• hjäärta

Pergotime

Hej alla där ute!!

Jag har en fråga som jag hoppas att någon ska kunna hjälpa mig med=)
    Jag har tagit en pergotime kur och fick reda på av min läkare att jag borde få min mens inom 1 månad om det ej fungerar.
    Men min fråga är egentligen när plussade ni som har gjort en pergo kur?
    Jag hade beräknad ägglossning för 2 ½ vecka sen, och har haft ömma bröst i 1 ½ vecka (vilket jag ej brukar ha) men jag plussar inte?? Borde jag inte ha gjort det vid det här lagret?? puuh... Jag blir såå stressad av sånt här..
     e det någon som vet hur lång tid det borde ta innan man plussar?? Tar det oxå en månad??
    Hoppas på hjälp..

Kraaaam

• Svar på tråden Pergotime
  • Stella Kardunn

Nu vet jag inte om du har regelbunden mens och egen ÄL eller inte, så det är rätt svårt att svara, men generellt sett kan man säga att menscykeln inte ändras drastiskt bara för att man äter pergotime. Så det är ungefär samma regler som gäller som annars, dvs på en cykel som är 28 dagar, har man ägglossning runt dag 14, BIM efter 28 dagar osv...

Vissa får några dagars rubbning av cykeln redan på enkel kur, medan vissa inte märker något. För min del innebär dubbel kur att jag oftast får mens ca 2-4 dagar senare (6 dagar som mest) men utslag på ÄL test kommer nästan alltid runt dag 12-14 vilket är normalt för mig då min cykel ligger på ca 26 dagar obehandlad.

Ömma bröst och annat kan såklart vara ett tecken på graviditet men tyvärr också ett tecken på biverkningar av Pergotime. Jag får t ex mycket kraftigare smärta runt ÄL och mens med pergotime än utan, vilket är naturligt då pergotime sätter fart på kroppens produktion av hormoner som gör att alla naturliga symptom förstärks.

Hoppas det löser sig till det bästa för dig!

Svar på tråden Pergotime