• StinaV

Hund som blir stirrig av grisöron

Min hund: Blandras tax/jr, 4 år, okastrerad hane men har hormonimplantat.

Om han får ett grisöra så blir han helt stirrig. Han älskar dem, men det är som om det slår över i huvudet på honom vissa gånger. Han kan inte äta upp det, utan går runt och ska gömma och vakta. Han kan gå runt mer än 30 min och leta ställen med örat i munnen.

Om han inte hittar ett ställe så lägger han sig på golvet med örat framför sig och vaktar det för katterna. Om de går nära morrar han först och om de kommer fram ändå så gör han utfall. Jag och min sambo får ta örat från honom utan att han protesterar.

Han har alltid stenkoll på vart örat är om det är gömt. Har han varit hemifrån hela dagen så springer han bort till gömstället på en gång när vi kommer hem.

Om han och hundvaktens hund får varsitt öra när han är där så äter han upp sitt.

Det här gäller enbart grisöron, inget annat godis eller leksaker. Och det är inte alltid det blir så. Ibland äter han upp dem på en gång, men nu de senaste gångerna har han börjat så här.

Det är som att han vill ha dem, men bara för att ha dem och kontrollera dem. Inte för att äta. Tillslut äter han dem. Vi har ett hemma nu som han fick i fredags. Jag funderar på om jag ska slänga det och aldrig mer köpa grisöron åt honom. Det verkar ju som att han tycker det är jobbigt.

Vad säger det här beteendet och ska jag göra något åt det?

• Svar på tråden Hund som blir stirrig av grisöron
  • Joico

Jag ser ingen anledning till att fortsätta ge honom grisöron om han håller på sådär.. ge vanliga tuggben istället eller nåt annat än just grisöron.

• StinaV

Nej det finns ingen anledning till att han ska få just grisöron.

Men jag undrar också om det finns nån förklaring till beteendet?

Svar på tråden Hund som blir stirrig av grisöron