• Mia29

Vinterkräksjukan, hur många kräkningar och hur tätt?

Ni som har barn som har haft vinterkräksjukan, eller själva har haft den... Hur många gånger kräktes ni?

Min 2-åriga dotter kräktes rejält för snart två timmar sedan, ytterligare lite efter 20 minuter, och sover nu... Jag pallar inte fler saneringar inatt... Jag har bf på onsdag... :(

Ge mig hopp om att hon har kräkts klart.... Vågar inte sova för att jag vill vara beredd på nästa omgång....

• Svar på tråden Vinterkräksjukan, hur många kräkningar och hur tätt?
  • MrsMia

Min erfarenhet av när vi haft ks hemma var att barnen kräktes få gånger (där jag själv kunde spy 12 ggr under samma natt..), men att det istället gick över till att bli väldigt mycket och frekvent diarré som höll i sig någon vecka, 10 dagar ca.. Säg att de kräktes 3-4 ggr var, och sedan var åtminstone kräkningarna över (om de inte åt för svårsmält mat för tidigt vill säga).
    Lycka till, och var noggrann med att ge små små doser vätskeersättning ofta tills ni är på fötter igen.

• Stargirl

Beror på vem det är. Vissa kräks inte ens utan blir bara dåliga i magen och andra spyr i 3 dygn vaje halvtimme. Beror på vilket immunförsvar man har.

♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪ www.minmolly.se ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪
  • Kya

det är så olika. både min son och min karl bara turades om att spy, och spydde samtidigt ibland. de mådde så dåligt att så fort de rörde sig det minsta så kräktes de. men det positiva var att det var mest bara kräkningar här. 

Stolt 2-barnsmamma till Filip född 27 okt-08 och lillan född 12 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • Veladis

Vi hade vinterkräkan förra vintern. Hade aldrig haft den innan, och det måste ha varit den för den gick på sonens förskola då och den var extrem. Jag har aldrig varit så magsjuk. Barnen klarade sig dock rätt bra. Äldsta dottern blev inte ens sjuk!
    Sonen, då 2½, klagade på ont i magen och kräktes en gång på kvällen och en gång senare på natten. Nästa dag sov han i stort sett hela dagen, men kräktes inget mer. Två dagar senare började maken må illa. På eftermiddagen intog han sängläge och vid kvällningen började springet till toa. Ungefär en gång i halvtimmen sprang han dit, oc det var alltså både diarré och kräk. Ungefär samtidigt som det började började jag må illa, jag hann precis få barnen att somna så var det dags för mig att växla av maken vid toan. Således spenderades natten med skytteltrafik till badrummet. Ungefär varje halvtimme för mig med, och man visste inte innan man kom fram vilken ända man skulle vända mot toan. Totalt kraftlös svimmade jag efter den fjärde kräk&dirarréattacken och spenderade resten av natten på toagolvet. Jippi.
    Nästa dag var vi piggare, men ingen av oss åt något på två dagar.

• Sippan 81

De 2 ggr vi drabbats eller dottern drabbats då vi vetat att det varit solklar VKS har hon börjat spy ca 00.30 och sedan var 30 minut hela natten fram tills 6-7 tiden, sen har det varit över för hennes del inga diarrer och vi vuxna har bara fått illamående och diarrer båda gångerna!

• Ankissen
    Veladis skrev 2010-02-27 14:02:26 följande:
    Vi hade vinterkräkan förra vintern. Hade aldrig haft den innan, och det måste ha varit den för den gick på sonens förskola då och den var extrem. Jag har aldrig varit så magsjuk. Barnen klarade sig dock rätt bra. Äldsta dottern blev inte ens sjuk! Sonen, då 2½, klagade på ont i magen och kräktes en gång på kvällen och en gång senare på natten. Nästa dag sov han i stort sett hela dagen, men kräktes inget mer. Två dagar senare började maken må illa. På eftermiddagen intog han sängläge och vid kvällningen började springet till toa. Ungefär en gång i halvtimmen sprang han dit, oc det var alltså både diarré och kräk. Ungefär samtidigt som det började började jag må illa, jag hann precis få barnen att somna så var det dags för mig att växla av maken vid toan. Således spenderades natten med skytteltrafik till badrummet. Ungefär varje halvtimme för mig med, och man visste inte innan man kom fram vilken ända man skulle vända mot toan. Totalt kraftlös svimmade jag efter den fjärde kräk&dirarréattacken och spenderade resten av natten på toagolvet. Jippi. Nästa dag var vi piggare, men ingen av oss åt något på två dagar.
    Håller helt med om din beskrivning. Jag fick vinterkräkan för sju år sen och får fortfarande nåt vilt i blicken när jag tänker på den. Blä, fy och usch. Bara att ladda upp med en hink varje gång man satte sig på toan. :(
    Mamma till Elliot 051112 och Ella 090429
  • Veladis
    Ankissen skrev 2010-02-27 14:08:19 följande:
    Håller helt med om din beskrivning. Jag fick vinterkräkan för sju år sen och får fortfarande nåt vilt i blicken när jag tänker på den. Blä, fy och usch. Bara att ladda upp med en hink varje gång man satte sig på toan. :(
    Vi har ett litet badrum med handfatet mittemot toan så att man når det sittandes. Det var inte kul att sanera sedan...

Någonstans mellan kräkningarna diskuterade jag och sambon hur vi skulle göra morognen därefter, med barnen. ingen av oss kunde ju stå utan att kräkas och när vi hade kräkts etc var man ju totalt krftlös eller t o m avsvimmad tills nästa omgång...
    Turligt nog avtog kräkningarna, det var bara den natten. Men vad vi hade gjort om vi båda hade fortsatt nästa dag vet jag inte... Vi hade ju inte klarat av att ta hand om barnen.
  • Lillpyret08

Min tjej kräktes 3 gånger i tisdagskväll, va sedan lugnt ända till torsdagnatt då hon kräktes igen, sen lugnt igen och sen diarée inatt och idag... Tycks aldrig ge sig, så less på tvätta :(

• Mia29

Tack för era svar....

Det blev bara två kräkningar, sedan inget mer...
    Jag vakade dock fram till fyra-tiden innan jag vågade somna..

Idag tycker jag att hon har varit pigg, men aptiten är ju som bortblåst.

Är glad att det inte blev värre med tanke på mitt tillstånd, det är mest bara mamma som gäller vid sjukdom. Blir tidig kväll för att ta igen sömnbristen.

• mrs maniac

grabben blev sjuk förra fredagen och kräktes en gång i timmen i 8 timmar.
    sen kräktes han en gång varje natt ända till natten mot den här fredagen.

jag och mannen låg lördagnatt mot söndag förra helgen, var helt sänkt men kräktes kanske 4-5 gånger.

vi har tvättat allt vi äger känns det som men nu börjar det falla in i normala gängor. tycker grabben blivit lite smal men har hela tiden fått i honom vatten och välling, nu får han extra fett i maten. han är 13 månader.

jag förstår att du är helt slut, jag är iofs bara i v.16 men energin är ju inte på topp, och man är ju ganska äckelmagad när det gäller att ta reda på kräks, huvva.

krya på er snabbt!

• norgesessan

Trean kaskadkräkte många, många gånger..Maken kräktes också några gånger...(Men han är äckelmage).
    Jag och tvåan kräkte bara en gång...(Jag iallafall).

Känner med dig...Veckan innan trean föddes var det febriga barn, en med feberkramper, kommer inte ihåg om det var kräkningar med...(Bara barnen).

Som tur var var det bara feber kvar när jag åkte in...

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • MikuAndSaraLi

Min dotter kräktes ungefär en kvart efter att hon ätit.
    Det varade i 1 vecka + 2 dagar.
    Själv hade jag det bara i  dagar. Kräktes bara en dag, dock.
    Under hela natten, kanske 4 gånger.
    Men ring till BVC.
    Har du ingen karl som kan ta hand om sitt barn så ring din mamma.

• Viggo och pyrets mamma

Jag måste bara fråga här iom att det verkar va en del inne i tråden som har erfarenheter av VKS. Sonen började på ett nyöppnat dagis i höstas och har således gått på dagis i ca 6 mnd, och de har nu haft VKS totalt 4 omgångar under hösten och vintern, både fröknar och barn har varit däckade, vissa familjer har haft 2 omgångar på varandra vilket jag förstår måste va jättejobbigt, men vi har klarat oss varenda gång. Enda vi haft var att jag hade diaree´r en timme ungefär en natt men sen inget mer på vare sig mig, sonen el maken. Så maken och sonen har alltså klarat sig undan helt. I mitt fall så kan det också ha varit så att jag ätit nåt knepigt. Kan d vara så att vi är immuna både jag och min man och att sonen därmed också blivit det? Varken jag el min man kan minnas att vi haft VKS som barn el vuxna, och jag har dessutom jobbat inom vården utan att få den, ingen av oss är maniska vad gäller handsprit utan har normal handhygien. Vad tror ni?

Ett år går så fort... Viggo 080425
  • norgesessan

Hörde nåt om att det bara var ett rykte...Vet inte om det är sant dock....(Att det är ett rykte).

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Mia29

Jisses vad jobbiga magsjukor många av er har gått igenom...... Det kanske inte var vinterkräksjukan vår dotter åkte på (det går dock på dagis). Så långt känner jag mig, tack och lov, pigg....

MikuAndSaraLi: Vet inte om du syftar på mig i ditt inlägg....  Jag har en man :) Han hjälpte till så gott han bara kunde igår men hur mkt han än kämpar i situationer där vår dotter är lite svag så är det bara mamma som gäller... Det var lika bra att han fick sova, han gick upp med henne imorse och jag fick sova vidare....

Jag kände mig bara lite ensam och uppgiven inatt där jag låg och vakade. Det är ju SÅ himla jobbigt med alla dessa kläder, kuddar, lakan, mattor... ja allt som blir nedspytt...  Tur att jag inte fick dessa svar inatt, då hade jag nog varit ännu mer uppgiven :)

• strojes

När vi hade vks förra vintern (svärmor var på besök i samma veva) så fick jag, två av mina tre tjejer och svärmor vks. En av tjejerna och maken blev inte sjuka. Och då blev dottern som klarade sig i princip duschad av sin syrras första kaskadkräkning. Svärmor sprang på toa minst en gång i timmen i ca 10 timmar. Jag hade diarré i ca 4 timmar och kräktes en gång mot slutet.
    Jag hade vks när jag var höggravid (en månad innan bf) och rännde på toa hela natten (första delen av natten 3-4 gånger i timmen). Fick varje gång sitta med en hink i knät. Den gången klarade sig också maken.
    Vi är inte maniska med handsprit utan nästan alltid bara tvål och vatten efter toabesök.

Svar på tråden Vinterkräksjukan, hur många kräkningar och hur tätt?