• SpecialK

Naturliga medel att skrämma bort katt med?

Hej, vi har en katt som bestämt sig för att använda vår lilla trädgård som toalett, hur skrämmer man bort den på bästa sätt? Har precis hällt ut lite ättika, men vet inte om det fungerar än.. finns det några andra tips?

• Svar på tråden Naturliga medel att skrämma bort katt med?
  • Eisa

det finns ju "get off"-spray i djurbutiker, men du vill ha nåt mer naturligt eller?

• amalie79

Sitt och lurpassa på den och spruta vatten med duschflaska på den.Det brukar de fatta efter några gånger.

• UnderYtan

Citrus
    Peppar
    Aluminiumfolie
    Fyspray
    Vatten (dock är det ju för kallt för att spruta vatten på den nu)

?*¨*?.¸¸❤ BF 10 maj ❤¸¸.?*¨*?
  • SpecialK

Tack för förslagen, spraya vatten är nog inget alternativ då jag sällan befinner mig i köket och ser katten.. och så är det ju kallt som sagt, vill ju inte skada kisse

Skulle ju vara bäst med något naturligt, men i värsta fall ska jag nog testa off spray/fy spray kanske. Aluminiumfolie brukade min systers katter leka med.. verkade inte som de var rädd för den, eller hur menar du att man ska göra med den?

• UnderYtan

De flesta katter tycker inte om aluminiumfolie för att det prasslar på ett otrevligt sätt för deras goda hörsel.

Man kan lägga aluminumfolie över där den gör sina behov. Det var så jag tänkte. Vet ju dock inte hur det ser ut riktigt där den gör sina behov. Om den väljer samma ställe oftast eller flera olika.

På djuraffären finns det förutom fy/dressyrspray en grej man kan köpa som sprayar och tutar samtidigt när katten närmar sig. Helt ofarligt men kan skrämma bort katten. Kommer tyvärr inte ihåg precis nu vad den heter.

?*¨*?.¸¸❤ BF 10 maj ❤¸¸.?*¨*?
  • SpecialK

Aha, smart, kanske ska prova foliet sen då, för det är i i princip samma ställe den sätter sig på... aluminiumfolie spetsad med citrus el. peppar kanske

Nu du katt...

• Havanna82

Är det eran katt?

Annars kan ni ju prata med grannen och förklara att ni inte gillar när katten gör sina behov i er trädgård.

• SpecialK

Nä, vi har ingen katt, och vi är rätt nyinflyttade hit och vet inte exakt vilken katt det är som gör det, har sett två stycken i området... ska nog hålla lite mer utkik!

• Ludde68

Du skulle kunna testa med en pet-flaska som du tar bort etiketterna på och fyller till hälften med vatten. Placera den på det eller dom ställena som katten brukar göra sina behov på. Katterna brukar inte gilla dom vattenreflexerna som detta ger.
    Hörde om detta tips i TV-programet koloniområdet Iris, och det fungerade för dom.

Lycka till med att hälla katten borta från din tomt.

• SpecialK

Åh *gnuggar i händerna över alla förslag* Tackar!

• Fnollan

Katten skadas inte av lite vatten. Våran katt blev duschad med grannens vattenslang och nu går hon inte dit mer.

• SpecialK

Nej, jag tror inte att de blir skadade av själva vattnet, men när det är minusgrader kanske det inte är så skönt

• brünnhilde

Vitpeppar. kaffesump och citrus!

• Flutterby

Bikarbonat och apelsinskal. Bikarbonat har jag själv testat "på" grannens katt o det funkade, men man måste strö ut det ofta, särskilt om det regnat.

• Fnollan
    SpecialK skrev 2010-02-28 19:04:45 följande:
    Nej, jag tror inte att de blir skadade av själva vattnet, men när det är minusgrader kanske det inte är så skönt
    Precis{#lang_emotions_laughing} då går den inte dit mer...
    självklart bör man inte dränka den med vatten när det är kallt ute..
  • SpecialK
    Haha, ser framför mig hur jag håller en katt i svansen och doppar den i en tunna vatten och den förvandlas till is... som i en serietidning..

• Flutterby

När jag var som mest förgrymmad på grannkatten så fick jag tips om en "kattskrämma", det är som en sprinkler som går igång när katten kommer och sprutar vatten på den. Då slipper man ligga o lurpassa! Finns att köpa på nätet(men jag kom aldrig så långt).

Svar på tråden Naturliga medel att skrämma bort katt med?