• mammahärochnu

Ska/bör man tvätta alla nyinköpta babykläder före användning?

Är gravid och väntar vårt första barn. Har köpt ett fåtal kläder till babyn och undrar hur ska man göra, tvätta eller inte tvätta kläderna innan?
    Och gäller endast endast tvättmedel resp sköljmedel som astma o allergiförbundet godkänt eller hur resonerar ni?
    Hur har ni gjort och gör ni?

Jag ska bli mamma maj 2010!
  • Svar på tråden Ska/bör man tvätta alla nyinköpta babykläder före användning?
  • AkoKola

Eftersom jag själv inte tål nya kläder så tvättar jag alltid min dotters kläder innan hon använder dem.

Använder även parfymfritt tvätt- och sköljmedel som är godkänt av astma och eallergiförbundet.

• alvaereva

tvättat allt!
    det är jättemycket giftiga ämnen i nya kläder och dessutom vet man inte vem som har vart och tallat på kläderna innan man köpt dom. lästa nånstans i nått test att dom hittat bajsbakterier på kläder.

• Ladycocos

Jag förstår inte varför man INTE skulle tvätta kläderna!
    Jag tvättar allt även till oss vuxna innan användning (undantaget ytterkläder) Klart att man vill skölja ur kemikalier, damm, att andra tagit i/provat kläderna! Jag tycker personligen att det är äckligt att ta på mig ett plagg som andra provat och rört!!

Jag tvättar med både tvättmedel och sköljmedel som är parfymfria, maskinen är inställd på extra sköljning

• Julia08

Jag har aldrig tvättat nått nytt innan användning! Beträffande tvätt/sköljmedel använder jag det som finns hemma och har aldrig köpt något parfymfritt till bebisen. Skulle barnet visa sig känslig mot något så är det självklart en annan sak men min son har aldrig haft någon reaktion mot något tvätt/sköljmedel.

• MariaKsk88

Jag har aldriv tvättat kläder eller köpt parfymfritt heller, han har inte visat någon reaktion.

• Kajak

Jag tvättar alla nya kläder. Mest för att ta bort "fabrikslukt".

Köpte Grumme eller Ariel.
    Var aldrig noga med parfymen.

Det är upp till dig om du vill tvätta alla nyköpta kläder.

Ha så kul med småbebiskläder!

• Ghostrider
    alvaereva skrev 2010-02-28 09:39:13 följande:
    tvättat allt! det är jättemycket giftiga ämnen i nya kläder och dessutom vet man inte vem som har vart och tallat på kläderna innan man köpt dom. lästa nånstans i nått test att dom hittat bajsbakterier på kläder.
    Precis, inte sätter man sådana kläder på en liten bebis när man inte vill bära plaggen själv innan tvätt. Under resan från fabrikerna i typ Kina till egna hemmet har de hunnit vara med om mycket. Och alla skitiga fingrar som har pillat på dem i affärerna.
  • cloudberry79

Jag tvättar ALLA nya kläder, inte bara bebis/barn-kläder. Det är mycket kemikalier i nya textilier, för att inte tala om hur de har hanterats innan de når kund. Därmot är jag inte så noga med vilket tvättmedel jag använder, vi använder samma som resten av familjen, alltså varierande sorter.

If you love me - please don't feed me!
  • Dr Mupp

Tvättar alla kläder förutom ytterkläder innan användning. Kör endast senisive tvättmedel och aldrig sköljmedel.

sköljmedel har jag aldrig fattat vitsen med. Varför dränka in kläderna i kemikalier det sista man gör. Skäljmedel är väldigt mijlöfarligt gäller även de miljömärkta kläderna

• Bliglin

Absolut! Små barn har känslig hud.

Kläderna man köper idag är proppfulla med flamskyddsmedel och antistat-medel och indränkta med färgämnekemikalier etc etc. Jag tvättar ALLA kläder som sonen ska ha närmast kroppen, dvs inte jackor/overaller etc (där vill man ju dessutom ha kvar den vattenavstötande ytfinishen).
    Dock tvättar jag sällan mina egna nya kläder. Jag tål det ;) och gillar den nya känslan...  
  • Shmone

Ja ALLA kläder ska tvättas innan användning - gärna 2-3 gånger så att överskottsfärg och kemikalier försvinner ur dem innan användning.

• lisadragon

Eller så köper man från tradera/blocket ;), då är kläderna redan användna och tvättade x-antal ggr, man gynnar miljön, gynnar sin egen plånbok, slipper tvätta ur alla kemikalier och kläderna är mjuka för att de är användna ;).

Självklart är det skoj att köpa nytt också och med första barnet hade jag speciellt tvättmedel samt tvättade nya kläder innan användning.
     Nu finns inte den seriösa sidan och inte hinner jag tänka innan jag tvättar heller då sonen på 19 månader dregglar och matkladdar ner sina kläder, tösen på 3 månader kräks ner sina+mina kläder så man bara proppar in i maskinen och hoppas det blir rent till dagen efter..

Skulle någon av barnen reagera så skulle jag byta tvättmedel direkt!!

• kelgrisen

Åt barnet tvättar jag allt utom ytterkläder, parfymfritt tvättmedel och aldrig sköljmedel (prova att torktumla kläder som tvättats med eller utan sköljmedel och känn på luddet vilken skillnad det blir - du kommer aldrig använda sköljmedel igen...).

Åt mig själv också alltid parfymfritt tvättmedel och aldrig sköljmedel trots att jag aldrig haft någon allergi. Parfymerade tvättmedel känns bara onödigt. Däremot gillar jag känslan av nya kläder (och tvättar dem alltså inte innan användning) även om jag vet att det är osunt... {#lang_emotions_tongue_out}

Angående sköljmedel också: min sambo ville jag skulle ha det till lakan för han tycker de blir för hårda när de är nytvättade, men jag torktumlar dem istället. Blir mjukt och jag slipper sköljmedlet - alla nöjda!

• mapo51

Vi tvättar alla nya kläder både till oss och sonen och vi använder parfymfritt flytande tvättmedel, inget sköljmedel.
    Sonen har känslig hud och får utslag av sköljmedel, det finns ju kvar i kläderna efteråt och fälls ut om man blir varm.

Svar på tråden Ska/bör man tvätta alla nyinköpta babykläder före användning?