• Pallas

Vilket golv ska vi välja?

Jag ska lägga in nytt golv i köket på det hus vi hyr. Jag hade tänkt mig ett klickgolv i björkutförande, men behöver lite tips på märken och omdömen om kvalitet osv. Pris är inte jätteintressant, men har ni uppgifter om prislägen och prisvärda alternativ tar jag tacksamt emot.

I dagsläget ligger en korkmatta, så jag tänkte lägga ett flytande golv uppepå. Ej golvvärme. Golvet får ju inte resa sig i skarvarna vid lite fukt, så en rejäl kvalitet är att föredra.
  • Svar på tråden Vilket golv ska vi välja?
  • Parenthood

Ja, du måste se till att lägga ett golv som tål att läggas i ett kök både vad gäller väta och slitage. eftersom kostnad inte tycks vara någon issue ska det nog inte vara några problem, kolla upp några välkända kvalitetsmärken och kolla att leverantören säger att de är lämpliga till kök.  Kährs golv tillhör väl de bästa kvalitetsmässigt.

• Pallas

Kährs har jag faktiskt inte hört talas om. Har kollat runt lite nu ikväll, och det verkar vara ont om björkutföranden. Ek är förhärskande, tydligen.

• tamate

vi köpte ett klickgolv till sovrummet på byggmax och jag säger bara skit skit skit. Minsta lilla vi flyttar på sängen eller en stol så blir det märken. har en kista som vi har sängkläderna i och vi har behövt flytta den någr agånger och det är djupa hack efter den och golvet är knapt 2 år gammalt. är så otroligt besviken då golvet vart så fint.
    däremot så la gubben en matt i hallen som ser ut som riktigt trägolv inköpt på xlbygg, superb. har en stor njuffe som är klumpig som en elefant och hon kanar och raspar på golvet men inte ett märke. det blev ett litet litet märke häromdagen då gubben slog emot när han tappade fästet om en tung sak som han bar men man måste titta just där det hände för att se det.
    vi skulel eg ha klickgolv i så gott som hels huset men vi har ändrat oss så nu blri det bara klickgolv i sovrummet, dom andra rummen förutom toan får mattor, och toan blir det någon form av sten eller klinkers.

• Pallas

tamate: Vinyl? Har ni lagt det själva, alltså? Är det inte svårt?

• tamate
    Pallas skrev 2010-02-26 00:57:43 följande:
    tamate: Vinyl? Har ni lagt det själva, alltså? Är det inte svårt?
    hmm, sitter och läser igenom mit tinlägg igen, var fick du vinyl ifrån?
    jag skrev matta.
    frågade gubben och han hade sagt ifrån i butiken att den skulle ligga i hallen så denna är dyrare och tuffare men man måste nog tänka likadant i köket då även detta rum blir utsatt för det mesta
  • tamate

gubben lägger förresten först spånskiva som har spår så man fäster dom i varandra sedan skruvar han fast dom i golvet sedan limmar han på mattan så den rubbas ingenting och förhoppningsvis inte iframtiden heller =)

sorry för den dåliga stavningen men det verkar inte finnas något stavningsprogram på googlechrome så jag ska gå tillbaka till safari iegn.

• Pallas

tamate: Tänkte om det var en matta av vinyl? Eller är det plast? Eller heltäckningsmatta? Matta kan vara intressant, men jag har aldrig lagt det själv förut. Här finns spånskiva i botten och på den är korkmatta (rutor) limmad. Den går att sprätta bort. Om man lägger plastmatta, måste man då lägga den i ett stycke? Hur skarvar man annars?

• tamate

gubben säger att han inte tror att du har korkmatta utan någon form av matta som liknar dom som dom har på industri, vanliga förut och svindyr om du skulle köpa dom nu.
    I alla fall.
    Gubben säger att det är väldigt lätt att skarva, det kallas kemsvets (inte mekanisk svets)
    märket på vår matta är parkett (det är inte typen utan märket)
    vår hall är ca 6x4el5 och till hallen kostade mattan ca 5-6 k gissar gubben har för mig han sa förut när han fixade det att det gick på 8 k allt som allt. Jag hittar inte kvittot men han köpte som sagt den på xlbygg (gamla fresk)
    dom är väldigt kunniga där så det är bara till att fråga. vårt golv ser ut som boktä tror jag, lagom mörkt utan att hela rummet blri allt för mörkt. komemr göra trappan och hallen uppe i samma eftersom vi blev så nöjd. ett rum uppe valde jag ljus furu och väggarna är vit sedan har jag gamla tidningar i taket, ljust och fint (mitt pysselrum) tummet är litet så jag valde ljusa frger där inne. den mattan köpte vi också på xl bygg och jag väger 120 kg och hr en stol som jag "kör runt" där inne och det golvet la vi förra vintern och där är inte ett märke och det golver får också stå ut med en del. tappat målar färg och knappar och kört över med stolen och det är inte ett märke på det golvet heller så här blir det mattor för hela slanten =)

• Pallas

Jag stegade lite i köket och uppskattar det till ungefär 20 kvm. Tack för tipsen tamate, jag ska kolla mer på matta!

• Rigmor Mortis
    tamate skrev 2010-02-26 01:39:35 följande:
    märket på vår matta är parkett (det är inte typen utan märket)  
    Inte Tarkett? 
    Vi har laminatgolv (av välkänt, dyrt märke, minns inte vilket just nu) nu, men ska byta det mot plastgolv eftersom fogarna blivit fula och spruckit på ett par ställen. Vi ska anlita mattläggare, men plastgolv är lätta att lägga själv och finns i flera bredder så man slipper skarva.
    Jag tror för övrigt att TS har korkoplastgolv nu, oerhört vanligt förr.
  • Pallas
    Rigmor Mortis skrev 2010-02-26 13:26:35 följande:
    Det kan nog stämma med din gissning på vår nuvarande golv. Huset är byggt på 80-talet.
    Det där med skarvarna är det jag är rädd för om jag väljer laminat. Det kanske är bättre att satsa på plastmatta. Frågan är hur man ska matcha det med resten av huset. I hallen, som är en korridor, är det en lite mörkare beige plastmatta, i sovrummen nästan vita. I vardagsrummet skulle jag gissa på bokparkett. Det gäller att hitta något som inte hackar upp ännu mer... I tvättstugan, som vi passerar på väg till köket från grovingången, är det en rosaaktig plastmatta, i badrummet babyblå. Suck.
  • johandra

Vi har ek-parkett i hela huset bortsett från precis innan för dörren och i badrummen då...Vi är inne på år 4 nu och golven är lika fina som när vi la in dom..vi har en parkett som vi köpte på silvan,dom finns ju inte kvar nu men de flesta golven är av liknande kvalitét.

Dock så är det ju så att trägolv får repor,så du måste se till at ha tassar på alla möbler...Men även plast och laminatgolv blir ju förstörda av vassa möbler,så egentligen är det ingen skillnad där..

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 3/4-10
  • Pallas

Justja, det är gulnade furuluckor i köket, men jag funderar på en budgetrenovering och lacka dem vita. Vi hyr ju bara huset...

• Pallas
    johandra skrev 2010-02-26 14:27:28 följande:
    Vi har ek-parkett i hela huset bortsett från precis innan för dörren och i badrummen då...Vi är inne på år 4 nu och golven är lika fina som när vi la in dom..vi har en parkett som vi köpte på silvan,dom finns ju inte kvar nu men de flesta golven är av liknande kvalitét. Dock så är det ju så att trägolv får repor,så du måste se till at ha tassar på alla möbler...Men även plast och laminatgolv blir ju förstörda av vassa möbler,så egentligen är det ingen skillnad där..
    Det är snyggt med ett genomgående tema i hela huset, men jag tvivlar på att det blir aktuellt att lägga parkett i hela huset. Vet inte hur jag ska lösa det där med att det blir olika golv i alla rum i huset. Inte lätt...
Svar på tråden Vilket golv ska vi välja?