• Ccilla

Temphöjning, försent att försöka?

Jag undrar, temphöjningen man får vid ÄL, betyder det att det är försent att försöka när man fått det, eller betyder temphöjningen att ägget släppt, och man är fruktbart i 12-24h till..

Har temphöjning på 1grad, har tempat i några månader så är helt säker.
    Har pos ÄL test oxå..

Tacksam för svar, då vi inseminerar så undrar jag om det är försent att göra det i morgon då jag fick temphöjning ikväll

Kram =)

• Svar på tråden Temphöjning, försent att försöka?
  • Ccilla

börjar fundera på om jag alltid lägger mina inlägg fel, för jag får aldrig några svar..

• Ccilla

hittar inget på nätet, o verkar inte va nån som vet här, så jag försöker iaf, så får vi se..

hade..

• Lille Gris

För det första, för att tempningen ska vara tillförlitlig ska man tempa på morgonen, direkt när man vaknar och helst innan man kliver upp ur sängen.

Normal temphöjning vid äl är 0,2-0,5 grader. Har du så mycket som en hel grads ökning tror jag mer på att du har en infektion i kroppen. Men har du tempat några cykler och följer samma mönster så är det kanske så för dig. Det är ovanligt, men det finns säkert undrantag i dettta också som med allt annat.

Men annars så sker temphöjningen först 1-2 dagar efter ägglossningen, när progesteronet når tillräckligt hög nivå för att påverka hjärnans "temperaturcenter". Så när man får temphöjning är det tyvärr redan för sent.

• Ccilla
    Lille Gris skrev 2010-02-27 12:17:06 följande:
    För det första, för att tempningen ska vara tillförlitlig ska man tempa på morgonen, direkt när man vaknar och helst innan man kliver upp ur sängen.Normal temphöjning vid äl är 0,2-0,5 grader. Har du så mycket som en hel grads ökning tror jag mer på att du har en infektion i kroppen. Men har du tempat några cykler och följer samma mönster så är det kanske så för dig. Det är ovanligt, men det finns säkert undrantag i dettta också som med allt annat.Men annars så sker temphöjningen först 1-2 dagar efter ägglossningen, när progesteronet når tillräckligt hög nivå för att påverka hjärnans "temperaturcenter". Så när man får temphöjning är det tyvärr redan för sent.
    tack för svar

Jag tempar både morgon och kväll, och jag har gjort så länge nu.
    Jag höjer mig alltid en grad, inte på en gång, utan det öker under 2 dagar.

Sen hittade jag nyss en sida på nätet, då jag sökt o sökt,, där det står:

"Temperaturen stiger nämligen upp till en halv grad under dygnet efter ägglossningen. Man kan på detta vis bestämma när ägglossningen sker och möjligheten för att bli gravid är som störst"
    http://www2.niomanader.se/content.asp?ID=8

Så då borde ju d innebära att när man får högre temp, så ska man passa på (i vårat fall att inseminera)
    Men jag kan ha fel..
  • Lille Gris

Kvällstempen säger egentligen ingenting, tempen kan variera smått under dagen efter vad man gör och hur man mår.

Nästa mening efter ditt klipp är ju "Det ska dock observeras att temperaturen stiger först efter ägglossning."

När får du temphöjning i förhållande till positivt äl-test?
    Har man tur är ägget befruktningsbart i 24 timmar, men för många är det bara möjligt att bli befruktad under 10-12 timmar. Så visst, får du väldigt tidig temphöjning efter äl (vilket är svårt att säga när man inte vet exakt när det släpper) kan det finnas en liten teoretisk chans att det inte är över när tempen höjs, men tumregeln är att när höjningen kommer så är det för sent. Kanske speciellt när det gäller insemination där man måste vänta ytterligare några timmar innan man får komma in till kliniken. Lite bättre odds kanske om man kan kasta sig i sängen hemma men jag skulle nog säga att det är marginellt.

• Ccilla
    Lille Gris skrev 2010-02-28 12:44:34 följande:
    Kvällstempen säger egentligen ingenting, tempen kan variera smått under dagen efter vad man gör och hur man mår.Nästa mening efter ditt klipp är ju "Det ska dock observeras att temperaturen stiger först efter ägglossning."När får du temphöjning i förhållande till positivt äl-test?Har man tur är ägget befruktningsbart i 24 timmar, men för många är det bara möjligt att bli befruktad under 10-12 timmar. Så visst, får du väldigt tidig temphöjning efter äl (vilket är svårt att säga när man inte vet exakt när det släpper) kan det finnas en liten teoretisk chans att det inte är över när tempen höjs, men tumregeln är att när höjningen kommer så är det för sent. Kanske speciellt när det gäller insemination där man måste vänta ytterligare några timmar innan man får komma in till kliniken. Lite bättre odds kanske om man kan kasta sig i sängen hemma men jag skulle nog säga att det är marginellt.
    vet att man ska tempa morgon, men på mig så har det stämmt om jag har högre temp på kvällen, så är den oxå högre morgonen efter. Jag får temphöjning 1-2 dagar efter pos ÄL test.

och att tempen höjs efter ÄL har vi väl redan konstaterat, frågan är ju om den höjs precis när ägget släppt och man har några timmar på sig, eller om det är någon dag efter så det är försent.

Sen inseminerar vi hemma, så jag kan ha fäska sperma på plats inom 20 min.

Men tack för ditt svar, =)
Svar på tråden Temphöjning, försent att försöka?