• Calles matte

17-åring som spårar ur totalt

Hur vet man om en tonåring drabbats av depression och vad gör man i så fall?

Situationen kring min mans 17-årige son börjar bli helt ohållbar och vi har ingen aning om hur vi skall hantera den. Det går inte att "nå" honom alls längre och så snart min man försöker prata med honom så får han ett utbrott och sticker hem till sin mamma för att sedan inte höra av sig alls (eller svara på sin pappas kontaktförsök). Han blir allt mer våldsam och kan behandla sin (bio) lillasyster fruktansvärt otrevligt. De små (halv)syskonen börjar också få ta del av hans utbrott och jag är på allvar orolig för att de även skall komma i vägen för honom rent fysiskt.

Samarbetet med mamman är obefintligt tyvärr och det förvärrar ju situationen. Själv känner jag att jag inte orkar länge till på grund av alla konflikter och allt bråk (som jag ändå väldigt sällan är direkt involverad i). Funderar emellanåt på att ta småbarnen och flytta, men det hjälper ju varken min man eller hans store son, det blir bara ett sätt för mig att slippa undan problemen...

• Svar på tråden 17-åring som spårar ur totalt
  • vakttjejen

Kontakta socialen och be om hjälp!

• Calles matte

Ja, jag hade gärna bett om hjälp men att kontakta socialen tar emot, vad skulle de göra om man kontaktade dem?

• hexanmaria
    Calles matte skrev 2010-03-12 11:01:56 följande:
    Ja, jag hade gärna bett om hjälp men att kontakta socialen tar emot, vad skulle de göra om man kontaktade dem?
    BPU
  • dessan59

hej Ts! jag känner igen mig, har också problem med min mans ena dotter som är 15 år.jag har  tänkt att ta min katt och dra, men som du sa vad hjälper det?! jag tror att det bästa är som vi har gjort är ringa socialtjänsten och anmäla alla saker som händer ens barn/styvbarn. vi är bägge maktlösa när man har försökt med allt, ta mobil eller nycklar dra in månadspengen.men har man försökt med allt, som jag är övertygad om att både du och din man har gjort för pojken, så tror jag att det är en markering att, för varje samtal du ringer socialtjänsten måste dom förstå att ni är totalt maktlösa utan deras hjälp.

lycka till!

• Calles matte
    dessan59 skrev 2010-03-13 19:31:29 följande:
    hej Ts! jag känner igen mig, har också problem med min mans ena dotter som är 15 år.jag har  tänkt att ta min katt och dra, men som du sa vad hjälper det?! jag tror att det bästa är som vi har gjort är ringa socialtjänsten och anmäla alla saker som händer ens barn/styvbarn. vi är bägge maktlösa när man har försökt med allt, ta mobil eller nycklar dra in månadspengen.men har man försökt med allt, som jag är övertygad om att både du och din man har gjort för pojken, så tror jag att det är en markering att, för varje samtal du ringer socialtjänsten måste dom förstå att ni är totalt maktlösa utan deras hjälp.lycka till!
    Men vad är det socialen kan hjälpa till med då? Och sen har jag faktiskt ingen aning om vad man skall anmäla för saker. Man kan ju knappast ringa socialen och gnälla över att han sticker så snart man försöker prata med honom...? Möjligtvis det att han blir våldsam, men samtidigt vill man ju inte att han ska få en stämpel på sig som kan få jobbiga konsekvenser för honom senare i livet, det blir han ju inte heller hjälpt av.
  • dessan59

jag vet inte var i landet du bor, men här i Stockholm så är det mycket mer som kan lockas. Vi har enorma problem med hasch bland våra 14-15åringar, och för oss blir det mer problem eftersom min styvdotter åker in på "plattan" varje dag. Därför måste vi ha hjälp av Soc och Maria Ungdom. men det här med konekvenser av sitt handlande är ju ett måste tycker jag för att dom ska veta och förstå vad dom håller på med. och det här med stämpel på sig, är det ju bara han som kan ändra på det. Min styvdotter ska utredas för ADD, och får hon hjälp med det och medicin, tror jag att det kommer att funka. Det är synd att din son är våldsam, jag hoppas att ni får all den hjälp ni behöver.

jag önskar dig lycka till!

• Calles matte

Ok, då förstår jag att ni behöver blanda in soc. I vårt fall finns det inte någon sådan problematik i bilden.

• Miamaria77

Kan din man ta en egen helg eller liknande med honom, bjuda på en resa, då kan han inte sticka därifrån och de kjan få möjlighet att prata igenom situationen, eller om inte prata funkar nu så i alla fall får killen tid med sin pappa bara och närhet och uppmärksamhet, då kanske saker kan komma upp som han behöver bearbeta. Lycka till!

• iconic

Jag skulel kontakta BUP (Barn och ungdomspsykiatrin) och fråga om råd i er situation.

Svar på tråden 17-åring som spårar ur totalt