Av det jag hört är inte universitetsstudier i Sverige något att rekommendera.
Jag håller på att försöka lära mig arabiska just nu. Du har en väldigt fördel med en make hemma som kan arabiska, när du kommit en bit så prata arabiska med honom.
Så här har jag börjat, men jag har inte kommit så långt på vägen utan kan bara de första 9-11 bokstäverna än (men då i alla 4 formerna, uttal däremot är mer tveksamt utan skulle behöva någon som kan rätta mig). Jag lånade helt simpelt en bok som verkade vettig (basic arabic grammar tror jag den hette) och började... Där kommer alfabetet nästan först så jag tänker lära mig hela innan jag går vidare, sedan ska man skriva de fristående tecknen som ord och sedan kommer olika ord man ska lära sig osv. Jag tror det är en ok början faktiskt.
Just nu lyssnar jag på arabisk musik och försöker helt enkelt springa på arabiska ibland för att det ska fastna lättare. Jag har inte så mycket tid att lägga på det då jag studerar annat samt skriver en uppsats, men detta är det jag känner fungerar utan att kosta extremt med tid.
Jag planerar att åka och studera på Damaskus University och vill helt enkelt ha någon grund innan så jag iaf förstår första provet och inte skriver mitt namn på fel ställe ;))