• Novemberstjärnan

För tidigt för potträning?

Sonen 16månader.

För tidigt för potträning?
  • Svar på tråden För tidigt för potträning?
  • pussgurkan86

nej det är inte för tidigt. man kan ju göra det till en lek i början så han tycker om att sitta på pottan.

• EnsammaMamma

Jag började sätta min dotter på pottan när hon kunde sitta själv dvs ca 6 mån. Eftersom hon kissar varje morgon direkt när hon vaknar så började jag sätta henne därför att hon skulle få en koppling tidigt, det har ändå tagit tills hon var 3 år innan hon var mogen att använda pottan och bli av med blöjorna för gott. Du kan introducera pottan när du vill men ha inte för brottom utan låt din son välja vilken takt han vill använda den. Lycka till

• Novemberstjärnan

Nu då till nästa fråga: Hur ställer sig dagis till potträning? Tänker då att lille Teo kan bli förvirrad när han är på dagis och där gör han allt i blöjan medan hemma springer han omkring utan blöja och sätter sig på pottan?

• pussgurkan86
    Novemberstjärnan skrev 2010-02-28 11:24:15 följande:
    Nu då till nästa fråga: Hur ställer sig dagis till potträning? Tänker då att lille Teo kan bli förvirrad när han är på dagis och där gör han allt i blöjan medan hemma springer han omkring utan blöja och sätter sig på pottan?
    det kan bli lite konstigt eftersom han är så liten. han kan ju inte säga att han är kissig så på dagis kan det bli problem.
  • EnsammaMamma

Jag vet av egen erfarnhet att det kan vara svårt för barnen att få till kisseriet på dagis då de har så många saker som distraherar, se till att det flyter på bra hemma först och be sedan personalen att börja med pottan vid tillfällen då de ska gå ut eller före/efter mat osv så kommer det nog så småningom, det brukar märkas på barnen när de inte längre vill ha blöja. En tid som att bra att pottträna är på sommaren då barnen är lättklädda, men klarar han det inte i år så är det inget konstigt om det dröjer till nästa sommar.

• Maria222
    pussgurkan86 skrev 2010-02-28 11:27:27 följande:
    det kan bli lite konstigt eftersom han är så liten. han kan ju inte säga att han är kissig så på dagis kan det bli problem.
    Det beror helt på pedagogerna, hur pass observanta och lyhörda de är. Min son blev blöjfri på sin 2 års dag, men han har vart sen med talet sa aldrig "kissa" utan man fick se på honom när han blev kissnödig. Trots det har han bara kissat på sig en enda gång på dagis sedan han började där.

16 månader är inte alls för tidigt att börja introducera pottan. Vi köpte en till sonen när han var 12 månader, men då var det bara lek med den.
    Mamma till Kevin född 0706. BF 2010-08-05
  • cid

Novemberstjärnan: visst är du från Västervik? Vilket dagis? För vår del har det varit väldigt olika. Barnens första dagis vägrade helt ta av blöjor innan barnen var helt torra medan det andra dagiset med glädje har pottränat, och till och med frågade oss en extra gång eftersom det som de uttryckte det " blev mycket tvätt då".

• Novemberstjärnan
    cid skrev 2010-03-01 10:17:13 följande:
    Novemberstjärnan: visst är du från Västervik? Vilket dagis? För vår del har det varit väldigt olika. Barnens första dagis vägrade helt ta av blöjor innan barnen var helt torra medan det andra dagiset med glädje har pottränat, och till och med frågade oss en extra gång eftersom det som de uttryckte det " blev mycket tvätt då".
    Stämmer Hur gissar du det? Vi har honom på Jurabacken!
  • cid

Har sett dig i medlems-vad-det-nu-kan.-heta.
    Vi hade barnen på Jurabacken först, och det var där dom inte ville ha av blöjorna förrän de var helt torra. Men det kan säkert skilja mellan olika avdelningar. Prata med dom och se vad dom säger!

Svar på tråden För tidigt för potträning?