• Jag Ser Krabbjuice I Ditt Skägg

Barnets huvud sitter löst!

Min syster har ett barn på 2 och ½ månad.
    Barnet kan lyfta huvudet och hålla det uppe (både då man håller barnet upprätt eller då det ligger på mage), men det vippar hit och dit (huvudet alltså) och är helt klart ostadigt.

Vid vilken ålder ska barnet vara stadig i nacken och hålla huvudet helt uppe utan att "vippa" ? Borde det inte kunna det nu?

Har ni erfarna föräldrar några svar?

Jag vill inte fråga syrran, har en känsla av att då jag själv inte har egna barn så ska jag inte försöka "förstå mig på" huruvida barnet utvecklas sent eller ej..så jag frågar här istället!

Tack.

det finns alltid en morgondag
  • Svar på tråden Barnets huvud sitter löst!
  • luckyme83

tror jag frågade på bvc när jag var dit med sonen när han var nyfödd..tror de sa mellan 1-3 månader borde huvudet kunna hållas stadigt..

• Flickan och kråkan

Oj, nej, det är inte sent. Vanligtvis är barn rätt stadiga vid 3 månader men det är väldigt individuellt. Vår äldsta var sen med att bli stadig i nacken....var väl runt 4 månader, men allt ok ändå (gick hos sjukgymnast på grund av annat så de kollade det mesta med styrka, balans, reflexer etc.). Och han/hon kan ju båda hålla och lyfta även om det är vingligt. Verkligen ingen fara på taket . Hetsa inte. Låt honom/henne ta den tid han/hon behöver. Det är tragiskt det här jämförandet. Barn är olika och spannet för vad som är "normalt" är brett.

• Jag Ser Krabbjuice I Ditt Skägg
    Flickan och kråkan skrev 2010-02-27 19:16:47 följande:
     Hetsa inte. Låt honom/henne ta den tid han/hon behöver. Det är tragiskt det här jämförandet. Barn är olika och spannet för vad som är "normalt" är brett.
    Mycket klokt.
    Jag bekymrar mig väl för mycket, men jag är fasligt förtjust i det lilla livet!

Tack för länken förresten!
    det finns alltid en morgondag
  • kutiom

Dottern var inte stadig i nacken när hon var fyra måndader gammal. Helt normal liten tjej. Så oroa dig inte, det kommer. Kusinen däremot var stadig mer eller mindre från födseln så det är nog väldigt olika.

• Miniigirl

Oj,det är så olika detdär!

Min älsdta son kunde ligga påm mage med huvudet uppe och titta länge vid 1 måanders ålder, medans lillebrorsan inte ens kunde lyfta upp huvudet då!
    Dom är lika "normala" båda 2..och lillebror, som var så seg med att lyfta huvudet...ja, han är bra mycket tidigare än vad storebror var med annat, tex satt han själv vid 4 månader,ålade oxå då...reste sig mot möbler vid 5½ månader osv..

så, bara för att dom är sena med något, måste det inte betyda att dom är sean med allt helelr!

sen vet jag inte ens om det räknas som sent med att inte hålal huvudet stadigt vid 2½ måander heller!! tror nog det är helt normalt!

• Tvåtusennio

Väldigt olika! Tror inte det är något bekymmer utan bebisen visar ju att den kan eller iallafall är på g att få kontrollen över det. Så himla olika, min son lyfte huvet strax efter förlossningen och har inte haft ett enda problem med det sedan dess, medan en kompis bebis inte lyfte på 2 månader stadigt. Andra får vänta längre tillockmed.
    Tråkigt nog så har det blivit nästan ett "måste" att då och då SKA dom kunna, trots att det bara är ett snitt som dom tagit att då gör majoriteten det, men hur många barn finns det inte som inte tillhör majoriteten, flera miljoner :)

Harry Potter - en livsstil ;)
Svar på tråden Barnets huvud sitter löst!