• Makka Pakka

    Jag lider med min vännina...

    Min kompis har sedan många år haft problem med oregelbunden mens.
    Hon har i värsta fall varit helt utan mens i 6 mån. Och nu är det ca. 4 mån sen sista mensen. Hon har cellförändringar på livmoderväggen som ska vara ofarliga men ska hållas under kontroll.

    Hon och hennes make har nu i nästan 1 år försökt bli med barn utan att lyckas. Jag vet att 1 år är inte länge (fick själv kämpa i 2,5 år) men jag känner med henne. Ser hur hennes humör sjunker för varje månad och hon är lite deppad. {#lang_emotions_frown}
    x
    KK/Gyn vill inte hjälpa dom än, då de har inte försökt över 1 år.. så jag tänkte kolla med er om ni kanske kan lista ut vad som är "fel" på henne.

    Som sagt så har hon lite olika problem:
    - oregelbunden mens
    - ingen mens i längre perioder
    - akneproblem
    - cellförändringar

    Hennes sköldkörtelprover var bra, hon är inte överviktig och har inga stora smärtor/mensvärk heller.

    Någon klok där ute som känner igen detta?


    ♥♥♥080626♥♥♥
  • Svar på tråden Jag lider med min vännina...
  • Makka Pakka

    Ja, just det!

    Hon köpte ÄL-test och tog ett test vardje dag i 10 dagar. ALLA visade starkt positiv - varje dag! {#lang_emotions_undecided}?

    Hon har också gjort säkert 20 tal grav.tester under de sista 4 mån men alla har varit negativa.


    ♥♥♥080626♥♥♥
  • Makka Pakka

    Ingen som känner igen sig?

    Kan det ara PCOs? Kan inte så mkt om den.. endometrios??? {#lang_emotions_sealed}


    ♥♥♥080626♥♥♥
  • Triple Trouble

    tycker det låter som pco. Be henne gå privat till en gyn, de kan utreda om hon har pco eller inte, brukar synas på vag ultraljud och på vissa blodprover. Känns ju onödigt att de håller på att försöka och bli deppiga när hon kanske inte har någon ägglossning. 

  • Bliglin

    Det låter som PCO-s.


    Och säg till henne att stå på sig mot gyn... för att vänta ett år gäller när man har regelbunden mens. Har man inte mens regelbundet är det ju uppenbart att man har ett fertilitetsproblem... och då ska åtminstone menscykelrubbningen kunna utredas av gyn omgående.
  • Tvillingar11

    Tycker också det låter som Pcos, har själv det och känner igen mig i det du skriver. Hjälp finns att få, men hon måste stå på sig och kräva det.

    Har själv försökt i ett år nu och kämpar vidare....

  • IsaCMoJs

    PCO-S skulle jag gissa på och det syndromet kan man bli hjälpt av att äta lågkolhydratskost (LCHF)


    Äntligen är hon här, vår älskade Moa
  • Zeitgeist

    Tycker också att det låter som PCOS. PCOS brukar vara rätt lätt att konstatera med hjälp av ett vanligt vaginalt ultraljud så du kan kanske tipsa henne om att söka sig till en privat gynekolog som kollar upp det. Är gynekologen bara ansluten till det vanliga systemet kostar det ju inget extra jämfört med vanliga sjukvården. Jag gjorde själv på det sättet och kunde på så sätt komma igång med hormonstimulering tidigare samt slapp försöka ett år innan IVF eftersom det redan fanns en medicinsk utredning som visade att jag hade svårt få barn.

  • Makka Pakka

    Hej igen..

    Hennes BM sa att det kan inte vara PCOS då hon är normalviktig!
    Och det verkar vara fler som har det som är inte överviktiga - konstigt?!

    Nu har de fått tid för utredning - hoppas hon får hjälp och stöd hon behöver!
    Vi fick veta att en av våra närmaste kompisar också väntar barn nu - de lyckades på första försöket. Min vännina blev glad för den andra tjejens skull men hon kunde inte hålla tårarna tillbaka {#lang_emotions_cry}


    ♥♥♥080626♥♥♥
Svar på tråden Jag lider med min vännina...