• Pymsan

Hur göra när man bytt efternamn???

Ursäkta om det här hamnar fel men jag visste inte var jag skulle lägga detta. Min sambo och jag planerar att gifta oss i höst. Jag kommer behålla mitt efternamn men även lägga till hans.

Förutom körkort och pass, är det något mer man måste ändra? Jag tänker på bankkort och alla dessa bonuskort och sånt som man har? Eller löser det sig när det är dags att byta helt enkelt? På samma vis som nästan alla företag tankar hem adressändringar måste de ju även plocka upp namnändringar, eller?

• Svar på tråden Hur göra när man bytt efternamn???
  • Mandragora

Mycket löser sig automatiskt när företagen uppdaterar sina register men det finns en hel del som du kan kontakta själv. Det är inte så jobbigt som det låter.

shakti.blogg.se | kattägd narcissistisk vegetarian
  • Emerun

Körkortet får du utskick på automatiskt när vigseln och namnbytet är registrerat. På bonuskort har jag inte brytt mig om att byta namn på för jag tog oxå dubbelnamn så det gamla namnet finns ju kvar på körkortet som man ju ändå oftast använder som id. Bankkort får oxå nytt automatiskt om jag inte minns fel. Grattis till giftermålet.

• Tecken

Bankkort byts inte automatiskt. Jag hade både VISA och Mastercard då jag gifte mig, både dessa fick jag byta ut själv. Det enda som händer "automatiskt" är att du får en grundhandling för körkort + att det/namnet ändras i vissa register. Pass får du också fixa själv.

• vindil
    Emerun skrev 2010-02-28 13:45:22 följande:
    Körkortet får du utskick på automatiskt när vigseln och namnbytet är registrerat. På bonuskort har jag inte brytt mig om att byta namn på för jag tog oxå dubbelnamn så det gamla namnet finns ju kvar på körkortet som man ju ändå oftast använder som id. Bankkort får oxå nytt automatiskt om jag inte minns fel. Grattis till giftermålet.
    Skickar de ett nytt? What about fotot?
  • Lillsnufflan
    vindil skrev 2010-03-01 21:53:44 följande:
    Skickar de ett nytt? What about fotot?
    De skickar inte ett nytt körkort, men du får en blankett om ansökan om nytt körkort som du fyller i och skickar iväg, med bifogat foto.
  • Lillsnufflan

Och när du fått ditt nya körkort kan du gå till banken etc. och beställa nya kort. Ska ni på bröllopsresa kort efter se till att du bokar i det namn som står i passet om du ska flyga. Det är ju inte säkert du hinner få ett nytt pass.

• Pymsan

Men BEHÖVER man ändra sina bankkort? Jag kommer ju ha kvar mitt gamla namn oxå, bara lägga till det nya.

• Tecken
    Pymsan skrev 2010-03-02 10:20:29 följande:
    Men BEHÖVER man ändra sina bankkort? Jag kommer ju ha kvar mitt gamla namn oxå, bara lägga till det nya.
    Jag väntade två år innan jag bytte ut mitt gamla, det funkade. Men, jag fick lite frågor om det... "Varför står det ett namn på VISA-kortet och två namn på körkortet?". Så mitt råd är: byt ut det så fort som möjligt, det kostar ju ingenting.
  • Lotten73

Vad det ferkar krångligt att byta ut sitt namn på kort mm.
    Trodde det gick på automatik det mesta men nu fattar jag att jag måste anmäla själv till det flesta ställen.
    En fråga:Visa ställen vill se personbeviset på att jag bytt efternamn efter att jag gift mig kan man ta kopia på det och skicka eller måste dom ha originalet?

Lotta(lyckligt gift sedan 1 vecka och 1 dag)

• Aina83

jag gifte mig för 2månader sedan, och jag har kvar mitt efternamn som jag då valde som mellan namn + min mans efternamn, jag har kvar mitt leg och allt vad det nu är, kanske ska ända på de haha inte haft en tanke på det, ändrat på postlådan och dörren iallafall:)

Svar på tråden Hur göra när man bytt efternamn???