• Probably the best    in the

Aktiv dödshjälp för eller emot...

Och så vill jag veta om du jobbar inom sjukvården!

Ämnet är komplext, men med aktiv dödshjälp menar jag en i lag noga reglerad rätt att få hjälp att avsluta sitt liv under värdiga former, då man själv inte längre har den fysiska möjligheten att genomföra ett självmord, samt att vården inte längre kan erbjuda lindring och ett för den sjuke värdigt liv.

Ovanstående kan säkert utformas på annat sätt och hur lagen ska se ut vet jag inte, men det är endast personen själv som kan begära hjälp, aldrig anhöriga osv.
    Det lär ju handla om ett fåtal av de som avlider varje år, så jag utgår mer ifrån om rätten ska finnas eller inte.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Aktiv dödshjälp för eller emot...
  • Movie Freak

givetvis för!

Bridget Jones wanton sex goddess with a very bad man between her thighs.
  • psychocandy

Jag är för i princip, men jag inser att det kan bli väldigt problematiskt i praktiken.

(Jobbar inte inom vården.)

• Trollet Ludenben

Jag är för aktiv dödshjälp men det är under förutsättning att patienten är vid sina sinnes fulla bruk och kan ta ett genomtänkt beslut.

Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • FrkSommar

Önskar att det blir lagiligt om det skulle drabba mig .... är inte så sugen på att ta livet av  mig i för väg it -i-fall- att....

• Fru U

För eftersom jag suttit i den sitsen att livet varit utan hopp och än idag anser jag att det skulle varit min rätt att avsluta livet

Svaren bor i hjärtat
  • Ior gumman

....och hur ska vi veta att patienterna är vid sina sinnensfulla bruk och kan ta sina egna beslut just vid den tidpunkten?

• Midka

Absolut för!
    Klart det finns gränsdragningar som är mycket svåra att ta ställning till men jag tycker det borde vara varje människas rätt att få bestämma om man ska leva eller om man ska få dö.

• Movie Freak
    Ior gumman skrev 2010-02-27 19:15:51 följande:
    ....och hur ska vi veta att patienterna är vid sina sinnensfulla bruk och kan ta sina egna beslut just vid den tidpunkten?
    om aktiv döds hjälp var något som infördes skulle det vara med som organdonation, man var tvungen att registera tidigare i sitt liv om man ville ha aktiv dödshjälp eller inte o de som itne registerat det blir det inget med så att säga.
    '

enkelt.
    Bridget Jones wanton sex goddess with a very bad man between her thighs.
  • alvaereva

Det tycker jag absolut. Jag jobbar inom vården.

• Trollet Ludenben
    Ior gumman skrev 2010-02-27 19:15:51 följande:
    tänkte mer på att det inte får gälla dementa eller personer i psykos eller liknande. Det kan nog en läkare  i psykriatri avgöra En person som fått ett cancerbesked och är utom sig av sorg eller likande var inte det jag tänkte på men iofs kan de vara oförmögna att ta beslut de med.
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
Svar på tråden Aktiv dödshjälp för eller emot...