Oj, jag får nog bringa lite klarhet i det jag menare med "ständigt gnällig". Klart han inte gnäller dygnet runt, emellanåt är han glad, pratig, busar, hoppar runt och pratar och pratar och pratar. Men, det där gnällandet, det är ändå något som också har hört till hans personlighet sen han lärde sig göra ljud. Och jag vet att barn gnäller, men han gnäller vääääldigt mycket. Och vi har så klart alltid hittat en anledning till det - han håller på att få tänder, han är understimulerad, han är överstimulerad, han behöver komma ut mer, det är en utvecklingsfas osv osv... Så vi försöker inte bortförklara hans beteende utan försöker verkligen hitta lösningar på det så att han ska bli mer nöjd med livet - så att vi får se den där glada sidan av honom lite oftare.
Jag har tänkt mycket på det här sedan jag skrev inlägget, för läget här hemma börjar bli svårt. Möjligt att han är ett så kallat "high needs" barn, även om jag inte gillar att sätta etiketter... Får nog läsa lite mer om det, tack för den informationen Vittra! Det jag har kommit fram till är att det nog inte är något fel (äter bra, sover bra, verkar må fysiskt bra), utan vi måste ändra på lite här hemma.
Jag har sedan jag blev gravid vetat om att jag vill vara hemma länge med mitt barn, har inte velat att han ska gå långa dagar på dagis utan har tyckt och trott att han mår bäst med sina föräldrar. Jag har faktiskt varit lite emot dagis, inte förstått varför fler inte är hemma länge med barnen osv. Men nu tvivlar jag lite. För jag tror att vi har hamnat i en ond spiral och jag känner att jag har testat det mesta för att komma ur den. Nu har han börjat på dagis (korta dagar, 4 dagar/vecka)och av vad jag kan se mår han jätte bra av det, så jag funderar på om han inte ska gå lite längre än vad han redan gör. En hård smäll för mig som hade gladeligen varit hemma med honom längre, men det känns verkligen inte som att jag räcker till för honom oavsett vad alla säger om hur barn i den här åldern ska interagera med andra. Jag har verkligen haft den åsikten att jag inte vill att han tillbringar mer tid med en fröken än han gör med mig, men jag börjar inse att det kanske är lite egoistiskt? Visst är det så att allt kan inte vara roligt jämt, barn måste få ha tråkigt också - men hur roligt är det egentligen att gå hemma med bara mig? Att alltid behöva vänta för att mamma fixar något. Kan det vara så att det snarare är kvalitet och inte kvantitet som är viktigt i det här laget? Uff, det här känns jätte jobbigt, för det går så mycket emot hur jag tänker omkring det här med barnuppfostran, barnomsorg etc...
Jisses, blev långt och kanske lite svårt att förstå. Som ni kankse märket har jag mycket att bearbeta just nu!