• Tigra79

Bästa torrfodret till perserkatt?

Vi har nyligen köpt en perserkorsning (pappan 100% och mamman 75% perser) som snart är 5 mån gammal.

Just nu ger vi henne Royal Canin Kitten Persian 32. Funderar nu på andra torrfordermärken, bla Olivers petfood, Orijen mm eftersom dom sägs vara bättre.

RC har ju ett foder särskilt för perserkatter vilket inte de andra märkerna verkar ha, är det något att bry sig om? Varför skulle en perser behöva ett särskilt foder?

Vill iaf ha tips på torrfoder (av bra kvalitet) som passar en perser, både för kattunge och vuxen katt (hon blir ju stor en dag, lika bra att planera :P ).

Tackar på förhand :)

• Svar på tråden Bästa torrfodret till perserkatt?
  • Mamma till R o A

Precis varför ska Perser katter äta ett speciallt foder {#lang_emotions_wink}

Jag rekommenderar att utfodra katter med blötmat (Mjau, Bozita) blötmat är mer anpassat för kattens matsmältning då det innehåller mycket vatten, protein och fett och väldigt lite kolhydrater.
    Eftersom det är viktigt att katten får i sig mycket vätska och många katter har svårt att dricka den mängden som krävs minst 0,5dl/kg kroppsvikt.

Det finns bättre och sämre torrfoder, Eukanbua, Olivers är bra foder, RC, Hill¨s är sämre foder.

Aliquando et insanire iucundum est
  • skorpionen80

Jag tycker Mamma till R o A har sagt allt som behöver sägas =)

• iii

Royal Canins perserfoder är anpassat efter perserns speciella käkform. Persern använder undersidan av tungan när de äter torrfoder, i motsats till andra raser, och därför är formen på torrfodret relevant. Men jag tror att det är olika från individ till individ. Jag hade en perser innan som inte kunde äta runda torrfoders-kulor. Han fick ta dom med klon, kasta upp dom i luften och sen fånga dom. Inte så smidigt. Men med perserfodret så kunde han äta normalt. Min nuvarande perser kan däremot äta all sorts torrfoder.

Sen har även perser-fodret anti-hairball-effect, vilket kan vara bra när det är en långhårskatt. Min katt spyr aldrig upp hårbollar med detta fodret, men med vanliga torrfoder så spyr han en hel del. Så visst finns det en poäng med speciellt foder utformat för persern. Men man får prova sig fram, det betyder inte att det är det bästa för just din katt.

• lennartsdotter

Det är ju hemskt märkligt att perserkatter har levt och frodats i många år innan RC kom med sin superuppfinning.

BS att olika raser behöver olika slags torrfoder. BS.

Håller för övtigt med Mamma till R o A.

• Tingstedt

Mamma till R o A: Det är ju inte bra att utfodra en katt med bara blötmat, då får de inte använda sina fina tänder :) Man ska nog ha någon form av torrfoder som bas och sedan lägga till blötmat lite extra. Har man en katt som dricker dåligt så kan man ju mata just den med extra mycket blötmat. Men det är nog viktigt att inte glömma bort att kattens tänder måste få jobba lite :)

• lennartsdotter
    Tingstedt skrev 2010-04-04 20:57:44 följande:
    Mamma till R o A: Det är ju inte bra att utfodra en katt med bara blötmat, då får de inte använda sina fina tänder :) Man ska nog ha någon form av torrfoder som bas och sedan lägga till blötmat lite extra. Har man en katt som dricker dåligt så kan man ju mata just den med extra mycket blötmat. Men det är nog viktigt att inte glömma bort att kattens tänder måste få jobba lite :)
    Majoriteten av torrfodre gör ingenting för tänderna. Mycket får torrfoder har bevisad klinisk effekt mot tandsten. Torrfoder är ungefär lika bra mot tandsten som knäckebröd.{#lang_emotions_wink}

Ge katten ett köttben (eller bara köttbitar)! Det är definitivt bra för tänderna.
  • Tingstedt

Ja men fast det måste vara bättre än enbart blötmat. Det behöver de ju nästan inte tugga alls.

• lennartsdotter
    Tingstedt skrev 2010-04-05 09:43:28 följande:
    Ja men fast det måste vara bättre än enbart blötmat. Det behöver de ju nästan inte tugga alls.
    Många katter tuggar inte torrfoder heller. Dessutom är torrfoder "klistrigare" än blötmat pga. stärkelsen och fastnar därför lättare på tänderna.
Svar på tråden Bästa torrfodret till perserkatt?