• spöketlaban79

Tårta ettårskalas?

Min son fyller 1 år den 11 mars och jag tänkte göra en tårta till kalaset som han kan smaka av, men som de vuxna också uppskattar. Har ni något bra tips?

• Svar på tråden Tårta ettårskalas?
  • BlommyNess12

En barnvänlig födelsedagstårta:

Tårtbottnar
    Grädde
    Bananer
    Sylt
    Vaniljkräm/vaniljyoghurt(tjockare variant, typ turkisk delikatess vaniljyoghurt)
    Frukt för dekoration

Mosa banan och blanda med vaniljtjofset.
    Mosa banan och blanda med sylt

Stryk på en av varje kladdighet på vardera lager.
    Vispa grädde
    Smeta på grädden ovanpå
    pynta med t.ex vindruvshalvor, bananslantar, mandarinklyftor etc.

• Eisa
    BlommyNess12 skrev 2010-02-26 21:09:56 följande:
    En barnvänlig födelsedagstårta:TårtbottnarGräddeBananerSyltVaniljkräm/vaniljyoghurt(tjockare variant, typ turkisk delikatess vaniljyoghurt)Frukt för dekorationMosa banan och blanda med vaniljtjofset.Mosa banan och blanda med syltStryk på en av varje kladdighet på vardera lager.Vispa gräddeSmeta på grädden ovanpåpynta med t.ex vindruvshalvor, bananslantar, mandarinklyftor etc.
    *dreggel*
  • Shadilly

Eftersom min son var frö liten för att blåsa ut ljus på ettårskalaset hade vi en isfackla i tårtan istället, den tyckte han om

Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • spöketlaban79
    BlommyNess12 skrev 2010-02-26 21:09:56 följande:
    En barnvänlig födelsedagstårta:TårtbottnarGräddeBananerSyltVaniljkräm/vaniljyoghurt(tjockare variant, typ turkisk delikatess vaniljyoghurt)Frukt för dekorationMosa banan och blanda med vaniljtjofset.Mosa banan och blanda med syltStryk på en av varje kladdighet på vardera lager.Vispa gräddeSmeta på grädden ovanpåpynta med t.ex vindruvshalvor, bananslantar, mandarinklyftor etc.
    Tack! Låter mumsigt
  • Raow

Jag brukar blanda halvfrysta blåbär och hallon med grädde - inget socker. Lägger på båda lagren och sedan grädde och jordgubbar över. (köpebottnar) Brukar bli väldigt uppskattad..

• Pruttiluskan

Jag köpte en på city minns jag... var mitt i inflyttning så hade inte tid.
    Var ett lejon med sånadär snören runt om som man...& marsipan.

Kolla i din mat affär där de säljer tårtor i deras såndär bok vad de har...så kan du få tips! =)

När jag väl hade den här så såg de jättelätt ut! =)

• Catasita81

I söndags bjöd vi på ett års tårta! {#lang_emotions_smile}

Chokladbottnar,
    ett lager chokladmousse med krisp,
    ett lager med hallonmousse med "fryst-tinade" hallon i,
    Chokladmousse m krisp runt hela, och så hallon uppepå!
    ALLA älskade, inkl födelsedagsbarnet!

• Syth

Vi gjorde en tårta som vi hittade i ica buffé tidningen, red devil cake hette den - något sånt. Hade massor med jordgubbar på den och den var en hit! Kan rekommendera den, chocklad blir ju aldrig fel!

• Syth

Skrev fel, hette ju red velvet cake. Går säkert att hitta på nätet....

• spöketlaban79
    Catasita81 skrev 2010-02-26 23:29:35 följande:
    I söndags bjöd vi på ett års tårta! Chokladbottnar,ett lager chokladmousse med krisp,ett lager med hallonmousse med "fryst-tinade" hallon i,Chokladmousse m krisp runt hela, och så hallon uppepå!ALLA älskade, inkl födelsedagsbarnet!
    Låter gott! Gjorde ni bottnarna och moussen själva eller köpte färdigt?
Svar på tråden Tårta ettårskalas?