• Monica83

    Hur stor är risken att jag får de igen?

    Hejsan

    Har precis haft ett utomkvedeshavandeskap..
    Min mamma har haft 5 st och jag frågade ändå om de va ärftligt sånt men de trodde dom inte att de va..
    Hur stor är risken att jag får utomkvedes igen?
    Vill ha fler barn men är rädd för o få de igen..
    Jag har en dotter sen innan som fyller 1 nu på fredag..
    Vill så gärna ha ett syskon men är rädd för att försöka på nytt..
    Tacksam för o få prata av mig:)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-09 11:41
    Nu skriver jag igen
    Det jag är nyfiken på just nu efter operationen osv
    När får man mens igen?
    När vågar man ja ha samlag igen?
    hur lång tid tog det för er innan ni fick ägglossning?mens?och vågade ha samlag?
    Jättetacksam för svar

  • Svar på tråden Hur stor är risken att jag får de igen?
  • Lithe

    Jag har haft det två gånger på samma äggledare. De tog bort den nu andra gången. Jag uppfattade den läkaren så att får man det två gånger på samma så tar de bort den andra gången.


    Den andra äggledaren är nog ingen större risk för än normalt. Den du är opererad i är det större risk att du får det igen.
  • Monica83
    Lithe skrev 2010-03-01 08:55:00 följande:
    Jag har haft det två gånger på samma äggledare. De tog bort den nu andra gången. Jag uppfattade den läkaren så att får man det två gånger på samma så tar de bort den andra gången. Den andra äggledaren är nog ingen större risk för än normalt. Den du är opererad i är det större risk att du får det igen.
    Hejsan

    Okej..
    Ja dom gjorde ju bara ett litet snitt i den äggledaren..
    Och jag frågade 2 gånger om de va risk igen men dom infomerade så dåligt:(
  • Virrpirr

    Vet inte hur stor risken är, bara att det är en ökad risk att få det igen.

    Men det blir ju nogrannare kontroller i ett tidigt skede vid en ny graviditet.

  • Monica83
    Virrpirr skrev 2010-03-01 13:16:59 följande:
    Vet inte hur stor risken är, bara att det är en ökad risk att få det igen. Men det blir ju nogrannare kontroller i ett tidigt skede vid en ny graviditet.
    Okej
    Jo de fick jag reda på att dom kollar upp en om man blir gravid igen..
  • Everlonn

    Jag har haft 2 utomkvedes, min mamma likaså..läkarna säger samma till oss..att det inte är ärftligt, men jag har en teori om att smala äggledare kan vara ärftligt och därmed större risk för utomkvedes.

    De tog bort min äggledare efter andra gången.

    Jag vet att jag har smala äggledare för det kollade dom med röntgen.

    När jag blivit gravid igen så kollas det genast med vaginalt ul så fostret sitter på rätt ställe.


    Mamma till N -95 och Bus -07
  • Monica83
    Everlonn skrev 2010-03-01 13:31:29 följande:
    Jag har haft 2 utomkvedes, min mamma likaså..läkarna säger samma till oss..att det inte är ärftligt, men jag har en teori om att smala äggledare kan vara ärftligt och därmed större risk för utomkvedes. De tog bort min äggledare efter andra gången. Jag vet att jag har smala äggledare för det kollade dom med röntgen. När jag blivit gravid igen så kollas det genast med vaginalt ul så fostret sitter på rätt ställe.
    Okej

    Hm vet inte om jag har smala äggledare och dom sa inget om de..
    det ända dom sa va att dom såg bra ut och att jag kommer få ett litet R på den högra då..
    Hm ska fråga nästa gång jag ska kolla mig..
    Jo de hoppas jag dom är noga med här eftersom dom vart så dåliga på information annars..
  • Tiger Af Lilja

    Jag har haft 2 utomkveds på raken ett i sep -09 och ett senast februari -10, har en dotetr sen -07...  tanken är att man ska till hösten försöka igen OM jag vågar..

    Första u-kveds togs hand om kroppen själv fast jag var inlagd1 dygn.

    Andra det senaste blev jag behandlad med cellgift, har ej gjort op!

    Jag hoppas jag lyckas till hösten..

  • Monica83
    Tiger Af Lilja skrev 2010-03-17 14:29:10 följande:
    Jag har haft 2 utomkveds på raken ett i sep -09 och ett senast februari -10, har en dotetr sen -07...  tanken är att man ska till hösten försöka igen OM jag vågar.. Första u-kveds togs hand om kroppen själv fast jag var inlagd1 dygn. Andra det senaste blev jag behandlad med cellgift, har ej gjort op! Jag hoppas jag lyckas till hösten..
    Hej..

    Jobbigt med 2 på raken så :(
    Okej ja vi vill gärna försöka igen men är så orolig..
    Okej ja jag blev ju opererad med titthål o sen tagit blodprov efteråt för att kolla så HCG värdet går ner som de ska
    Hoppas du lyckas:)
  • Tiger Af Lilja

    Ja min vill ju inte att det ske IGEn liksom, jag fick gå till vul 2 g/vecka hela januari/feb för dom inte hittade grav nånstans..sen lämna HCG blodprov.. jag höll på att bryta ihop.. men tog mig samman som tur var..

  • Monica83
    Tiger Af Lilja skrev 2010-03-17 21:33:38 följande:
    Ja min vill ju inte att det ske IGEn liksom, jag fick gå till vul 2 g/vecka hela januari/feb för dom inte hittade grav nånstans..sen lämna HCG blodprov.. jag höll på att bryta ihop.. men tog mig samman som tur var..
    Skönt de..
    Jag ska ta ett sista blodprov idag eller i morgon..
    Men jobbigt är det..
  • Tiger Af Lilja

    jag tog mitt prov igår provet visar på beta hcg 22... skumt för jag trodde jag hade äl förra helgen hade sååå ont i magen samt fick ömma bröst i måndags :O ska prata med läkaren på måndag..

  • Monica83
    Tiger Af Lilja skrev 2010-03-19 09:18:02 följande:
    jag tog mitt prov igår provet visar på beta hcg 22... skumt för jag trodde jag hade äl förra helgen hade sååå ont i magen samt fick ömma bröst i måndags :O ska prata med läkaren på måndag..
    Oj
    ja jag brukar med känna av när jag ha ÄL..
    Men har inte gjort de än:S
    O min bröst ömmar igen så jag ska in i morgon o ta ett prov till o se hur de ligger..
    Hur gick de för dig??
Svar på tråden Hur stor är risken att jag får de igen?