• han

hög puls hos bebis?

hej undrar om någon här inne har vart med om samma sak eller vet varför bebis i magen får hög puls?

var hos barnmorskan förra veckan för rutinkoll och bebisens puls var först på 160 och efter 20 min vila 180 så jag fick åka akut till spec.gyn och köra ctg-kurva. efter 5 timmar på spec.gyn så fick jag åka tillbaka dagen efter och kolla igen... nu har jag vart där några gånger och ska dit igen nästa vecka, men bebisen puls ligger hela tiden mellan 160 och 180 oavsett om den vilar eller sparkar :(

är föresten i vecka 36,, och alla bm o läkare jag träffat säger att jag inte ska vara orolig? men jag får ingen förklaring varför det är så, och om det inte är något att vara orolig för så varför fortsätter de testa för allt möjligt? vad indikerar hög puls hos foster?

• Svar på tråden hög puls hos bebis?
  • Neospappa
    han skrev 2010-02-27 17:16:18 följande:
    hej undrar om någon här inne har vart med om samma sak eller vet varför bebis i magen får hög puls? var hos barnmorskan förra veckan för rutinkoll och bebisens puls var först på 160 och efter 20 min vila 180 så jag fick åka akut till spec.gyn och köra ctg-kurva. efter 5 timmar på spec.gyn så fick jag åka tillbaka dagen efter och kolla igen... nu har jag vart där några gånger och ska dit igen nästa vecka, men bebisen puls ligger hela tiden mellan 160 och 180 oavsett om den vilar eller sparkar :( är föresten i vecka 36,, och alla bm o läkare jag träffat säger att jag inte ska vara orolig? men jag får ingen förklaring varför det är så, och om det inte är något att vara orolig för så varför fortsätter de testa för allt möjligt? vad indikerar hög puls hos foster?
    Hejsan! Jag är i vecka 37 och min bebis hade hög puls/hjärtljud sisst jag var på mvc.
    Jag låg då på rygg när hon kollade påpekade jag för henne att min son också hade högt vid min förra graviditet.

Har nu fått ligga på sidan med båda mina barn eftersom att när jag ligger på rygg trycker barnet på stora kroppspulsådern och detta gör att det blir tryck så både jag och barnet blir att må lite sämre och blir stressade.
    Jag måste också sova på sidan hela tiden.

vet ju inte om det är samma som för dig men kanske värt att fråga dem ?!
  • han

hmm tack för svar! låter väldigt logisk men konstigt ändå att de inte tänkt på det(att mäta när man ligger på sidan) de har ju ändå mätt 5-6 ggr senaste 2 veckorna :) men jag ska dit på tisdag för ultraljud då de ska kolla flödet i navelsträngen och mäta igen, ska absolut be att de mäter liggandes på sida! ush blir så orolig bara när man inte får riktiga svar från sjukvården "för de inte vill oroa en i onödan"
    så ville föresten doktorn igår att jag skulle ringa in så fort bebis inte sparkat på ett "tag" eller svarade på mina puffar? skulle man bli mindre orolig då? :S

• Skogsflickan

Jag brukar aldrig få ligga platt på rygg på kontrollerna hos bm, antingen med huvudändan lite högt eller en liten kudde under höften typ. Även hon sa att man inte ska ligga platt på rygg när man gått längre på graviditeten då det kan visa fel värden..

Är gravid i v37

• vattenkanna

Kan det inte vara så att du är stressad ändå? Jag var inne för en extrakontoll pga minskade fosterrörelser. Jag kände mig inte särskilt stressad eller nervös men bebisens puls var hög. Då tog dom min puls åxå och det visade sig att den låg på 104 så jag var stressad trots att jag inte tyckte det själv.

• Neospappa

jag måste ligga på sidan ändå funkar inte med högre läge på huvudet heller tyvär.
    Bebisen blir stressad så fort jag ligger på rygg.

• Neospappa

Min barnmorska tänkte inte heller på att hon skulle kolla när jag låg på sidan det var våran förra so m kom på den ideen och vi talade om det för den här nya =)

Hon tyckte det var värt ett försök.
    Och det funkade

Jag vet hur du menar jag har hafft svår yrsel inte kunnt resa mig på 2 timmar och de säger jaaaaa vi vet intevad det kan vara men ring om bebisen inte rör sig osv.
    Sen har jag gått extra för att kolla blodtrycket efter det.
    Sen sa den första läkaren tänk på att de överlever från vecka 29 utanför magen ! Ja visst hon ville nog göra mig mindre orolig men jag var i v 34 o kände mig inte så mycket lungnare för det första jag tänkte var ok den är på väg ut .

Bra att du får kolla upp lite mer ordentligt nu lätt att bli stressad när det blir så här.

vecka 37 här med och jag har mått bättre sen jag blev sjukskriven o kan ta det lite lungnare

• han

åh tack för alla svar :) jag brukar ligga lite halvsittandes pga väldiga besvär med foglossning och har vart sjukskriven senaste 4 månaderna... så särskilt stressad känner jag mig inte, men som sagt man kan ju vara stressad lite undermedveten :) dock så ligger min nuvarande gravidpuls ganska högt på 90 och det kan ju vara en bidragande orsak.
    men det jag undrar är vad som händer hos foster som är "stressad" har hög puls, vilka komplikationer det leder till? en belastning på hjärtat, hittar ingen info hur mycket jag än googlar runt.

neospappa: hur mådde din första bebis under/efter förlossning? sjönk pulsen till normal? fick du göra extra undersökningar på bebis?

• Neospappa

Hejsan han!

på fösta bebisen var pulsen helt ok under förlossningen som tog sammanlgt 27 timmar med verkarna hade 140 på inskrivningen på bb.
    Han mådde bra så länge jag inte låg på rygg och och blev inte heller stressad vid förlossningen vilket jag trode.
    Min puls var också normal efter förlossningen.

Gjorde inga extra undersökningar med honom.

Nu med bebis nummer två har vi háft mera strul med mitt blodtryck och yrseln som kan bero på blodtrycket, så de har kollat blodtrycket oftare den här gången, tror de mest varit oroliga för havande skaps förgiftning för om jag får ont i huvudet eller ont i magen ska jag ringa bb.

annars verkar de nöjda med att bebisen verkar må bra när jag ligger på sidan.
    Bebisen sparkar som tur är ofta med så man har koll på den.

Vet inte heller vad som händer om de är stressade men på tv har jag sett dem som de har satt igång tidigare.
    Ska googla lite jag med har inte tänkt på det.

Är det ditt första barn?!

• Neospappa

ps det var jag som hade 140 på inskrivningen bebisen hade bra

• han

hej igen :)
    skönt att höra att det gick bra med första bebis :)

nej det är inte mitt andra barn, första flickan var 7 år sen så jag minns inte så mycket av den grav. + att man var så ung och inte alls lika orolig som med denna graviditet när man vet mer allt som kan gå fel :S
    med första flickan så krystade jag 4 timmar och fick till slut efter massa tjafs hjälp av tång att avsluta. samma vecka så födde en i min mammagrupp sin flicka på samma sjukhus vaginalt fast hon visste att hennes bebis skulle vara aldeles för stor för att födas naturligt- det ledde till en syrebrist vid födsel o grav handikappad bebis :(  jag vill ha så mycket information som möjligt så jag kan stå på mig mer, oftast stämmer ju den härliga moderinsikten.

samma här, av det lilla jag har läst o sett på tv så sätter de ju igång tidigare om bebis ligger på för hög puls ofta med kjejsarsnitt för att undvika belastning på lilla bebishjärta.

strul med blodtryck? lågt/högt? 
    jag brukar ha 90/60 (har dock 100/60 nu) så jag är van att jämt känna mig svimmfärdig och se stjärnor :), så har jag haft ont/kramper på magen... ska det va farlig? hmm det är så svårt när de frågar hela tiden om jag har andra symtom... har ju liksom en miljon olika symtom hehe hur vet man vilka som är relevanta :) kanske ska skriva en lista till tisdag då jag ska dit igen :)

• Neospappa

Skrattar ja det här med blodtryck är ju en hel vetenskap =)

Hade normalt blodtryck när jag låg ner hos läkaren när jag reste mig blev det lågt och hon frågade om jag skulle svimma hmmmm nej jag mår bra sa jag ! Konstigt du borde inte göra det fick jag till svar skrattar,

mitt har hitills gått ner och så länge det går neråt var det ingen fara bara jg tänkte på att sätta mig på golvet så jag inte skulle slå mig.

Om det blir högt sa de att jag skulle få ont i huvudet och skulle då tänka på om jag hade ont i magen för det skulle vara tecken på havandeskaps förgiftning och då var det typ förlossning som gäller.

Samma här är det jag sett på tv att de tycker barnen ska ut så fort det går då.

hade 120/75 sisst!

Ja skriv en lista det tycker jag !!!!

• Neospappa

Ja den här gången kommer jag säga ifrån mycket mer sisst gjorde man som de sa och inte allt var som vi ville direkt var smått arg på barnmorskan efteråt , när vi fick höra av andra barnmorskor att det hade kunnats göra fortare och bättre osv .

Själva krysstvärkarna varade bara ca 50 minuter och barnmorskan sa att han inte alls var på väg ut tills jag blev skit arg o sa åt henne o kolla själv.

Oj då jag ser huvudet sa hon då hmmmmmm JA vad var det jag sa.

Hemskt med din kompis bebis och väldigt onödigt.

Vet du om det är en kille eller tjej i magen?! Vi vet inte !!

• han

hej igen :)

ja du ser man ska lita på sina egna insikter! på förra veckans utraljud så såg vi att det var en liten flicka :) så min stora dotter är överlycklig :P varför vet ni inte? ville ni inte eller syntes det inte?

så igår var jag och kollade flödet i navelsträngen, vilket såg fintfint ut. dock så vart hon lite oroad att bebis fortfarande har hög puls så hon bokade tid hos doktorn för att kolla hjärtans anatomi lite närmare och att den hade utvecklats normalt- vilket den hade. men för att lugna mig så berätta dr att det såg jätte bra ut och att det enda man inte kan se på ultraljud är om den har nåt hål i någon klaff, men det hör de när bebis är född... så inget att få panik för, ville bara säga det säger han ha :S

sen fick jag göra ctg- och jag bad att få ligga på sidan... och då sjönk pulsen :) till en median på 150-vilket fortf är hög men ändå bättre än förut. Men de tyckte det var jätte konstigt att bebins puls sjönk när jag låg på sidan, för den ska sjunka lite när man ligger på rygg?
    juste de kollade hjärtans utveckling pga att om bebis har för hög puls för länge så orkar inte hjärtat transportera syrerikt blod runt och det i sin tur hämnar utvecklingen.

så till slut fick jag träffa ännu en läkare som skulle skriva ut mig och hon lämnade det lugnande informationen att det är bara 1 av 20 bebisar med konstant hög puls som är sjuka, så det är nog ingen fara alls med mi bebis :S

så jag ska tillbaka nästa tisdag igen för endast ctg denna gång. ska också träffa min egen barnmorska på tisdag, lite nervös för jag har en garantiplats på bbstockholm och om jag riskerar nu att flora den platsen pga detta?

• han

hmm 282 klick :) och ändå ingen annan som har vart/är med om liknande?

• Neospappa

ojoj blev många saker att kolla och bra att sidläget hjälpte skrattar!!!

Bra att de kollade upp allt och gav flera "lungnande" besked =)

Ska till min barnmorska på tisdag o kolla hur det r med bebis men den sparkar o står i så det är nog bra.

Inte alls långe kvar nu o dagarna börjar kännas låååååååååånga!

Vi har  vart på 2 ul det första i vecka 17 o då såg de inget för bebis hade handen för och en i v 19,5 då sa hon att hon inte vågade gissa, sen sa hon något i stil med tänk om det är en tjejj ( bebisen har bf samma dag jag o min mamma fyller år) och flinade då blir det en riktig tjej dag
    Så det lät som hon trode tjej men men

Vår son säger att bebisen inte har snopp =)

Vad är en garanti plats?! Här bor vi på landet skrattar!

• han

haha ja jag är lung som en ... hmm ... ja :)
     nä vad spännande, då blir det en överaskning på förlossningen :)
    ja det var bra att sidoläge hjälpte, få se hur det blir nu på tisdag när vi ska mäta igen fast ryggläge?

jag tycker annars att dagarna går superfort :(  har inte boat än och inte målat färdigt skötbordet- så bebis får inte komma förens jag är färdig tycker jag :)

bbstockholm har en system där de har garantiplatser för alla "normal" gravida, dvs att man slipper bli runtskickad om det saknas plats på förlossningen när man ska föda. och med normal så menar de icke riskförlossningar. haha ush vad jag är dålig på att förklara :S
    http://www.bbstockholm.se/index.php?page=klinik

Svar på tråden hög puls hos bebis?