• Tola

Endast destilerat vatten i strykjärn??

Ne jag vet inte faktiskt för jag brukar inte stryka kläder.. men nu när jag börjat sy kläder behöver det ju pressas o strykas:)

Såå.. måste det vara destilerat vatten i strykjärnet(?)...
  • Svar på tråden Endast destilerat vatten i strykjärn??
  • La Lola

Va?
    Nä, det har jag aldrig nånsin haft...eller hört att man ska.....

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Tola

ok.. jag har hört det.. så det inte kalkar igen..

kan man destilerra själv.. koka bara?
  • Hallonbarn
    Tola skrev 2010-03-01 10:21:50 följande:
    ok.. jag har hört det.. så det inte kalkar igen.. kan man destilerra själv.. koka bara?
    Är inte vattet från torktumlaren destilerat?
  • Sencha
    Tola skrev 2010-03-01 10:18:59 följande:
    Ne jag vet inte faktiskt för jag brukar inte stryka kläder.. men nu när jag börjat sy kläder behöver det ju pressas o strykas:) Såå.. måste det vara destilerat vatten i strykjärnet(?)...
    Jag vet att mamma hade det - men jag har aldrig haft det. Å andra sidan använder jag strykjärnet så sällan, så det kanske inte är något problem...
    Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
  • Sencha
    Hallonbarn skrev 2010-03-01 10:24:16 följande:
    Va? Hur skulle det bli det?
    Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
  • Aros

Har också hört att man helst ska ha destillerat vatten. Men har själv aldrig haft det, däremot brukar jag använda avsvalnat vatten från vattenkokaren. Tänker att det måste ju vara bättre än direkt ur kranen i alla fall.

Stolt mamma till Agaton (2004) och Ludvig (2008)
  • Aros
    Hallonbarn skrev 2010-03-01 10:24:16 följande:
    Man kör väl inte torktumlarn på 100 grader så hur ska det kunna bli destillerat? Dessutom kommer det ju med tygdamm och ev tvättmedlesrester i det vattnet så det lär ju vara riktigt dåligt att hälla i strykjärnet.
    Stolt mamma till Agaton (2004) och Ludvig (2008)
  • Hallonbarn
    Sencha skrev 2010-03-01 10:26:58 följande:
    Va? Hur skulle det bli det?
    Hur, det vet jag inte =P men har hört det.. men då vet jag att det inte stämmer :)
  • uniMog

Det gör att du slipper lite kalkrester och annat som kan samlas i ånghålen och ge fläckar.

I can Cum Lauder
  • BuoBä

Om man har väldigt mycket kalk i kranvattnet är det bra att använda destillerat vatten. Eller missfärgat kranvatten. Annars tycker jag det är onödigt. Jag ser till att alltid hälla ut vattnet ur strykjärnet när jag är klar, då borde man minimera risken att det kalkar igen. Och gör det det får man väl rengöra det.

• uniMog

MEN... glömde skriva det... moderna strykjärn brukar ha antikalkfunktion inbyggt och då ska du INTE använda destillerat vatten. Det var mer förr.

I can Cum Lauder
Svar på tråden Endast destilerat vatten i strykjärn??