• Mindras mamma

kan man få ersättning från försäkringar pga. nyckelbensfraktur som hände under arbetstid?

Min man bröt nyckelbenet igår under arbetstid och då är frågan om man kan få ersättning för detta på försäkringen man har genom jobbet. Han har även egna försäkringar som olycksfall osv.

Älskar min lilla dotter och min underbara man
  • Svar på tråden kan man få ersättning från försäkringar pga. nyckelbensfraktur som hände under arbetstid?
  • Maria40

Steg ett är att företaget & han måste anmäla det som en arbetsskada. Det är jätteviktigt.

Om det är en arbetsskadeolycka så måste väl företagets försäkring ge honom ersättning.

• Birgitta2

Det beror på var han jobbar och om han har försäkringar i jobbet. Har han försäkringar genom jobbet kan han få AFA, men den går först in efter en tids sjukskrivning. (En månad tror jag). Efter tre veckor bör ju nyckelbenet vara mer eller mindre läkt. Han kan få betalt för utlägg och inkomstbortfall vid sjukskrivning. Han bör kontakta sin arbetsgivare samt sitt eget försäkringsbolag. Men - han får inte ersättning från mer än ett bolag.

• Sommarblomman

Det kan va möjligt att få erstätning från 2 bolag. kontakta det försäkrings bolag du har och fråga. enklaste sättet att få veta. Och även som tidigare har skrivit att anmäla olyckan på jobbet.

• ErikAD

Ja det kan han högst sannolikt få ersättning för. Om du går in på www.folketsombud.se  så kan dom hjälpa dig. Dom har hjälpt mig.

Svar på tråden kan man få ersättning från försäkringar pga. nyckelbensfraktur som hände under arbetstid?