• Nigella

Ingen mens ett halvår efter förlossning...

Jag fick barn för ca ett halvår sedan och har helammat ända tills nu. Och jag har ännu inte fått tillbaka mensen. Vanligt när man har PCO kanske?

Har hur som helst pratat med gynmottagningen för någon månad sen och de sa att jag skulle få Pergotime efter jag slutat amma (då vi vill försöka få fler barn så fort som möjligt och vårt första barn kom till efter första Pergotime-kuren så Pergotime verkar fungera för mig).
     När jag ringde dem trodde jag ju att mensen snart skulle komma men det har den alltså inte gjort. Det jag undrar ifall någon möjligtvis vet är ifall de kan ge mig något direkt för att försöka få igång mensen (typ Provera eller vad det heter) eller om de kommer "tvinga" mig vänta några månader, efter jag slutat amma, för att se om den kommer igång spontant?
    Vill verkligen inte vänta längre...

Kanske blev rörigt att förstå det här?

• Svar på tråden Ingen mens ett halvår efter förlossning...
  • talia

Det enda jag vet är att man kan börja med Pergotime utan att ha haft mens innan. Det gjorde iaf jag, på läkarens inrådan, och blev gravid ändå.

• Erkens mamma

Jag har inte pco men har ändå inte fått tillbaka min mens förrän runt 14-18 månader efter mina graviditeter.

Så att inte ha fått den efter 6 månader känns inte så länge.

• Nigella

Talia: Tack för svar. Kunde du alltså börja vilken dag som helst då?

Erkens mamma: Nej det är möjligt att 6 månader inte är så länge men jag har kompisar som fick tillbaka mensen efter ca 2 månader.

• Fru Mi

Jag fick tillbaka min efter över två år. Men bara en blödning sen höll den sig borta igen. Ni borde få börja med behandling så snart ni vill bli gravida eftersom du har konstaterad PCO. Jag åt först primolut nor för att blöda ut(hade mycke slem). Sen pergotime. Lycka till.

.
  • Fru U

Jag fick beskedet att det kan ta upp till ett år innan mensen kommer igång

Svaren bor i hjärtat
  • Champagne77

TS: hur har det gått? Har du fått äta typ Provera eller Primolut-Nor för att få igång mensen?

Nån som vet om man kan ta Provera även om man fortfarande ammar??

• Nigella

Jo jag fick till slut Provera och Pergotime. Äter Provera just nu.
    Enligt Fass passerar Provera över i modersmjölken men påverkar mest troligt inte barnet. Jag vill dock inte chansa så jag ammar inte nu, trots att jag fortfarande har mjölk.

Svar på tråden Ingen mens ett halvår efter förlossning...