. Du behöver dock bearbeta din händelse och jag rekommenderar varmt att du pratar med en kurator eller psykolog.

• Anonym

Jag gjorde en abort för några år sedan och ångrade mig fruktansvärt mycket efter det. Jag gjorde aborten för att min dåvarande kille inte ville ha barnet. Var i något chocktillstånd och insåg inte förrän efteråt vad jag hade gjort. Hade inte lyssnat på mig själv.

Jag kände otroliga skuldkänslor efteråt, fick väldig ångest, sömnproblem och blev deprimerad. Tänkte att: tänk om detta var enda chansen för mig att få barn i livet, och nu kommer jag aldrig få barn. Jag fick även skuldkänslor för att jag berövat ett liv. Det kändes som att jag gjort det i alla fall. Nu har jag ett barn och sedan dess har jag förlåtit mig själv, även om jag ibland tänker på det. 
    Det är lätt för andra att säga att man inte ska skuldbelägga sig själv, men när tankarna bara far runt i huvudet och man är ledsen är det inte lätt att ta in sådant. Tycker du ska gå till en terapeut, så du får råd och stöd. Det tar tid att komma över, eller i alla fall att lära sig leva med det. Du är verkligen inte ensam om att känna som du gör. Du kommer säkert snart bli gravid igen om du och din kille vill det. 
    Lycka till! 
  • pysa
    Anonym skrev 2010-03-06 17:38:20 följande:
    jag gjorde abort i maj 2009 och ångrade mig varje dag. det blev värre med tiden och i september-oktober var det som värst. då kunde jag sitta en hel kväll och bara se in i väggen och deppa..

i november blev jag gravid igen och är nu i vecka 18.. :) tror det var meningen på nått sätt .. hade nog inte klarat sorgen annars.

man ska tänka efter många gånger innan man gör en abort. tyvärr är man inte riktigt sig själv när alla hormoner spelar med en, och man kanske gör nåt man egentligen inte skulle gjort annars. men man får se det för vad det är och tro på sig själv. hoppas du blir gravid snart igen om du vill det :)
    Är i precis i samma sits. Jag gjorde en kirurgisk abort i maj 2010 och var då i 11e veckan, i sista stöpet alltså . Det var nog mestadels chocken över att vara 22 år och blivande mamma som tog beslutet åt mig. Min finfina fästman ville jättegärna behålla det men jag hade så svårt att se mig själv som mamma. Ångrade aborten redan när jag vaknade från narkosen och har bara blivit värre sedan dess. Nu har vi tagit upp det igen, kände också att det var meningen på något sätt!
    Hoppas allt går bra för er systrar där ute, var starka och försök lyssna på det niverkligen vill!
  • Kakmoster

Jag och min dåvarande pojkvän blev gravida för några år sedan. Det var (trodde jag) ett stadigt förhållande som då pågått i tre år. När graviditetsbeskedet kom var det en chock för oss båda. Tyvärr bemötte pojkvännen det med "du får välja - mig eller baby - för jag vill inte ha barn vid den här tidpunkten i mitt liv"
    Valde då att göra en abort, grät mig igenom hela processen både innan och efter.

Nu har jag en liten son som snart fyller 1 år med en helt annan man. Från det att jag fick veta att min lille son skulle födas så kom alla känslorna tilbaka på nytt. Hade jag gjort rätt som valde abort första gången? Var jag säker på att jag skulle behålla det här barnet eller skulle det bara bli som ett substitut för det jag valt bort tidigare?
    Men när allt känns svart och dystert så brukar jag tänka att det beslut som jag tog var rätt , de beslut jag fattar nu är rätt nu. Om jag inte hade gjort en abort då hade jag aldrig träffat min nuvarande pojkvän och jag hade inte haft min underbare lille son.
    (Alternativet för mig hade antagligen varit att vara ensamstående mamma i beroendeposition gentemot mina föräldrar...)

Ingen kan fatta så svåra beslut åt dig som huruvida du ska försöka bli gravid på nytt. Det enda jag kan säga är att man ibland stänger in sig i sorgen över det som hade kunnat bli och därför inte ser sin situation klart. Om du inte är 100 % säker på att ni vill ha ett barn tillsammans och att er relation klarar det ska ni inte skaffa barn tillsammans. Ett "nytt" barn är aldrig en ersättning för det som man valde bort. Och det är jobbigt att ha ett barn. Den gamla klyschan att det förändrar "allt" stämmer fatiskt delvis Flört

Bara du känner dig. Hur du än väljer så är det rätt beslut om du väljer det som du känner att du tror på.

Hoppas att allt ordnar sig för ddig! Tusen styrkekramar (från en som varit där)

• Ung92

Jag har gjort en abort för 3 månader sen och känner exakt samma sak...Inte så att jag sitter och deppar och stirrar in i väggen, utan det känns som en del av mig saknas..Innan var jag emot barn och ville absolut inte bli ung mamma, nu ångrar både jag och pappan beslutet.

Efter jag hade gjort medicinska aborten så  ångrade jag mig djupt..det gör jag än idag! är bara 18 år, men är det rätt så är det rätt. Låt inte din pojkvän ta ditt beslut, det är kvinnans beslut. Du ska dock tänka igenom det, klarar jag av det? har jag råd? mm...

Däremot så tror jag på ödet...för inte så länge sen gick jag till ungdomsmottagningen och fick p-plåster utskrivna, jag var som tveksam om jag skulle börja eller inte..när jag gick till apoteket och tänkte hämta ut dem så var DEM SLUT!! Så hon i kassan fick ringa och kolla på ett annat apotek, SLUT DÄR MED!! Och de var sista dan jag kunde börja med nått nytt preventiv medel.

Berättade åt min pojkvän, och han sa direkt - det är nog meningen att vi ska skaffa barn..

Och det tror jag med, har aldrig vart med om att det är slut överallt och bara någon dag innan gick kondomen sönder. Kanske ödet? Jag vet inte, men jag väntar spänt med ett positivt resultat på stickan..hoppas hoppas! och jag har mått dåligt varje dag, vill bara vara gravid igen. så det du känner är fullständigt normalt, det är för att man får moderskänslor som håller i sig...:(

hoppas du börjar må bättre snart, förstår precis vad du gått igenom.. kramis

Lycka till, en stor kram till dig!!

Svar på tråden ångrar min abort så otroligt... bara gråter