• meningenmedlivet

hej muslimer och ni med bra koll på islam! kan ni hjälpa mig lite?

hej!

jag undrar lite om islams matregler, vad som gäller för nötkött och kyckling (och även ägg). om jag förstår det rätt är halalslakt förbjudet i sverige, alltså borde det inte gå att få tag på svenskt halalkött - var köper ni ert halalkött? eller äter ni svenskt kött? och hur gör ni med ägg och kyckling, då höns ofta utfodras med kött- eller fiskmjöl, vilket är haram vad jag förstår? och hur är det med ost, som innehåller löpe som kommer från kalvmagar?

jag är jättenyfiken och skulle bli jättetacksam om någon ville svara! {#lang_emotions_smile}

• Svar på tråden hej muslimer och ni med bra koll på islam! kan ni hjälpa mig lite?
  • jamila2000

svenskt halalkött går att köpa i utländska affärer det är då halalslaktat
    men med svenska regler alltså djuret bedövas först
    vad det gäller osten så vet jag faktiskt inte

• meningenmedlivet

okej. vad är vanligast bland muslimer, att köpa svenskt halalkött eller "vanligt" kött? förstår att det är svår fråga att svara på {#lang_emotions_smile} men vad är känslan? tillgången måste ju ändå vara begränsad på halalköttet? förlåt om jag låter lite dum, men jag har inga muslimska vänner så jag är inte alls insatt i sådana här mer vardagliga frågor.

• Amira
    meningenmedlivet skrev 2010-02-28 14:21:09 följande:
    okej. vad är vanligast bland muslimer, att köpa svenskt halalkött eller "vanligt" kött? förstår att det är svår fråga att svara på men vad är känslan? tillgången måste ju ändå vara begränsad på halalköttet? förlåt om jag låter lite dum, men jag har inga muslimska vänner så jag är inte alls insatt i sådana här mer vardagliga frågor.
    Praktiserande muslimer köper bara halalkött (det förutsätter jag åtminstone). Många äter vegetariskt. Skippar alltså kött om det inte finns något annat. 
    Ägg - inga problem. Har jag missat nått? {#lang_emotions_undecided}
    Ost och hönsmjöl vet jag faktiskt inte. 
  • meningenmedlivet

jag själv äter inte ägg (är vegetarian) eller produkter som innehåller ägg för det är väldigt svårt att veta vad hönsen har fått för foder. även kravmärkta ägg kan komma från höns som äter foder som innehåller fiskrester. höns är ju inte vegetarianer naturligt, men det finns helvegetariskt foder, det är upp till uppfödaren att välja. jag läste på islamguiden att det är förbjudet att äta kött som kommer från djur som har ätit kadaver (verkligen en sund och bra regel tycker jag!), ägg är ju inte kött men är fortfarande en produkt av ett djur som med stor sannolikhet har utfodrats med "kadaver", alltså animaliskt foder.

ost innehåller ju löpe, som man måste ta från kalvmagar. dessa kalvar är ju sannolikt inte halalslaktade. däremot finns det alternativ till löpe från kalv, alltså vegetabiliskt löpe.

syftet med frågorna är dels information, för jag tror att det här är sådant man kanske inte alltid tänker på. sedan vill jag också hitta argument för att eventuellt kunna påverka större aktörer (producenter som t.ex. arla) att erbjuda ost med vegetabiliskt löpe och ägg utan kött- och fiskrester till konsumenter, och ju fler som efterfrågar sådana produkter desto mer man ju faktiskt påverka.

• Amiras mamma
    meningenmedlivet skrev 2010-02-28 19:53:32 följande:
    jag själv äter inte ägg (är vegetarian) eller produkter som innehåller ägg för det är väldigt svårt att veta vad hönsen har fått för foder. även kravmärkta ägg kan komma från höns som äter foder som innehåller fiskrester. höns är ju inte vegetarianer naturligt, men det finns helvegetariskt foder, det är upp till uppfödaren att välja. jag läste på islamguiden att det är förbjudet att äta kött som kommer från djur som har ätit kadaver (verkligen en sund och bra regel tycker jag!), ägg är ju inte kött men är fortfarande en produkt av ett djur som med stor sannolikhet har utfodrats med "kadaver", alltså animaliskt foder. ost innehåller ju löpe, som man måste ta från kalvmagar. dessa kalvar är ju sannolikt inte halalslaktade. däremot finns det alternativ till löpe från kalv, alltså vegetabiliskt löpe. syftet med frågorna är dels information, för jag tror att det här är sådant man kanske inte alltid tänker på. sedan vill jag också hitta argument för att eventuellt kunna påverka större aktörer (producenter som t.ex. arla) att erbjuda ost med vegetabiliskt löpe och ägg utan kött- och fiskrester till konsumenter, och ju fler som efterfrågar sådana produkter desto mer man ju faktiskt påverka.
    vilken ost innehåller veg löpe?
  • meningenmedlivet
    Amiras mamma skrev 2010-03-01 23:44:17 följande:
    vilken ost innehåller veg löpe?
    jag vet faktiskt inte så här på rak arm. det står i innehållsförteckningen på respektive ost. zetas fetaost är gjort på veg. löpe vet jag, den brukar jag köpa {#lang_emotions_smile}

jag har mejlat arla och frågat om de har någon lista på vegetariska ostar eller om de planerar någon särskild märkning, men jag har inte fått något svar ännu.
  • Amiras mamma
    meningenmedlivet skrev 2010-03-02 00:06:30 följande:
    jag vet faktiskt inte så här på rak arm. det står i innehållsförteckningen på respektive ost. zetas fetaost är gjort på veg. löpe vet jag, den brukar jag köpa jag har mejlat arla och frågat om de har någon lista på vegetariska ostar eller om de planerar någon särskild märkning, men jag har inte fått något svar ännu.
    Jaha ok,för jag har inte heller hittat någon vegetarisk variant,blev så glad när jag läste att det fanns. Du får jättegärna skriva om du får svar från arla för jag är jättenyfiken:)
  • meningenmedlivet
    TjockKatt skrev 2010-03-02 00:17:44 följande:
    Alltså halalkyckling finns på willys här i stan... man måste leta för att hitta kyckling som var döda innan dom slaktades. :-/
    så om man köper halalkyckling måste man ju kunna utgå från att kycklingen endast har utfodrats med vegetabiliskt foder, annars kan den väl inte få en halalmärkning? för det ha jag uppfattat det som i alla fall, att djuret inte får ha ätit kadaver innan det ska bli människomat. en höna kan ju äta maskar och insekter om den får gå och picka fritt, men det räknas ju inte som kadaver då, vilket det måste göra om fodret innehåller kött- eller fiskmjöl?
Svar på tråden hej muslimer och ni med bra koll på islam! kan ni hjälpa mig lite?