• Fleur

spel server på näter

min son tjatar på mig att han vill ha en spel server på nätet eftersom han inte får ha sin dator på 24/7

Det jag undrar är om någon vet bad detta kostar och vart man ev. fixar en sådan billigt och bra??

°?°?°? ღ♥ Jonathan 951012 ♥ღ♥ Isabelle 080103 ♥ღ?°?°?°
  • Svar på tråden spel server på näter
  • KattenKorven

Är det inte rimligt att din son tar reda på detta eftersom han så gärna vill ha det?

Karla, född 21 november 2009.
  • Fleur
    KattenKorven skrev 2010-02-27 02:36:06 följande:
    Är det inte rimligt att din son tar reda på detta eftersom han så gärna vill ha det?
    jo?! Vem säger att han inte har det? Jag vill bara dubbelkolla och vara säker då jag själv inte fattar så mycket och den han visat mig tycker jag är lite väl dyr...men vet ju i.o.f inte vad som är rimligt heller
  • Ulf Harrys Farsa

vad kör han för spel? Counter Strike? varför vill han ha en egen server? alla "dörrar" ni öppnar in till "ert" nät är riskabla.

• Fleur
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-02-27 12:40:52 följande:
    vad kör han för spel? Counter Strike? varför vill han ha en egen server? alla "dörrar" ni öppnar in till "ert" nät är riskabla.
    Både CS och WOW.... med dörrar menar du portar på router eller hur?! men det måste man väl inte om han har det på nätet?
    Har haft många diskutioner med honom om detta men han kan ju "finta" bort mig direkt för jag fattar nada därför tyckte jag det lät bättre om han hade en på nätet än på sin egen dator
  • DavidsPappa

... om jag förstår saken rätt vill han alltså ha en egen dedikerad server för WoW och CS som alltid står online och väntar på honom? Tja, en dedikerad server kostar och oftast kostar det rätt bra dessutom. Men, då kommer istället frågan, om han har en egen server, så är det inte säkert att fler folk kommer att använda den, vilket innebär att han kommer att vara ganska ensam på servern och troligen tröttna, så är det värt dom tusenlapparna?

• Fleur
    DavidsPappa skrev 2010-02-27 20:00:33 följande:
    ... om jag förstår saken rätt vill han alltså ha en egen dedikerad server för WoW och CS som alltid står online och väntar på honom? Tja, en dedikerad server kostar och oftast kostar det rätt bra dessutom. Men, då kommer istället frågan, om han har en egen server, så är det inte säkert att fler folk kommer att använda den, vilket innebär att han kommer att vara ganska ensam på servern och troligen tröttna, så är det värt dom tusenlapparna?
    du har förstått helt rätt
    Han har dock ett ganska stort nätverk redan nu och har fått haft en server hos sin pappa och på den donerade folk?!?  och det är den han vill ha hemma hos mig nu men jag har sagt nej men ev på nätet han sa att det kostar runt 30$/månad den billigast...det är ju hans pengar men han vill/ska ändå ha min tillåtelse och jag är osäker...
  • Ulf Harrys Farsa
    orkide skrev 2010-02-27 19:32:38 följande:
    Både CS och WOW.... med dörrar menar du portar på router eller hur?! men det måste man väl inte om han har det på nätet? Har haft många diskutioner med honom om detta men han kan ju "finta" bort mig direkt för jag fattar nada därför tyckte jag det lät bättre om han hade en på nätet än på sin egen dator
    jo öppna portar så att andra kan spela.
    CS kan man sätta upp egna utan problem, Wow servers finns ej utan är produkter av hackare, får blizzard reda på att han spelar på en privat server eller har en egen kommer hans konto hos blizzard att upphöra utan pardon.

ingen kan använda hans CS server t.ex om man inte "öppnar" upp för som spelarna, att ha en egen och vara själv... näe då kan han lika gärna lira x-box :)
  • Fleur
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-02-27 21:40:19 följande:
    jo öppna portar så att andra kan spela.CS kan man sätta upp egna utan problem, Wow servers finns ej utan är produkter av hackare, får blizzard reda på att han spelar på en privat server eller har en egen kommer hans konto hos blizzard att upphöra utan pardon.ingen kan använda hans CS server t.ex om man inte "öppnar" upp för som spelarna, att ha en egen och vara själv... näe då kan han lika gärna lira x-box :)
    Så ens om han fixar en spel server på nätet så måste man öppna portarna i routern?
    Hur ser man om han har gjort det? Öppnat dem alltså?
  • Ulf Harrys Farsa
    orkide skrev 2010-02-27 21:56:55 följande:
    Så ens om han fixar en spel server på nätet så måste man öppna portarna i routern? Hur ser man om han har gjort det? Öppnat dem alltså?
    man kanske kan "fixa" en som står nånannanstans, men isf bara CS, han kan däremot spela på andra "privata" servers på nätet, men ska ni ha en hemma är det ju som att öppna ytterdörren.
  • t0va

Bäst är ett företag som heter Kafit, 013-73244 fråga efter Johan så kan du säkert få svar på allt du vill veta. 

• R Franklin
    t0va skrev 2010-02-27 22:35:48 följande:
    Bäst är ett företag som heter Kafit, 013-73244 fråga efter Johan så kan du säkert få svar på allt du vill veta. 
    Välmotiverat inlägg...
    I'm a skeptic . . . Sorry to annoy you with facts.
  • t0va
    R Franklin skrev 2010-02-27 22:42:22 följande:
    Välmotiverat inlägg...
    Ja det är ju mer än vad du har bidragit till, ringer hon dit får hon svar på det hon undrar, inte svårare än så. Istället för att sitta på nätet och fråga en massa människor som man inte har en aning om vad de har för kunskaper. Tar dessutom en väldans tid och vänta. 
  • Fleur
    t0va skrev 2010-02-27 22:49:20 följande:
    Ja det är ju mer än vad du har bidragit till, ringer hon dit får hon svar på det hon undrar, inte svårare än så. Istället för att sitta på nätet och fråga en massa människor som man inte har en aning om vad de har för kunskaper. Tar dessutom en väldans tid och vänta. 
    tack
  • Fleur

blev bara lite orolig...någon som vet hur man kollar att portarna inte är öppna??

• Fleur
    DavidsPappa skrev 2010-02-27 23:36:54 följande:
    Standard porten för CS är 27015 och standard porten för WoW är 3724 för spelet och 3724, 6112, samt serien 6881 till 6999 för patchningarna.Du kan scanna dessa här: www.t1shopper.com/tools/port-scan/
    ok om det då står ... is responding on port 3724 (blizwow).
    va betyder då det?
  • Ulf Harrys Farsa

portar hit å dit.
    en öppen port är en öppen dörr :)

Skulle fortfarande Inte köra privat wow server om man har ett riktigt konto och är rädd om sina gubbar...

• c0ol

Om han hyr en server på nätet så behöver ni inte öppna portar i er router. Problemet som jag ser det är att man inte får driva egna privata wow servrar.

• Fleur
    c0ol skrev 2010-02-28 12:28:41 följande:
    Om han hyr en server på nätet så behöver ni inte öppna portar i er router. Problemet som jag ser det är att man inte får driva egna privata wow servrar.
    frågade honom förut och han sa att det var till cs men han spelar även wow.

Ingen som vet nån bra server sida och vad det kostar?
Svar på tråden spel server på näter