• lyckligmamma

Hund som kissar inne hos andra

Skulle ni ha hunden kopplad om den kissade inne hos andra? Eller låta den gå lös och följa efter hela tiden? Lite problem med det. Tipa gärna En hanhund som e ca 2 år gammal. Inga problem hos sig själv

• Svar på tråden Hund som kissar inne hos andra
  • znuttan79

Hej vi hade oxå problem med att våran hane markerade hos andra (där de fans eller varit hona) så vi började ge han kemiska kastereringar som har fungerat utmärkt. De e en spruta som håller ca 3 månader  och den kostar under 500 kr. Tanken är att vi ska kasterera honom helt framöver men de e en kostnad på mella 3000-4000 kr så just nu tycker vi att alternativet med kemisk e bra. =)
    Lycka till

• Birgitta2
    Höst flickan skrev 2010-02-26 14:00:18 följande:
    ha i koppel.+ att jag skulle kastrera den.
    Skulle jag också. Kastration omgående.
  • lyckligmamma
    Birgitta2 skrev 2010-02-26 14:08:33 följande:
    Skulle jag också. Kastration omgående.
    Det har hon inte råd med just nu på ett tag
  • lyckligmamma

Hunden kissar hos dem som inte har andra djur med

• Birgitta2
    lyckligmamma skrev 2010-02-26 14:10:16 följande:
    Det har hon inte råd med just nu på ett tag
    Det finns kemisk kastration. Myyyycket billigare.
  • Lathundarna

Om ägaren inte har råd med att kastrera just nu så skulle jag rekommendera att ensamträna hunden så att den inte behöver följa med hem till folk. Skulle även rekommendera att det görs en standarskastrering istället för de här nya preparaten som de inte riktigt har koll på än, men sistnämnda är en rekommendation jag gör helt baserad på egna, dåliga erfarenheter.

• lyckligmamma
    Lathunden skrev 2010-02-26 14:23:00 följande:
    Om ägaren inte har råd med att kastrera just nu så skulle jag rekommendera att ensamträna hunden så att den inte behöver följa med hem till folk. Skulle även rekommendera att det görs en standarskastrering istället för de här nya preparaten som de inte riktigt har koll på än, men sistnämnda är en rekommendation jag gör helt baserad på egna, dåliga erfarenheter.
    Hur då ensamträna?
  • Lathundarna
    lyckligmamma skrev 2010-02-26 14:25:33 följande:
    Hur då ensamträna?
    Uhm..? Ensamträna? Lära hunden att vara ensam så att man själv kan lämna hemmet utan hund och så att hunden slipper följa med överallt {#lang_emotions_dreamer}
  • lyckligmamma
    Lathunden skrev 2010-02-26 14:29:29 följande:
    Uhm..? Ensamträna? Lära hunden att vara ensam så att man själv kan lämna hemmet utan hund och så att hunden slipper följa med överallt
    Ja du menade så förlåt  fatatde inte. Men ibland behöver den ju komma ut det är ju de som e synd. Min dotter älsakr hunden, det hade varit roligare om den kunde vara här med ... Det kan ju hända saker som gör att hon måste lämna hunden
  • Birgitta2
    lyckligmamma skrev 2010-02-26 15:08:19 följande:
    Ja du menade så förlåt  fatatde inte. Men ibland behöver den ju komma ut det är ju de som e synd. Min dotter älsakr hunden, det hade varit roligare om den kunde vara här med ... Det kan ju hända saker som gör att hon måste lämna hunden
    Vad menar du med "ibland måste den komma ut"? Får den bara komma ut när man går hem till nån? Alla människor lämnar hunden hemma då och då. De flesta varje dag, de måste ju jobba. Så jag förstår inte problemet.
  • lyckligmamma
    Birgitta2 skrev 2010-02-26 15:20:26 följande:
    Vad menar du med "ibland måste den komma ut"? Får den bara komma ut när man går hem till nån? Alla människor lämnar hunden hemma då och då. De flesta varje dag, de måste ju jobba. Så jag förstår inte problemet.
    Denär hemma utan problem i 4 timmar. Hemma kissar den inte bara hos andra. Hon vill gärna kunna ta med hunden tex till sin mamma när hon är där på helgerna, men nu går det inte då den kissar inne. Hon blir väldigt bunden
  • Birgitta2
    lyckligmamma skrev 2010-02-26 15:30:57 följande:
    Denär hemma utan problem i 4 timmar. Hemma kissar den inte bara hos andra. Hon vill gärna kunna ta med hunden tex till sin mamma när hon är där på helgerna, men nu går det inte då den kissar inne. Hon blir väldigt bunden
    Man ÄR bunden med hund. Det liksom tillhör. Men vill hon vara utan problem så gäller åtminstone kemisk kastrering. Och hon bör inte vänta tills beteendet är fast - då blir det svårt att få bort det.
  • lyckligmamma
    Birgitta2 skrev 2010-02-26 15:37:01 följande:
    Man ÄR bunden med hund. Det liksom tillhör. Men vill hon vara utan problem så gäller åtminstone kemisk kastrering. Och hon bör inte vänta tills beteendet är fast - då blir det svårt att få bort det.
    Ja det var just beteendet hon ville jobba bort. men tror också att det kan vara svårt utan kastrering
  • polaris

En kastrering behöver inte kosta så mycket, jag betalade 2000 kr för att få vår rottiskille kastrerad. 500 kr för 3 månader låter dyrt däremot...

• Lilla JJ

Min lille ha kissat inne hos bekanta ett par gånger. När han var valp kunde/fick man ju inte skälla på honom. Men sedan han blivit rumsren hemma och har koll på vart man kissar så har han fått rejält med skäll när han kissat inne samt att jag tagit ut honom direkt. Han har sedan dess inte kissat inne. En vuxen hund vet att man inte kissar inne. Till skillnad från en valp.

• Felicia Adrian

Har han alltid gjort så?
    Eller har han börjat nu i vinter?
    Hur ofta får han gå ut när hon är hemma med honom resp när hon är borta med honom?
    Hur är han i övrigt i betenende borta vs hemma?
    Talar han tydligt om hemma när han behöver eller håller han sig tills hon går ut med honom?

Om hon går ut säg 1 gång var 3:e timme när hon är hemma och han är lugn hemma. Men när hon är borta är han lite mer aktiv och inte still så mycket kanske hon behöver gå ut med honom med 1,5 timmes mellanrum..
    Kan vara en sådan enkel sak.

Om han aldrig lärt sig tala om att han behöver gå ut kan det vara att hon missar att hans signaler att han behöver ut tätare än hon går ut med honom hemma.

Sen om han börjat nu i vinter kanske det har göra med att han inte kissar klart när han är ute och då behöver ut oftare om han är borta och är i mer rörelse...

Vill/kan hon inte kastera honom så är detta saker hon behöver fundera över.

Börja gå ut tätare med honom när hon är borta så han får kissa av sig oftare. Jobba honom mentalat och fysiskt ordentligt innan hon åker bort, åker hon till sin mamma och är där över natt/nätter så viktigt att hon jobbar honom ordentligt även där.

Betenden går att få bort med träning. Men det krävs just träning och tidsuppoffringar från ägaren.

• hmcc

En hund som kissar hos andra ska ni givetvis inte ta med till folk, vem vill ha hundpiss på väggarna?

Svar på tråden Hund som kissar inne hos andra