• Mist

Mögel i tvättmaskinen!

Hjälp!!

Tyckte att det luktade skumt när jag hängde tvätt idag, å kikade in i tvättmaskinen.. precis innan luckan så finns där ett gummband som täpper igen luckan från själva inredet, om ni förstår vad jag menar, å där var det fullt med mögel!
    Vad gör jag nu?
    Måste ju köpa en ny tvättmaskin, men det här kan ju verkligen inte vara bra för hälsan?!

• Svar på tråden Mögel i tvättmaskinen!
  • Double Jeu

Du måste väl kunna tvätta det med något? Eller byta gummilist? Du ska väl inte behöva köpa en ny maskin?

• Mist

ringde min kära mor i smått panik.. är ju orolig för att vår son ska fara illa, å hon sa att jag skulle tvätta bort det med klorin å sen köra en tom tvätt med klorin...
    Men mögel och hälsan... det är ju inte så bra!??

• Double Jeu

Nej det är det ju inte, men gör du som din Mor säger. Och kör maskinen några gånger på högsta möjliga temperatur. Sen kan du ju köra igenom maskinen på 90 grader då och då, eventuellt med klorin.

Och inte vet jag, men det är ju inte kläderna som möglat, men det kankse har funnits mögelsporer med. Men jag tror inte du behöver oroa dig.

• anilova

Klorin ar inte sa dar himla lysande faktiskt.... Kor tvattmaskinen tom med en diskmaskinstablett istallet. Pa nittio grader. Och se till att kora en nittiotvatt i manaden, atminstone. Det dor sporerna av, darfor ska man kora underklader och strumpor pa den temperaturen.

Du kan ju se till att luckan star oppen sa att det luftear ur nar maskinen inte anvands.

• 201201232

Är det rött mögel? Det bildas alltid när det är fuktigt och är omöjligt att bli av med.

• Mist

Hej!

tack för era svar!
    Blev super orolig!
    Har låtit luckan vara öppen förut för att lufta, men nu har jag stängt igen den.. vågar inget annat.
    Ska köra en maskin imorgon med klorin å 90 grAder!

Näe, möglet är inte rött, det är typ svart!

Hoppas nu att det försvinner!

• Widde

Du bör hålla rent kring gummilisten. Det finns även ett filter i tvättmaskiner oftast längst ner i fronten som man kan öppna och rengöra. Att man torkar av lite överallt på tvätt/diskmaskiner, rengör filter och speciellt kring listerna, gör att det aldrig hinner bildas någonting. Fast ofta tänker man ju inte på det, utan man tvättar och diskar bara...
    Men om du tar en disksvamp med rengöringsmedel och gnuggar far det nog bort..å kör i 90 grader..inte ska du behöva köpa nytt inte !

• Party of five

Vilken tur att jag såg denna tråd! Vår tvättmaskin står för tillfället i mina föräldrars källare (vi bygger hus och bor hos dem tillfälligt, får låna deras tvättmaskin) och en dag jag gick ner i källaren och på skoj tittade till tvättmaskinen, japp, mögel på samma gummilist som du har... Så det går att få bort? Kan ju inte göra något ännu på 1 år!! Eller borde jag? Den kommer stå i ett år ännu, men sen behöver jag ju den.

• corinne1

mor min har lärt mej att man ska torka tort där efter varje tvätt!å det gör man ju

• Tiffani

Min har mögel i utrymmet där tvättmedelslådan sitter!!!Blähh!!Har försökt skura, och kör ofta 90 grader, men det är svårt att komma åt och mycket skrymslen..Kanske ska dränka in den med klorin då?

Svar på tråden Mögel i tvättmaskinen!