• FinastE2010

Tråden från stygnen lossnat?

Verkade som att när jag gick på toa lossnade det en tråd som självklart måste komma från stygnen, var väl typ någon cm trå eller så och jag blev sydd med sådan tråd som ska tas upp av kroppen efter förlossning.

Undrar bara SKA tråden lossna sådär eller är det stygnen som gått upp så att man måste sys om? Jag ser ju inte ens vart de har sytt någonstans (inte än iaf) så det är svårt för mig att avgöra..

Lite hjälp tack! Borde jag ringa bm för att få det uppkollat?

• Svar på tråden Tråden från stygnen lossnat?
  • Näbbmusen

Jag vet inte tyvärr, men det kan ju absolut inte skada att höra av sig och fråga, det är nog det bästa!

• Maya85

Hur länge sedan var det du födde barn?
    Har du ont nu så absolut ska du ringa och kolla upp men annars är det säkert ingen fara :)

Jag födde för en månad sen och jag har inga stygn kvar, de har ramlat bort och allt känns okej där nere, ska på efterkontroll i slutet på mars.

• FinastE2010
    Maya85 skrev 2010-02-26 07:02:39 följande:
    Hur länge sedan var det du födde barn? Har du ont nu så absolut ska du ringa och kolla upp men annars är det säkert ingen fara :)Jag födde för en månad sen och jag har inga stygn kvar, de har ramlat bort och allt känns okej där nere, ska på efterkontroll i slutet på mars.
    Det var 14 februari som förlossningen var. Jag har ju fortfarande lite ont, men jag har ju inte alls lika ont som i början! då kunde jag knappt nudda med papper utan att dö och nu är det inga större problem. Men har någon konstig känsla av att något "skaver" om et är stygn eller vad det är? Jag ser ju inte ens vart de har sytt så svårt att veta. :P
  • FinastE2010
    Maya85 skrev 2010-02-26 07:02:39 följande:
    Hur länge sedan var det du födde barn? Har du ont nu så absolut ska du ringa och kolla upp men annars är det säkert ingen fara :)Jag födde för en månad sen och jag har inga stygn kvar, de har ramlat bort och allt känns okej där nere, ska på efterkontroll i slutet på mars.
    Märkte du när stygnen ramlade bort? Jag blev ju sydd med sådan tråd som ska tas upp av kroppen, då borde det väl inte lossna stygn? Man blir ju fundersam. Kan inte ringa förrän efter helgen heller..
  • Maya85

Okej, nej det är svårt att veta hehe..
    de sa till mig att stygnen ramlade bort av sig själva och det har jag märkt att de har gjort. Hoppas att du får svar på måndag men jag tror inte du behöver vara orolig så länge du inte känner att något är väldigt fel.

• ploten

Har opererats ett antal gånger och sytts med tråd som ska vara "självupplösande", men det kommer alltid ut lite trådstumpar här och var... Ofta måste kroppen göra sig av med dem för att såren ska kunna läka. Men om du känner dig orolig för att det ska ha spruckit upp någonstans ska du förstås ringa och be dem kolla upp det.

• Hanna36
    FinastE2010 skrev 2010-02-27 12:23:04 följande:
    Märkte du när stygnen ramlade bort? Jag blev ju sydd med sådan tråd som ska tas upp av kroppen, då borde det väl inte lossna stygn? Man blir ju fundersam. Kan inte ringa förrän efter helgen heller..
    men en del av tråden sitter ju på utsidan, allt är ju inte inuti om man säger.. man knyter ju ihop suturen på utsidan! Så om det inuti ätits upp av kroppen faller det som är utanför av.. Helt normalt mao!
    ~ Mamma till 3 goingar ~
  • FinastE2010

Tack för svaren! Ska ta och ringa imorrn iaf och boka en tid, lika bra att kolla upp det istället för att noja! Det som känns "fel" är väl att det typ skaver och kliar på vissa ställen som att det är trosorna som sitter fel om ni förstår vad jag menar? Jag fick leta efter stygnen (haha) men märkte sen att de måste sitta innanför för där kände jag som att det var stygn eller något. Och det är också där som det kan skava och klia för det beror garanterat inte på något annat än just det. Svamp eller liknande har jag aldrig haft i hela mitt liv!

Vet inte om stygnen "ska" klia eller skava? Obehagligt som fan iaf!

• fröken argbigga

Tror att det du känner som skaver och irriterar är läkningen. Kände också så. Och om stygnen gått upp är det nog försent att göra nått åt nu tyvärr, sårkanterna läker på några dagar bara. Men det är ju såklart alltid bra att ringa och höra efter.

• FinastE2010
    fröken argbigga skrev 2010-02-28 20:28:52 följande:
    Tror att det du känner som skaver och irriterar är läkningen. Kände också så. Och om stygnen gått upp är det nog försent att göra nått åt nu tyvärr, sårkanterna läker på några dagar bara. Men det är ju såklart alltid bra att ringa och höra efter.
    Så om något stygn gått upp, kan jag inte sy om det då trots att det läkt utan stygnen? :/
  • Dr Mupp
    FinastE2010 skrev 2010-03-01 02:41:39 följande:
    Så om något stygn gått upp, kan jag inte sy om det då trots att det läkt utan stygnen? :/
    Ja om ett stygn lossnar i förtid så kan man inte sy om. för mig släppte ett stygn 4 dagar efter förlossningen och då blev det ett lite jack där. Men är det nästan två veckor sen du födde barn så är det lungt, då är det läkt och stygnen ska släppa.
Svar på tråden Tråden från stygnen lossnat?