• Sigrid

Kan man göra morotskaka i muffinsformar?

Jag man göra morotskaka i muffinsformar? Jag brukar alltid göra morotskaka i långpanna men vill testa att göra muffins istället. Använder man samma recept då eller ska man ha en tjockare smet? Någon som har ett bra recept?

• Svar på tråden Kan man göra morotskaka i muffinsformar?
  • lalasmama

jag testade det en gång, de blev väldigt låga, sjönk ihop liksom..
    jag skulle nog ta ett bra muffinsrecept & tillsätta kryddor & rivna morötter..

♥ familjen = kärlek ♥
  • Sigrid
    lalasmama skrev 2010-02-28 16:09:19 följande:
    jag testade det en gång, de blev väldigt låga, sjönk ihop liksom..jag skulle nog ta ett bra muffinsrecept & tillsätta kryddor & rivna morötter..
    Ja, det är det jag misstänkte kunde hända. Tur jag frågade innan jag testade själv.
  • BuoBä

Ja, de blir toppiga och fina. Jag har en sån där muffinsplåt från IKEA som jag har pappformar i och fyller nästan upp till kanten.   

• mm m

Någon som vet vad man gör för fel när kakan blir platt ?

gjorde i långpanna förut ch gick bra men nu funkar det inte, kan det vara för mycket morötter som tynger ned kakan?

nu gör jag i rundform det blir bra men den är fortfarande ganska platt men fluffig iaf

• Sigrid
    Mammatillmitthjärta skrev 2010-03-02 20:34:31 följande:
    Det går super. jag har ett riktigt smaskigt recept på min matblogg. www.baraenlitenbittill.blogspot.com Har inte träffat någon som inte gillat dem. :)
    Blir det 12 st av det receptet?
  • Sigrid
    mm m skrev 2010-03-02 21:18:53 följande:
    Någon som vet vad man gör för fel när kakan blir platt ?gjorde i långpanna förut ch gick bra men nu funkar det inte, kan det vara för mycket morötter som tynger ned kakan?nu gör jag i rundform det blir bra men den är fortfarande ganska platt men fluffig iaf
    Jag har hört att det kan bero på om man öppnar ugnsluckan ofta eller för häftigt, då kan kakan sjunka ihop och bli platt. Finns kanske andra förklaringar också.
  • Mammatillmitthjärta
    Sigrid skrev 2010-03-03 08:27:23 följande:
    Blir det 12 st av det receptet?

Minns inte exakt hur många det blir och jag hade visst missat att skriva ut det. Men minns dock att jag inte fick plats med fler på tallriken. :) Så det skulle jag lätt tro.
  • Sigrid

Jag ska testa Mammatillmitthjärtas recept i helgen. Ska bli spännande att se hur det blir.

• mm m

Ja vad kul, berätta gärna hur det gick.

Tack för svaren, ska tänka på det nästa gång jag bakar.

• Sigrid

Jag gjorde muffins enligt Mammatillmitthjärtas recept i helgen, men jag hoppade över kardemumman. Det blev 15 stora muffins och de blev jättegoda. Tyvärr skönk de ihop och blev inte toppiga, men eftersom jag hade frosting på så syntes det inte.

Svar på tråden Kan man göra morotskaka i muffinsformar?