• Puchiko

pcos - flerbörd?

Vad är chansen att man får tvillingar när man har pcos? Någon som har koll på det?

• Svar på tråden pcos - flerbörd?
  • Embla82

det står faktiskt inte i bipacksedeln, det står att risken för flerbörd ökar, men inte med hur mkt. 

De gånger jag gjort vul när jag ätit pergo har jag aldrig haft fler än en äggblåsa. Så chansen är väl kanske inte jättestor, även om den finns där. För även om man utvecklar 2 eller flera blåsor betyder det ju inte att alla befruktas heller. 
    Fråga nästa gång du är hos din läkare, dom borde kanske ha bättre koll?
  • Puchiko

Jag äter bara metformin nu och väntar in mensen.. sen ska jag ev börja med pergo..
    Får höra med läkaren, har tvillingar på min mammas sida.

• 1mamma

Jag är har PCO.

Tagit menopur sprutor, och de bildades många äggblåsor, Har BIM i dag men ej +at. Började småblöda i fredags (har ej ont eller kramp och inga klumpar)

Väntar på att gyn nu ska ringa upp mig så jag får komma och kolla.
    Om jag nu skulle va gravid och de inte syns än pga förlite hormoner (var så med mitt första BIM + några dagar innan plusset kom) och de nu skulle va fler så ska jag ta bort.

Man gör som med fortervattenprov men i ställer för att ta bort lite fostervatten så tar man bort allt. Då lämnar vi kvar 2 för rosken finns att någon inte klarar sig bara för att man har varit och "rotat runt"

Väntar med många fjärilar i magen nu. Har väntat 1½år

• Embla82

tjos, va? menar du att du har fått ha sex när du har många äggblåsor, och om du skulle bli gravid med flesta så gör du abort på några?
    Har jag fattat dig rätt? I så fall låter det inte klokt.

• 1mamma

Ja du har fattat rätt. Tydligen så gör man så mycket i usa och andra länder och min gynläkare sa att i sverige gör man så några gånger /år.

Nu vart jag inte gravid denna gång,
    det går till  så att runt v 10 gör man som som fostervatten prov, men istället för att ta 1 msk fostervatten tar man bort allt fostervatten.

Risken med detta är att man mister alla fast man lämnat 1-2 st. precis samma % som vid fostervattenprov.

Jag ser de själv som "provrörsbefruktning" fast man aldrig tar ut äggen.
    Vid provrör så tar man ju ut många och sätter tillbaka 1-2 st Fast jag gör de "i" mig

Svar på tråden pcos - flerbörd?