• anik

    2 utomkveds - inga äggledare kvar

    Hej! kanske en märklig fråga men har någon liksom jag blivit av med båda äggledarna (genom x) och ändå försökt bli gravida med någon annan metod (IVF t ex)? Deppar över min ofrivilliga sterilitet. Kram alla kämpar!

  • Svar på tråden 2 utomkveds - inga äggledare kvar
  • rollon

    hej på dig.

    jag blev av med mina äggledare pga två X. har precis gått igenom mitt första IVF. om två veckor vet vi om det blev något resultat.
    jag var också deppig men det blir mycket bättre med tiden! det är helt otroligt vad dem kan göra idag.

    det är inte alla som får skryta med att dem sett sina barn från att dem var 6 små celler! man får se det lilla embryot på en stor TV-skärm innan dem för in det i livmodern!

    Jag vet att det känns jobbigt nu. men det kommer att bli bättre. IVF fungerar för väldigt många.

    kram på dig

  • Tistel

    Hej Anik,

    Jag vet hur det känns att höra de orden ofrivilligt steril och hur deppig jag blev.
    Men försök att se den positiva delen i det hela även om det kan ta sin lilla tid.

    Vi fick ett utomkvedshavandeskap 2008, som slutade med att vänster äggledare opererades bort akut.
    Under den operationen såg man att jag har en dubbel livmoder (en missbildning) som höger äggledaren leder in i. Allt hade varit ok, om inte min andra livmoder är helt separat och saknar födselkanal så inga chanser att lyckas där inte     *ler*.

    Vi går i dag på Sahlgrenska sjukhusets IVF i Göteborg idag och hoppas på att det kommer att lösa sig den vägen.

    Ps. det positiva är att veta att man inte kan bli gravid på naturlig väg är att man slipper alla hormonkurer och långa väntetider i onödan som de som utreds ofta får utstå först.
    Med facit i hand kommer man snabbare in för IVF. Och det har fungerat på försök 1 för min svägerska och vännina så det finns stora hopp även för oss!

    Stor kram, tappa inte hoppet!

  • emsan83

    Jag håller med :D man riktigt gled in snabbt och smidigt och vi slapp säkert en massa konstiga test och undersökningar :D Inom 3 mån är ivf en igång på allvar för oss, hur går det för er? kram

  • anik

    Hej och tack underbara människor!
    Jag har känt mig helt unik och konstig, som en enhörning ungefär! Vi har en flicka på tre år som vi fick på "det vanliga" sättet. efter henne fick jag två utomkveds på raken och det har känts så knöligt attt förklara att jag helt plötsligt är ofrivilligt steril.

    Vad skönt att vi slipper alla tester och hormonkurer! Jag går slutet på en utbildning och kommer att vara 34 år när vi (förhoppningsvis) påbörjar en ivf.

    Tusen tack för all uppmuntran!
    Kram

Svar på tråden 2 utomkveds - inga äggledare kvar