• Peyman

Tips på hur man lättast lär sig ett annat språk?

Jag vill lära mig arabiska vilket inte är det lättaste språket. Speciellt inte med tanke på att de har helt andra bokstäver, men jag kan iaf grundformerna på de flesta.

Hur ska jag göra för att lättast lära mig arabiska? Min man är arab så prata kan jag ju göra med honom.

Men hur ofta ska jag läsa, hur ska jag börja osv?

Finns massa sidor på nätet så material finns det gott om.

Salama wa Dominic حبّ
  • Svar på tråden Tips på hur man lättast lär sig ett annat språk?
  • Stårschan

Lättast? Flytta till ett land där de talar arabiska och bo där några månader.

Den som vill bli älskad för den hon är, gör klokt i att se till att hennes sanna jag är värt att älska!
  • psychocandy

Om du har möjlighet att ta en kurs på högskola så rekommenderar jag verkligen det. Annars kanske det finns någon studiecirkel? Jag tror att det är svårt att lära sig språk helt på egen hand, fast du har säkert bra hjälp av din man förstås.

• Krake

Lättast är förstås att flytta till motsvarande land. Men i din situation har du ju en resurs hemma. Det snabbaste sättet för dig skulle troligtvis vara att skaffa grundläggande kunskaper - då menar jag nybörjarnivå - via någon bok eller kurs, och sedan införa strikt 100% arabiska hemma. Inte kommunicera på något annat språk, trots att du knappt kan något.

Sitta med lexikon vid middagsbordet, alltså! Tvinga dig att prata trots att du inte kan.
    När du sedan har ett visst flyt, är det dags att ta en kurs till och putsa på grammatik och alla frågor som uppstår.
    På detta vis lärde jag mig relativt flytande tyska på några månader. Arabiska tar troligen längre tid eftersom det ligger längre ifrån svenskan och därmed inte ger lika mycket "gratis".
  • noorah

jag lärde mig arabiska alfabetet genom olika hemsidor via google..
    var svårt i början men när alfabetet sitter så tränar man på att läsa ord för ord och sen även förstå orden givetvis..

glöm igår, lev för idag och be för imorgon..
  • Takex

Att utsätta sig för det hela tiden. Bäst är att bo i ett arabiskt talande land. Annars så är det att ta kurser, helst heltid och sen be din man svänga om helt och prata arabiska med dig. Tecknena får du sätta dig ner, plugga in och sen se till att du ser dom dagligen, sätt lappar på skåp och saker hemma där det står det arabiska ordet för vad det heter. Att lära sig ett nytt alfabet är inte så svårt som det känns först men det kräver att man hela tiden tvingas läsa det. När det väl sitter så sitter det.

Tänk på att inte lära dig svenska till arabiska. Utan arabiska direkt. På nybörjarnivå är det självklart okej att dra liknelser mellan språken men försök att få arabiskan så fristående som möjligt genom att inte blanda in en massa svenska i undervisningen, t ex att böckerna är helt på arabiska i arabisk skrift.
    När jag först kom till Japan hade vi endast japansktalande lärare, kunde inte ett ord engelska och böckerna var helt på japanska, enda skillnaden var att första tidens bok inte var helt med japansk skrift tills man lärt sig. Första dagen hade vi alla smått panik men jag tror aldrig jag lärt mig något så snabbt och det var bara 3 timmar per dag. Redan efter en månad satt de två första alfabeten och läraren hade blivit förståelig. Så tvinga språket på dig!
  • pluvdo

Jag läste en gång att man lär sig saker snabbare om man lyssnar på barockmusik. :)

• enny signatur

Av det jag hört är inte universitetsstudier i Sverige något att rekommendera.

Jag håller på att försöka lära mig arabiska just nu. Du har en väldigt fördel med en make hemma som kan arabiska, när du kommit en bit så prata arabiska med honom. 
    Så här har jag börjat, men jag har inte kommit så långt på vägen utan kan bara de första 9-11 bokstäverna än (men då i alla 4 formerna, uttal däremot är mer tveksamt utan skulle behöva någon som kan rätta mig). Jag lånade helt simpelt en bok som verkade vettig (basic arabic grammar tror jag den hette) och började... Där kommer alfabetet nästan först så jag tänker lära mig hela innan jag går vidare, sedan ska man skriva de fristående tecknen som ord och sedan kommer olika ord man ska lära sig osv. Jag tror det är en ok början faktiskt.
    Just nu lyssnar jag på arabisk musik och försöker helt enkelt springa på arabiska ibland för att det ska fastna lättare. Jag har inte så mycket tid att lägga på det då jag studerar annat samt skriver en uppsats, men detta är det jag känner fungerar utan att kosta extremt med tid.
    Jag planerar att åka och studera på Damaskus University och vill helt enkelt ha någon grund innan så jag iaf förstår första provet och inte skriver mitt namn på fel ställe ;))
  • gumaelius

Arabiskan gör ju skildand mellan tal och skrift på ett sätt som man inte gör i svenskan. Utifrån detta skulle jagstarkt rekomendera att ta fokus på antingen tal eller skrift till att börja med. Då din man talar arbiska kan du be att han tillexempel alltid talar arabiska med dig under middagen. Lyssna på arabisk musik, för prosodiska egenskaper, lyssna på arabisk radio - TV etc. Utsätt dig på arabiska språket på flera olika sätt. Sedan måste du våga tala och våga göra fel. Låna en grammatika där du kan läsa på vad som skiljer svensk och arabisk grammatik, lär di dessa skilnader. De böjer ju på ett annat sätt ett helt annat system, lär dig detta. Men innan du börjar, ta reda på vilken arabisk dialekt du vill lära dig!

Lycka Till!

• Loka01

Bäst är ju om din man lär dig och pratar med dei? Har en tjej kompis som är svensk men gift med en libanes. Och har pratar arabiska med henee och guuud så vackert hon pratar arabiska flytande man tror att hon är arab när man hör henne förutom att man ser på de blonda håret och blååaa ögonen :P

Svar på tråden Tips på hur man lättast lär sig ett annat språk?