• Havsluft

Hjälp med tårta - färga sugarpaste svart?

Vill göra en tårta i form av en ko! Har aldrig använt sugarpaste förut, men hade tänkt testa nu. Tanken var att kon skulle vara svart och vit. Men när jag kollar på Panduros hemsida hittar jag ingen svart färg att färga sugarpasten med? Är det någon som vet om det finns? Eller om jag kan köpa det någon annanstans - jag bor i Göteborg. Tror tyvärr inte att jag hinner beställa via nätet då jag skall baka tårtan på fredag...

• Svar på tråden Hjälp med tårta - färga sugarpaste svart?
  • lunkentuss

Färgar du blir det oftast bara grått... :/
    Men köp en penna med ätbar svart färg o måla dit fläckar

• nian74

Du kommer inte kunna färga den svart (om du inte har så mycket färg så det smakar äckel)
    Tipsen du fått är jättebra, du kan ju också gå till ett kondis/bageri och fråga om du får köpa lite svart marsipan, men du kanske inte kan ha mandel på tårtan?
    Just svart och rött är svårt att blanda till själv om man vill ha "djupa" och inte blaskiga färger...jag är själv konditor och har provat några ggr{#lang_emotions_smile}

Lycka till.

• Hallonmumsan

min moster färgade svart en gång och det blev ingen höjdare. den liksom började "smälta" och blev inget fint

• Bumblebina

Jag köpte svart hushållsfärg på Werner&Werner. Det är iofs några år sedan nu, men vill minnas att resultatet blev riktigt bra. (Gjorde en marsipantårta i form av "svarta molly".) Värt att kolla kanske...

• Havsluft

Tack för alla svar, vilken tur att jag frågade er!

I Panduros katalog står det att deras färger (grönt, blått, rött och rosa) även går att måla på sugarpasten med pensel. Skulle det inte heller fungera med svart färg tror ni, blir det alltså grått snarare än svart? (I den mån det nu går att hitta svart färg.)

Är det annars realistiskt att försöka måla kossans fläckar med svart penna? Panduros penna ser ut att ha en väldigt tunn spets, så det kanske blir svårt att täcka så pass stora partier med den?

Hm, kanske får tänka om...

• nian74
    Havsluft skrev 2010-03-01 10:17:50 följande:
    Tack för alla svar, vilken tur att jag frågade er! I Panduros katalog står det att deras färger (grönt, blått, rött och rosa) även går att måla på sugarpasten med pensel. Skulle det inte heller fungera med svart färg tror ni, blir det alltså grått snarare än svart? (I den mån det nu går att hitta svart färg.)Är det annars realistiskt att försöka måla kossans fläckar med svart penna? Panduros penna ser ut att ha en väldigt tunn spets, så det kanske blir svårt att täcka så pass stora partier med den?Hm, kanske får tänka om...
    Det borde gå bra att måla svart, då blir det ju inte heller så mycket smak av det utan ligger "på ytan". På panduros hemsida står att de har svart färg, brun också (skulle ju kunna funka på en kossa om svart är slut i butik).

Pennan har tunn spets så måla blir mycket bättre.
  • Havsluft
    nian74 skrev 2010-03-01 11:34:09 följande:
    Det borde gå bra att måla svart, då blir det ju inte heller så mycket smak av det utan ligger "på ytan". På panduros hemsida står att de har svart färg, brun också (skulle ju kunna funka på en kossa om svart är slut i butik).Pennan har tunn spets så måla blir mycket bättre.
    Du menar den färg som kallas Hushållsfärg på Panduros hemsida? På den står det "för infärgning av karamellmassa", och sedan har de en annan färg (geléfärg tror jag de kallar den) som sägs vara för färgning av dekormassa/sugarpaste. Som total novis på området vågade jag inte chansa på att även "hushållsfärgen" skulle funka på sugarpasten. Men du verkar ju kunnig på området, tror du alltså att det går att måla med hushållsfärgen på sugarpasten?

(Och ja, brun borde också passa bra på en ko!)
  • Havsluft

Förlåt - LIVSMEDELSFÄRG kallar Panduro den färg som finns i bl.a. svart, inte hushållsfärg som jag skrev.

• nian74
    Havsluft skrev 2010-03-01 12:45:51 följande:
    Du menar den färg som kallas Hushållsfärg på Panduros hemsida? På den står det "för infärgning av karamellmassa", och sedan har de en annan färg (geléfärg tror jag de kallar den) som sägs vara för färgning av dekormassa/sugarpaste. Som total novis på området vågade jag inte chansa på att även "hushållsfärgen" skulle funka på sugarpasten. Men du verkar ju kunnig på området, tror du alltså att det går att måla med hushållsfärgen på sugarpasten? (Och ja, brun borde också passa bra på en ko!)
    Jag skulle nog chansa på den svarta eller bruna färgen, ev blanda upp med lite vatten och måla på. Jag har aldrig gjort så själv men det borde funka.
Svar på tråden Hjälp med tårta - färga sugarpaste svart?