• Krokant

Någon som är duktig på kemi? Löslighet!

Håller på att skriva en labbrapport i naturkunskap och det är en sak jag inte förstår.

Det handlar om hur ämnen löser sig i vatten (polär), t-röd (svagt polär) och tändvätska (opolär).

Jag förstår varför jonföreningen natriumklorid löser sig bra i vatten, vilket beror på att vattenmolekylerna som är dipola plockar upp natruimet och kloriden.

Men vad påverkar molekylförningarnas löslighet. Vad är det som gör att strösocker har hög löslighet i vatten men låg i tändvätska. Och varför har lampolja låg löslighet i vatten men hög i tändvätska. 

Tänk vad glad jag skulle bli om någon kunde hjälpa mig med denna underbara naturkunskap!

• Svar på tråden Någon som är duktig på kemi? Löslighet!
  • Lexikon

Skriv inte punkt efter frågor, använd frågetecknet. Hela inlägget är rätt rörigt...

Lampolja blandar sig inte med vatten då vattnet skulle förlora för mycket entropi på det, dvs vattnet skulle tvingas in i strukturer på ett sätt det inte gillar. Lampolja och tändvätska är rätt lika ur molekylstruktur, båda är kolväten med i huvudsak londonkrafter emellan.

Om entropin ökar vid en reaktion (ex när NaCl löses i vatten) är det en god indikation på att processen är spontan. Vill man vara nogrann bör man dock alltid se till Gibbs fria energi, totalt sett.

• saxen2
    Lexikon skrev 2010-02-26 19:30:01 följande:
    Skriv inte punkt efter frågor, använd frågetecknet. Hela inlägget är rätt rörigt... Lampolja blandar sig inte med vatten då vattnet skulle förlora för mycket entropi på det, dvs vattnet skulle tvingas in i strukturer på ett sätt det inte gillar. Lampolja och tändvätska är rätt lika ur molekylstruktur, båda är kolväten med i huvudsak londonkrafter emellan. Om entropin ökar vid en reaktion (ex när NaCl löses i vatten) är det en god indikation på att processen är spontan. Vill man vara nogrann bör man dock alltid se till Gibbs fria energi, totalt sett.
    Mmm för Gibbs fria energi är ju sjukt relevant i naturkunskap A.

Till trådstart, spinn vidare på poläritet.
  • saxen2

Polaritet ska det ju stå, förargligt.

• Krokant

Tack för svaren.

Vet att texten blev något rörig, såg det efter att jag lagt ut den. Kunde inte riktigt förstå varför jag inte använde frågetecken. Lustigt hur det kan bli, särskilt då jag är utbildad i svenska vid universitetet.

• Tyche82

”Lika löser lika” är en bra tumregel tycker jag.

Nu är jag inte bra på kemi, men jag tror det är så att strösocker och vatten (dipolärt) båda är polära medan tändvätska är opolärt. 
    älskar
  • Krokant

Lika löser lika var det jag fokuserade på, hittade information om detta på nätet. Och jag fick MVG utan komplettering 

• Lexikon
    Tyche82 skrev 2010-02-28 21:25:41 följande:
    ”Lika löser lika” är en bra tumregel tycker jag. Nu är jag inte bra på kemi, men jag tror det är så att strösocker och vatten (dipolärt) båda är polära medan tändvätska är opolärt. 
    Strösocker är inte polärt. Däremot innehåller det många OH-grupper vilket gör det lösbart då vattnet kan vätebinda till det.
  • Tyche82
    Lexikon skrev 2010-03-05 16:13:12 följande:
    Strösocker är inte polärt. Däremot innehåller det många OH-grupper vilket gör det lösbart då vattnet kan vätebinda till det.
    Bra att veta! Tack.
    Jag hade fått för mig att det var så att sockerkristaller består av polära sockermolekyler som är sammanväxta med dipol-dipolbindningar till ett molekylgitter. När sockret kommer i vatten bryts dipol-dipolbindningarna i sockerkristallen och det bildas nya dipol-dpolbindningar mellan vatten- och sockermolekylerna. Sockret löser sig i vattnet.

En sockerkristall består av ett ofantligt stort antal tättpackade sockerpartiklar, sockermolekyler. Partklarna som finns ytterst, i kontakt med vattnet, löser sig. Ju större kontaktytan är desto snabbare går upplösningen. Upplösning beror på att de polära vattenmolekyler (har en positiv ända och en negativ) kolliderar med sockermolekyler och ”drar till sig” de polära sockermolekylerna, som frigörs från kristallen.

Lite googling säger mig samma sak? Fast man kan ju hitta ”allt” när man googlar. förstås{#lang_emotions_laughing}
    älskar
  • Lexikon

Om socker (sackaros) vore polärt, vart hamnar då laddningarna?

Mina försök att googla sackaros, dipol och löslighet får inga resultat alls. Länka gärna om du har tillförlitlig källa.

• Tyche82
    Lexikon skrev 2010-03-05 17:52:29 följande:
    Om socker (sackaros) vore polärt, vart hamnar då laddningarna? Mina försök att googla sackaros, dipol och löslighet får inga resultat alls. Länka gärna om du har tillförlitlig källa.
    Jag googlade bara på sockerkristaller och polära. Skolresurs och edu fick jag fram och något mer. Nu säger jag inte att de är pålitliga källor för det vet jag inte, jag har inte kollat.
    Jag är som sagt inte kemikunnig, jag hade hört en sak, du upplyste mig om att så inte var fallet. Jag googlade på det.
    Här är länken jag fick fram. www.google.se/search&q=sockerkristaller+polära&btnG=Sök&meta=&aq=undefined&oq=sockerkristaller+polär
    älskar
  • Lexikon

Det enda "riktiga" där var från Distansgymnasiet i Finland, och där står det att socker (sackaros) ska vara dipolärt. När jag däremot går igenom mina egna kemiböcker plus söker via "sackaros" som sökort hittar jag ingenting. Och bara av att titta på molekylformeln så känns det heller inte rimligt.

Däremot har sackaros vissa likheter med c-vitamin som är polärt, bortsätt från att det saknar negativt laddade syren... och därför inte borde vara en dipol.

Svar på tråden Någon som är duktig på kemi? Löslighet!