recept egen vätskeersättning (snabbt svar önskas)
Ja min 6 mån kille har fått magsjuka o vi kommer inte till något apotek nu... skulle vilja ha recept på egen vätskeersättning!!!
Ja min 6 mån kille har fått magsjuka o vi kommer inte till något apotek nu... skulle vilja ha recept på egen vätskeersättning!!!
google är bra att ha...
http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Behandlingar/Vatskeersattning/
Blanda 1 liter kokt och avsvalnat vatten med 6 teskedar strösocker och 0,5 tesked salt.
Om du tycker att vätskeersättningen smakar illa kan du smaksätta med några droppar pressad citron eller 2 teskedar koncentrerad apelsinjuice
jag blev varnad på akuten förre året att de finns flera olika recept. detta recept e dock korrekt! kommer från vårdguiden.
super lätt att göra och billigare än att köpa på apoteket!
fast de va samma som jag fick av barnakuten!
Tack för svaren!! Han är bättre nu, spydde upp lunchen sen har det varit lugnt, har gett honom utpumpad bröstmjölk o han har även ammat 2 ggr (även om han kanske inte fick i sig så mycket eftersom jag normat bara ammar 2-3 ggr per dygn)
Har som sagt varit lugnt nu... vågar jag ge honom gröt sen innan han lägger sig??