• Ruggugglan

7 veckors med pipande andning.

Jag har en son på 7 veckor som sedan ett par veckor tillbaks piper under en del stunder när han andas. Speciellt när han ligger på rygg.

Sköterskan på BVC lyssnade på honom för ett tag sedan. Men det lät fint i lungorna och hon trodde att det kunde bero på de mjuka luftrören som spädbarn har.

Nu när vi var på BVC förra veckan så lyssnade hon igen eftersom det pep. Men hon sa samma sak denna gången. Det låter ingenting i lungorna utan kommer enbart från luftrören. När han satt upp så lät det ingenting. Sa att det troligtvis beror på luftrören. Hon hade varit med om mkt. Barn som nästan lät som grisar, och det var inget fel.

Skulle det låta mer, så ska vi höra av oss, så flyttar de fram läkartiden vi ska den 23:e mars på BVC.

Men så funderar jag lite. Vi har tre katter. Det kan inte bero på dem..? Jag läste om pälsdjursallergi, och det kan tydligen visa sig som pipande andning bland annat. Men det kanske borde sitta i lungorna också isf?

Eller finns det fler som varit med om att deras små piper när de andas?

• Svar på tråden 7 veckors med pipande andning.
  • ELLEoClara

Min kompis lilla kille lät så, växte bort vid ca 3 mån ålder.

De var också på massor av extra Bvc kontroller och även en sväng till barnakuten då han lät så mycket, trodde han var förkyld/ inte fick luft/ allergi mot katter mm.
    Men det var som BVC sköterskan sa första gången mjuka/ omogna "luftrör".
    Är du orolig eller att han verkar förkyld ska du kontakta sjukvården, annars kan du vänta på din läkartid på BVC.
    Lycka till!
  • Ruggugglan

Okej. Då kan jag nog lugna ner mig! Han har varit förkyld i veckan men då lyssnade BVC sköterskan på honom. Så det var ingen fara. Han är ju pigg i övrigt och det är inga andra "symtom" än andningen så det är säkerligen de mjuka luftrören

• Mary Wollstonecraft

Sonen lät "som en gris" den första månaden - och liksom pek och sprakade när han andades. Det gick så lång att sambon ringde barnakuten och skrek "ungen låter som en trsaig radio!" :)
    De frågade bara lugnt om det var vårt första barn, och försäkrade oss om att det var "heeelt normalt". Hursomhelst gick det över, det var bara just mjuka luftrör och ont i magen, därav stånkandet och grymtandet...

Svar på tråden 7 veckors med pipande andning.