• Alyana

    Värden på TSH & TPOak?

    Är det någon här som vet sina TSH och ev TPOak-värden (sköldkörteln) ...?
    Någon som blivit gravid med värden över 2 på TSH och/eller TPOak (antikroppar) på över 70?
    Isfl, hur lång tid tog det att bli gravid?
    Gick det bra då eller blev det mf?

    Undrar så för jag har fått problem med autoimmun inflammation (subklinisk hypotyreos) och mina värden verkar svänga.... Har försökt bli gravid senaste året men det vill sig inte. {#lang_emotions_frown}
    Verkar ha dålig om ens någon ÄL och inga fertila flytningar.
    Prolaktin var också lite förhöjt i dec vilket enl gyn hänger ihop med förhöjda TSH.

    I juni var TSH 2,8 (normala ft4-värden.)
    I sep togs TPO-antikroppar som låg på 96. (Ska ligga under 5,6 här.)
    1/12 var TSH 3,7 hos allmänläkaren (normalt ft4 och ft3.)
    9/12 var TSH 3,4 hos gyn (normalt ft4 och ft3, TPOak 101, prolaktin lite förhöjt.)
    Nu 23.e feb var TSH 2,4 (ft4 och ft3 normalt, TPOak 75.)
    Denna gång följde jag anvisningar av gyn att jag måste ha varit vaken i minst 4 tim och ej ätit något minst 1 tim före provtagningen.
    Vet ni hur stor betydelse detta har att göra med värdena??
    Vet iafl att prolaktin är som högst på morgonen...

    I dec tyckte gyn att vi skuklle avvakta med behandling eftersom TSH hade sjunkit lite efter förra provtagningen. Hon menade att det kan röra sig om en tillfällig förhöjning
    och då vill de helst inte sätta in Levaxin.
    Men jag fattar inte - HUR kan det vara tillfälligt när det ju klart och tydligt handlar om en autoimmun inflammation som ju på sikt kommer att försämra även FT4 & FT3???
    Då måste den ju behandlas iafl och definitivt om jag vill bli gravid!! {#lang_emotions_surprised}

    Har telefontid med gyn på onsdag, då ska vi diskutera värdena och så får jag veta prolaktin-värdet.
    Men eftersom jag på flera håll läst om att TSH ska hållas under 2 och helst så lågt som möjligt för bästa möjliga fertilitet - så vill jag inte vänta längre med Levaxin! {#lang_emotions_yell}

    Har haft duster med allämläkaren i höstas ang att han inte ville sätta in Levaxin. Då skrev jag ut info från nätet om att de som har svårigheter att bli gravida ska ligga under 2 i TSH....
    Lämnade den hos hans sköterska, en vecka senare fick jag ett brev från honom om att jag skulle höra av mig så skulle han sätta in Levaxin. {#lang_emotions_wink}
    Men eftersom jag då inte längre hade ngt förtroende för honom och dessutom hade fått en tid hos gyn så ville jag hellre se vad hon skulle säga och göra.

    Men nu ska jag nog "kräva" Levaxin ändå och får jag inte det av gyn så ska jag höra med endokrinmottagningen eller en privat fertklinik eller så går jag tebax till allmänläkarn igen iafl....
    Ursäkta ett LÅÅNGT inlägg {#lang_emotions_embarassed} men vad gör man??!!

  • Svar på tråden Värden på TSH & TPOak?
  • Morkullan

    Jag har precis medicinerat med levaxin i en dryg månad för att sänka tsh. Värdet sjönk från 3,3 till 0,1 så nu är det för lågt istället. Ska bli väldigt spännande att se om detta  sänkta värde hjälper mig att bli gravid- har tre misslyckade embryo transfer bakom mig.

    jag fick oxå tjata mig till levaxin. Först tyckte läkaren att 3,3 var jättebra men när jag informerat honom om vilka värden som är acceptabla för en kvinna som vill bli gravid samt att jag gjort flera misslyckade ivf så gick han med på att skriva ut levaxin. Synd att så mycket hänger på att man själv är kunnig och orkar stå på sig!

    hoppas det löser sig för dig!

  • Vädur 78

    Vad konstigt att de inte sätter in Levaxin på dig eftersom de ser att du har TPO antikroppar....
    Jag hade 5,7 i TSH när de upptäckte det på våran utredning. Tog nog nästan 2 år innan värdena blev stabila.
    Lyckades bli gravid på våran fjärde IVF behandling och då hade jag ett TSH på 0,58. Inför en IVF behandling bör TSH ner runt 1 eller under för bästa förutsättningar.
    Jag har tagit prov en gång i månaden under graviditeten men mina värden har hållt sig bra, har varit upp på 1,4 nu som högst.
    Stå på dig om att få Levaxin och Lycka till!


    CARLANDERSKA ÄR BÄST!!!♥♥♥
Svar på tråden Värden på TSH & TPOak?