• Anonym

Nån som verkligen kan det här med AKTIVITETSSTÖD?

Behöver hjälp av nån som verkligen kan det här med aktivitetsstöd.
    Min Fk handläggare verkade inte så insatt.{#lang_emotions_undecided}

Mina sjukpenningdagar är snart slut och då ska jag tydligen gå över på aktivitetsstöd. Aldrig varit i detta bidrags träsk förr, så jag kan inget.
    Jag har en fast anställning, men jag har ju inte kunnat jobba på säkert 2 år.
    Varit inne och testat 25%, blivit sjukskriven...fram och tillbaka.

Så mina årsinkomster för sista 2 åren ser ju inte alltför bra ut.

NU...det viktiga frågan.

Hur räknar dom ut aktivitetsstödet.?
    Vilket år räknar dom på?
    Är det senaste året jag jobbade fulltid?

Eller räknar dom 12 månader tillbaka från typ idag? Isåfall har jag ju inte tjänat några pengar alls på jobbet, kanske bara 60 000 kr och resten sjukpenning.

Man går ju och är konstant orolig inför detta.
    Sjunker aktivitetsstödet eller är det detsamma hela tiden?

• Svar på tråden Nån som verkligen kan det här med AKTIVITETSSTÖD?
  • Anonym (akassehandl)

Om du blir utförsäkrad från sjukförsäkringen har du möjigheten att bli inskriven i ett sk introduktionsprogram genom arbetsförmedlingen. Kontakta arbetsförmedlingen.

Om du väljer att delta i detta program och är utförsäkrad och är medlem i en akassa bör du alltså ha rätt till aktivitetsstöd. Det är akassan som räknar ut ersättningen och FK som betalar ut (rörigt..ja jag vet )

Jag kan inte gå in på alla detaljer, men är du medlem i en akassa, utförsäkrad från FK och har en SGI (sjukpenninggrundande inkomst från FK) ska du begära ett intyg från FK som heter FK 7285.

Detta intyg skickar du till din akasse samt visar upp för arbetsförmedlingen. Om du uppfyller alla kriterier bör du kunna få ersättning baserat på din sgi som fk räknat ut.

reglerna och handläggningen vid dessa ärenden skiljer sig från "vanliga" akasseärenden.

Kontakta din akassa för att få korrekt info då det jag sagt här bara kan blir generellt.

lycka till

• Anonym

Tack för att du tog dig tid.

Jag har en anställning på ett arbete jag antagligen inte kommer kunna gå tillbaka till.
    Fk vill att jag ska säga upp mig därifrån för att annars kan dom inte ge mig arbetsträning på ett annat arbete.

Reglerna är ju så att om jag har ett arbete så måste jag arbetsträna på det arbetet jag har.

Men jag vågar inte ta steget och säga upp mig innan jag vet hur mycket mitt aktivitetsstöd blir. Jag är så rädd att jag inte kommer klara mig ekonomiskt.

För nånstans känns det tryggt att veta att jag endå har ett jobb och att jag kommer klara mig ekonomiskt....så jag har inte vågat ta steget att säga upp mig.

Men samtidigt så klarar jag ju inte att arbeta på det jobb jag har....så jag vet inte hur jag tänker.....är bara livrädd att bli arbetslös och utan pengar.

Min SGI på Fk är ju beräknad på innan jag blev sjukskriven, typ 2007.
    Ska man räkna aktivitetsstödet på nått av åren efter så har jag ju varit sjuk och jobbat jättelite och då ser årsinkomsterna inte alltför bra ut{#lang_emotions_cry}

• Anonym (hjälp)

På k-kassan sida står detta om aktivitetsstöd:
    Hur stort aktivitetsstöd får man? Om du inte uppfyller villkoren för a-kassa

Uppfyller du inte villkoren för att få ersättning från a-kassan får du 223 kronor per dag i aktivitetsstöd om du deltar i ett program på heltid.

Om du uppfyller villkoren för a-kassa

Uppfyller du villkoren för ersättning från a-kassan eller är utförsäkrad beräknas ditt aktivitetsstöd på ersättningen från a-kassan. Du kan få högst 680 kronor och lägst 320 kronor per dag i aktivitetsstöd om du deltar i ett program på heltid.

Betyder det att om man haft sjukersättning och utförsäkras får man tillgodoräkna sig sin tidigare sgi innan den blev nollad eller att man minst får 320 iallafall?

• Anonym (akassehandl)

TS, är du medlem i ngn akassa och i sådana fall sedan när?

Som reglerna ser ut ska akassan först räkna ut en tillfällig akasseersättning (schablonberäkning). Då är det alltså SGI:n eller en sk antagandeinkomst som vi ska fastsälla dagpenning på. Dock krävs att du är medlem i akassan och varit detta i ett visst antal månader- annars får du grundbeloppet.

Du kommer få ett beslut och sen har du, om du vill, möjlighet att inom 3 månader skicka in arbetsgivarintyg på hur du arbetat innan sjukskrivningen för att se om du ev kan få högre ersättning. I de flesta fall som jag personligen handlagt blir det högre att basera ersättningen på den SGI man har.

Eftersom detta är så nytt och inte ens vi på akassan har fått klartecken i alla regler så vill jag inte gå in på för mkt detaljer. Jag råder dig därför att ringa din akassa för att få mer svar hur just din ersättning kan bli.

Jag kan tyvärr inte ge dig ngt råd kring huruvida du ska säga upp dig eller ej. Den diskussionen bör du ha med Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan. Vi på akassan räknar "bara" ut ersättningen.

• Anonym

Okej!

Jag har varit med i a-kassan (transport) i 10 år, och jag tror jag stämplade upp till heltid för typ 3-4 år sedan.

Men annars har jag inte haft så mycket med a-kassan och göra...mer än o betala till den dårå{#lang_emotions_wink}

Min SGI är riktigt bra och jag tror dom räknade ut den 2007. Men efter det har jag ju varit sjukskriven till och från....och det är ju dessa år jag är orolig över att dom ska räkna aktivitetsstödet på.

Skulle sjukpenning och aktivitetsstöd inte bli nån skillnad i pengar, ja då vågar man ju liksom kanske ta steget och "gå vidare".

• Anonym (akassehandl)

Det är just det, att ingår du i gruppen som nu då blir utförsäkrade från sjukförsäkringen och inskriven i ett sk introduktionsprogram kommer ditt aktivitetsstöd baseras på din SGI, inte på hur du faktiskt arbetat efter 2007.

Exakt vad som händer efter tiden man varit inskriven i programet kan jag inte svara dig på. Som jag har förstått så ska arbetsförmedlingen utreda din arbetsförmåga.

Kontakta arbetsförmedling och din akassa så snart som möjligt och begär intyget som hette FK 7285 från Försäkringskassan när du blivit utförsäkrad.

• Anonym

Tack snälla för hjälpen.

Svar på tråden Nån som verkligen kan det här med AKTIVITETSSTÖD?