• anne h

Hur beräknar jag övertidsersättning?

Jag har blivit beordrad att arbeta övertid dels denna helg (8 h lörd, 8 h sönd), dels ett par dagar nästa vecka (2 dagar x 9 h) utöver min ordinarie arbetstid (normalt 40 h/v), hur räknar jag ut min ersättning?

Förr hade jag dödskoll på sådant här, men då arbetade jag övertid varje vecka, nu på mitt "nya" arbete blir detta alltså första gången jag arbetar övertid, jag har noll koll på regler och fackets sida ligger nere under helgen, såklart...

Tacksam för svar.

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Svar på tråden Hur beräknar jag övertidsersättning?
  • beibikär

Det beror ju på vilket kollektivavtal din arbetsplats använder. Om du bara vet vad det heter så går det säkert att googla fram avtalet och läsa om övertid där.
    Vanligen är det 50% de två första timmarna och sen 100%. Men så kan det ju vara att din arbetsgivare kommit överens med dej om att du gör jobbet som mertid och då är det inte övertidsersättning du får utan vanlig timlön. Ersättning för obekväm arbetstid ska du ändå ha på helgen ,brukar vara kring 25% på lördagar till kl 18 och sen söndagsersättning 100%. observera nu att min erfarenhet kommer från social och hälsovård i Finland och det kan vara helt annat som gäller för dej.

• anne h
    beibikär skrev 2010-02-28 11:03:22 följande:
    Det beror ju på vilket kollektivavtal din arbetsplats använder. Om du bara vet vad det heter så går det säkert att googla fram avtalet och läsa om övertid där.Vanligen är det 50% de två första timmarna och sen 100%. Men så kan det ju vara att din arbetsgivare kommit överens med dej om att du gör jobbet som mertid och då är det inte övertidsersättning du får utan vanlig timlön. Ersättning för obekväm arbetstid ska du ändå ha på helgen ,brukar vara kring 25% på lördagar till kl 18 och sen söndagsersättning 100%. observera nu att min erfarenhet kommer från social och hälsovård i Finland och det kan vara helt annat som gäller för dej.
    Detta är nödfallsövertid, så det blir övertid, inget annat.
    Tror vi går under BVAVA eller nåt sånt...
  • anne h

äntligen fick jag upp fackets sida, så nu var det bara att räkna.
    (arbetar 15-23 lörd+sönd, 5-23 tisd+fred, förutom normal arb tid 8-16.40)

Övertidsersättning per timme betalas enligt följande:

a) För övertidsarbete kl 06.00 - 20.00 helgfria måndagar - fredagar (enkel övertid)

Månadslönen/94

b) För övertidsarbete på annan tid (kvalificerad övertid)

Månadslönen/71

Svar på tråden Hur beräknar jag övertidsersättning?