• Paulas mamma

Lucifer är väl satans namn?

Min mamma har tagit hand om en katt som tydligen heter Lucifer. Jag har hört att det är djävulens namn....?! Jag sa det till mamma och nu vill hon byta namn. Har oxå hört att man får inte döpa ett barn till det. Någon som vet?

• Svar på tråden Lucifer är väl satans namn?
  • Lussekatten87

Klart man för döpa sitt barn till det,men det är ju inte vackert. Som sagt: satans namn...

(¯`°?.¸ ♥ Gabriel 080109 & Maria 090729 ♥ ¸.?°´¯)
  • Fridelina2

Det är inte satans namn. Det är namnet på morgonstjärnan! Morgonstjärnan kommer före solen, och där finns en ängel som ville vara större än Gud. Då gav man den ängeln morgonstjärnans namn, Lucifer, för att han ville komma före "solen". En vän till mig har en son som heter det i andra namn. Döpt i kyrkan. Sök på google.

• Swweetiie

Lucifer blev satan.
    Lucifer var Guds närmsta ängel, ljusbäraren.

Beroende på vilken religion man ser till så har namnet Lucifer olika betydelse.
    Men inom kristendomen var hans ljusbäraren som motsatte sig Guds befallning om att även lyda under människan.
    Där av "Lucifer, den fallna ängeln".
    Han förkastades av Gud ned i helvetet (?)... osv

• Lussekatten87
    Fridelina2 skrev 2010-02-26 21:57:17 följande:
    Det är inte satans namn. Det är namnet på morgonstjärnan! Morgonstjärnan kommer före solen, och där finns en ängel som ville vara större än Gud. Då gav man den ängeln morgonstjärnans namn, Lucifer, för att han ville komma före "solen". En vän till mig har en son som heter det i andra namn. Döpt i kyrkan. Sök på google.
    men faktum kvarstår ändå att satan kallas för Lucifer oavsett namnets betydelse...men du har säkert rätt
    (¯`°?.¸ ♥ Gabriel 080109 & Maria 090729 ♥ ¸.?°´¯)
  • Swweetiie

Lucifer är väl den raka översättningen på Morgonstjärna?
    Morgonstjärnan föll, därav tror man det är Lucifer som föll från himlen till helvetet.

• Swweetiie

Det som är viktigt att förstå är väl att man inte döpt Satan till Lucifer utan Lucifer BLEV Satan, Satan = mörkrets härskare.

• lykantrophona

Men en katt kan väl ändå heta Lucifer? Det är ju bara en flirt med uppfattningen om att svarta katter skulle vara djävulska. Själv tycker jag att det bästa förslaget på kattnamn är Ordförande Mjao.

• Paulas mamma
    lykantrophona skrev 2010-02-26 22:08:02 följande:
    Men en katt kan väl ändå heta Lucifer? Det är ju bara en flirt med uppfattningen om att svarta katter skulle vara djävulska. Själv tycker jag att det bästa förslaget på kattnamn är Ordförande Mjao.
    haha
  • Swweetiie

Jag skulle kunna tänka mig att till och med namnge mitt barn Lucifer.
    Är inte troende, och helt ärligt tror jag inte namn har något med ondska att göra över huvudtaget...

Svar på tråden Lucifer är väl satans namn?