• Anonym (TREO)

Tar Treo varje dag. Någon kunnig inom området som kan svara på HUR farligt det är för kroppen?

Varför jag tar Treo varje dag är en fråga i sig (är halvt beroende......)

Men min fråga nu är HUR farligt är det?
    Jag tar i genom snitt 2-3 om dagen och har gjort i många år (med undantag för 9 månader när jag var gravid 07).

Vad hände rom jag är i en bilolycka och blöder mycket? (Blodet blir ju tunnare).

Pga en annan tråd kan jag ju då passa påå att fråga om det är ok att blanda Treo och vin?

• Svar på tråden Tar Treo varje dag. Någon kunnig inom området som kan svara på HUR farligt det är för kroppen?
  • Jezamine

Innan man använder medicinen ska man rådgöra med läkare om man:

har astma. Medicinen kan ge en kraftig överkänslighetsreaktion med nässelutslag, rinnsnuva eller andningsbesvär. Sådana reaktioner är vanligare bland astmatiker. har haft magsår under det senaste året. Medicinen kan orsaka nya sådana besvär. har lätt till måttlig hjärtsvikt eller någon njur- eller leversjukdom.

Läkemedel som innehåller acetylsalicylsyra kan tillfälligt minska kvinnors möjligheter att bli gravida.

Man bör vara försiktig med alkohol när man använder läkemedel som innehåller acetylsalicylsyra. Det kan öka biverkningar från magen.

Barn och ungdomar under 18 år bör inte använda acetylsalicylsyra vid feber utan att först ha talat med läkare. Vid virusinfektioner, framför allt vattkoppor och influensa, finns en risk för Reyes syndrom, som är en ovanlig sjukdom som bland annat kan leda till allvarlig hjärnskada.

http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=38689

Avstängd tills vidare
  • Anonym (TREO)
    Anonym (FASS) skrev 2010-02-28 21:56:11 följande:
    Treo i kombination med alkohol kan öka risken för blödning i mag-tarmkanalen.www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt....Läs bipacksedeln och avgör själv om du vill fortsätta missbruka Treo.Ja, jag säger missbruk, då det är det du håller på med när du tar dem dag efter dag efter dag i de mängder du gör det.
    Håller med om att jag missbrukar..
  • Doktorn

Varför tar du treo varje dag?  För att du har värk, eller föratt du "känner att du behöver det"?

Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Anonym (TREO)
    Doktorn skrev 2010-02-28 21:59:11 följande:
    Varför tar du treo varje dag?  För att du har värk, eller föratt du "känner att du behöver det"?
    Tar 1,5 på morgon för jag känner mig sugen... Jag tcyker det är jättegott.
    Sen tar jag ibland på dagen igen...för att jag känner mig sugen. Sällan jag har ont i huvudet. Har jag ont i huvudet så tar jag såklart då med...
  • Jezamine
    Anonym (TREO) skrev 2010-02-28 22:00:59 följande:
    Tar 1,5 på morgon för jag känner mig sugen... Jag tcyker det är jättegott.Sen tar jag ibland på dagen igen...för att jag känner mig sugen. Sällan jag har ont i huvudet. Har jag ont i huvudet så tar jag såklart då med...
    Du vet att det kan ge motsatt verkan.För mycket tabletter kan orsaka huvudvärk.Vill du minimera risken att få bldande magsår skall du omedelbart sluta med TREO.
    Avstängd tills vidare
  • Doktorn
    Anonym (TREO) skrev 2010-02-28 22:00:59 följande:
    Tar 1,5 på morgon för jag känner mig sugen... Jag tcyker det är jättegott. Sen tar jag ibland på dagen igen...för att jag känner mig sugen. Sällan jag har ont i huvudet. Har jag ont i huvudet så tar jag såklart då med...
    Och varför har du inte bara slutat?  För att du inte vill?  För att du inte kan?
  • Anonym (TREO)
    Jezamine skrev 2010-02-28 22:03:12 följande:
    Du vet att det kan ge motsatt verkan.För mycket tabletter kan orsaka huvudvärk.Vill du minimera risken att få bldande magsår skall du omedelbart sluta med TREO.
    Jag vet...sitter just nu och kollar på en bild i datorn på min son och tänker precis det du skriver..... Behövde nog bara starta en tråd för att höra någon säga det till mig.
  • Anonym (TREO)
    Doktorn skrev 2010-02-28 22:05:36 följande:
    Och varför har du inte bara slutat?  För att du inte vill?  För att du inte kan?
    Ärligt? För att jag inte vill...fast det är kanske egentligen för jag inte kan?! Tänker varje morgon"Nä, idag ska jag inte ta". Så kommer jag ner i köket och tar ändå....

SKrev precis till Jezamine att jag behövde nog skriva denna tråd för att någon ska be mig sluta.
    Det ska jag!
  • Anonym (hm)

du får leta efter något som smakar dylikt..

typ mineralvatten?;)

och tvinga dig själv att SLUTA ta treo, har du huvudvärk så ta en panodil/alvedon istället!!!!

köp inte hem flera treo..

• Jezamine
    Anonym (TREO) skrev 2010-02-28 22:08:23 följande:
    Ärligt? För att jag inte vill...fast det är kanske egentligen för jag inte kan?! Tänker varje morgon"Nä, idag ska jag inte ta". Så kommer jag ner i köket och tar ändå....SKrev precis till Jezamine att jag behövde nog skriva denna tråd för att någon ska be mig sluta. Det ska jag!
    Ta kontakt med en läkare så du får hjälp med detta. Nedtrappningen skall ske stegvis.För at sedan upphöra helt med intag av treo
    Avstängd tills vidare
  • Doktorn

Låter bra att du tänker sluta, TS!

Vanliga Treo (tillskillnad från Treo Comp) innehåller acetylcalicylsyra som har en låg beroendeframkallande effekt vid långvarigt bruk, samt 50mg koffein som har en påtaglig beroendeframkallande effekt.

Läkemedel ska inte knapras som godis!  Biverkningarna, framförallt gällande blödningsrisk, är avsevärda!

• Anonym (TREO)

På ett vis tycker jag såklart det är jättebra att man kan köpa det receptfritt men samtidigt så är det många som blir beroende av vanliga "Värktabletter"...och framförallt Treo tror jag.

Nä nu ska jag fanimej sluta ta! Behövde denna tråden som sista "grej" efterosm jag redan tänkt tanken MYCKET sista tiden att jag ska sluta

• Anonym

Min mamma fick hjärnblödning när hon var 40 år förmodligen pga av överkonsumtion av treo. Treo tunnar ut blodet och väggarna i blodkärlen och det var förmodligen därför hon fick en hjärnblödning som gjorde att hon nu är totalt halvsidesförlamad.

Något att tänka på.
    Kram

Svar på tråden Tar Treo varje dag. Någon kunnig inom området som kan svara på HUR farligt det är för kroppen?