Reccept på god bål!!
Jag efterlyser recept på god bål!!! eftersom jag inte hunnit bli gravid så är det med alkohol, men den ska helst inte smaka alkohol Är det någon som har ett smarrigt reccept?
tack på förhand! Kram!
Jag efterlyser recept på god bål!!! eftersom jag inte hunnit bli gravid så är det med alkohol, men den ska helst inte smaka alkohol Är det någon som har ett smarrigt reccept?
tack på förhand! Kram!
mitt standardrecept:
valfri blanksprit
alkoholfri cider - den man tycker om
Vitt vin - behöver inte vara det dyraset
Hallonsoda
Frysta hallon
Skivad stjärnfrukt
Blanda efter behag - garanterat "spritfri" upplevelse
Lycka till
Jag brukar blanda vodka med fruktsoda/sprite, koncentrerad druvjuice (du vet i 2 dl paket) och frukt. Kiwi, frusna jordgubbar och vindruvor (delade och urkärnade) är jättegott. De frusna gubarna får tina i bålen och är trevligare än isbitar. Annars kan man frysa in fruktbitar (ex. hallon) i isbitar och ha i bålen. Det är bra att ha mycket läsk och juice för det ska inte smaka en massa sprit.
Lycka till!
1 liter vitt vin
2 liter fruktsoda
1 flaska alkoholfri cider
frysta jordgubbar
ev stjärnfrukt
Följande bål är fanstastiskt god och sommrig!
1 l jordgubbar
1 citron
10 myntablad från färsk mynta
100 g bitsocker
1 helflaska rosévin
1 dl gin
3x33 cl sockerdricka
isbitar
Dela jordgubbarna. Skär citronen i skivor och dela dessa i halvor. Gnugga muntan mot sockerbitarna för att få ut smak. Häll rosévin och gin i en bålskål. Lägg i citronskivorna, sockerbitarna och jordgubbarna. Blanda försiktigt. Låt stå svalt tills dess sockret har löst sig. Häll strax innan serveringen i sockerdrickan och lägg i isbitarna. Lägg även gärna i några hela, ognuggade myntablad som dekoration.
Gröna lagunen, c. 9 %:
0,75 l torrt mousserande vin
0,5 l vodka
2x 0,35 l pisang ambon likör
2 x 1,5 l sprite
is
Till dekoration kan man ha carambolaskivor och apelsin. Ger c. 50 små glas.
Vårbål, c. 10 %:
0,75 l vitt vin
0,1 l vodka
0,2 l bananlikör
3 x 0,33 l päroncider
is
Som dekoration kan man ha bananskivor och röda körsbär.Ger c 21 små glas.
Aprikosäpple, c 9 %:
0,2 l aprikoslikör
2 x 0,75 l mousserande äppelvin
1 l ginger ale
is
Till dekoration äppelblom eller bitar av grönt äpple och myntablad. Ger c 27 små glas.
Sommarromantik, c 11 %:
3 x 0,75 l halvtorrt rosévin
2 x 0,35 l jordgubbslikör
4 x 0,33 l cider
is
Till dekoration: jordgubbar och blad av sitronmeliss samt slöjblommor på kanten av bålskålen. Ger c 40 glas.
Tjohej, märks det att jag gillar bål?
Tack alla för tipsen! Vi får se vad det blir!!