• Stårschan

Ni som har gasspis i lägenhet - var bor ni?

Jag läset nyss i en tråd om ett område där alla lägenheter hade gasspis. För mig känns detta väldigt exotiskt. Jag har mig veterligt aldrig varit in i en svensk bostad som har gasspis. Var i landet är det vanligt med sådana? Är det bara i storstäderna, eller är jag helt ute och cyklar?

Den som vill bli älskad för den hon är, gör klokt i att se till att hennes sanna jag är värt att älska!
  • Svar på tråden Ni som har gasspis i lägenhet - var bor ni?
  • Tant Green

För två månader sedan flyttade vi till ett nybyggt hus med elspis, men innan hade vi gas (närförort till Stockholm) och där jag bodde hela 90-talet var det också gas (Stockholms innerstad). Det är ganska vanligt här i alla fall, det är hus från 20-40-talet som jag bott i.

• Saaaraa

Vi hade det i vår förra lägenhet, och då hade alla det där. I en gammal byggnad på södermalm i stockholm.

• längtar och väntar

Vi har gasspis men elugn i vårt hus! Köket är nyrenoverat från 2008! Bor i en ort strax utanför Malmö.

• längtar och väntar

oj, sorry läste inte lägenhet! Vi bor i villa!

• Stårschan
    längtar och väntar skrev 2010-02-26 15:56:26 följande:
    oj, sorry läste inte lägenhet! Vi bor i villa!
    Det är också intressant. Hur funkar det - går det gasledning fram till huset eller har man stora gasbehållare?
    Den som vill bli älskad för den hon är, gör klokt i att se till att hennes sanna jag är värt att älska!
  • längtar och väntar
    Stårschan skrev 2010-02-26 16:11:40 följande:
    Det är också intressant. Hur funkar det - går det gasledning fram till huset eller har man stora gasbehållare?
    Huset är gasuppvärmt, så det är den ledningen man använder!
  • Tant Green
    längtar och väntar skrev 2010-02-26 15:55:50 följande:
    Vi har gasspis men elugn i vårt hus! Köket är nyrenoverat från 2008! Bor i en ort strax utanför Malmö.
    Åh vad lyxigt! Precis det jag skulle vilja ha. Jag saknar gasspisen, men är glad att vi har elugn nu för gasugn är inte kul
  • Arokon

Vi bor i villa och har gasspis kopplat till gasnätet. Huset är byggt 1931 och det har varit gasspis från början. Vår spis är dock bara sju år gammal, stor gasspis med elugn, jag är jättenöjd med den. Nuförtiden har väl alla nya gasspisar elugn? Vi bor i Stockholm norr om Stockholm. I vårt villaområden finns det flera villor som har gasuppvärmning.

I vår förra lägenhet i Stockholms innerstad hade de flesta gasspis i fastigheten från 1906. När vi köpte vår lägenheten var gasspisen dock utbytt till elspis tyvärr.

• Tant Green
    Arokon skrev 2010-03-01 17:23:26 följande:
    Vi bor i villa och har gasspis kopplat till gasnätet. Huset är byggt 1931 och det har varit gasspis från början. Vår spis är dock bara sju år gammal, stor gasspis med elugn, jag är jättenöjd med den. Nuförtiden har väl alla nya gasspisar elugn?
    Vår förra spis var från 2004 och den hade ingen elugn.
  • Stårschan
    Tecken skrev 2010-03-01 18:18:58 följande:
    Jag känner en som bor i Sumpan som har det. Här står det lite exempel på områden som har gasspis: sv.wikipedia.org/wiki/Gasspis
    Herregud. Det finns då allt på Wikipedia! Tack!
  • Butterscotch

Vi har haft det i några lägenheter (kombinerat med elugn), dock inte i vår nuvarande. Bor i Stockholms innerstad. Gasspis är superbra! Tur att det nuförtiden finns induktionsspisar, som är ett bra alternativ.

• Sirling

I de gamla delarna av Stockholm är det jättevanligt. Nu bor jag i hus utanför men av mina lägenheter i stan hade 3 av 3 gasspis.

Svar på tråden Ni som har gasspis i lägenhet - var bor ni?