Hej Ansi30.
Jag har har prövat både EFT (Emotional Freedom Techniques) och NLP (NeuroLingvistisk Programmering). Idag arbetar jag själv med EFT och kan varmt rekommendera det, speciellt utifrån vad det gett mig i när jag försökte komma ur ångest-snurren som jag länge befann mig i. (och fortfarande tittar in i ibland

)
Metoderna är ganska olika, NLP är mer som ett samlingsnamn för en mängd olika verktyg som ofta innehåller element av hypnosterapi. I EFT arbetar man med kroppens "energi-system" (precis som akupunktur / akupressur) och energisystemets koppling till våra känslor och kroppsminnen. Man hjälper kroppen släppa känslor som "fastnat" i kroppen genom att stimulera energibanor med hjälp av lätta knackningar. Det låter flummigt, men funkar faktiskt riktigt riktigt bra! Personligen gillar jag EFT bättre, det har hjälpt mig så mycket. Sen är det bara ett pluss att det både kan ge så bra resultat tillsammans med en terapeut och samtidigt är lätt att lära och använda som stresshanterings-verktyg i vardagen.
Du kan pröva EFT själv med de här instruktionerna:
Vill du lösa djupare problem som t.ex agorafobi / panikångest är det helt klart rekommenderat att arbeta med en terapeut. Googla lite så hittar du säkert någon!
lycka till!