• mammaprutt

Varför är alla elaka personer tjocka i barnprogram?

Nu har jag stört mig på detta länge. I många barnprogram så utmålas tjocka människor som elaka eller korkade. Vad är det för syn på människor barn får av detta egentligen. Det är säkerligen ett I-lands problem men nu börjar jag bli irriterad över det. Det finns flera exempel på detta:
    Bengt i tecknade Pippi tjock och elak i spelfilmen är han smal.
    Petter i musses clubhus
    Tecknade Karlsson på taket tjockare och elakare än i vanliga filmen. '

Jag blir så arg kan inte smala människor vara elaka eller tjocka vara snälla. Ja börjar lessna på detta. och när jag är ändå är igång så verkar det som mörkhåriga är elakare än ljushåriga. I alla tjejfilmer ex Barbiefilmerna så är alla elaka mörkhåriga medans blonda, blåögda är snälla och milda

Så nu har jag fått ur mig lite ilska

• Svar på tråden Varför är alla elaka personer tjocka i barnprogram?
  • kaffe

Det finns smala och elaka också. Superskurken Hjerta i årets julkalender t ex. 

• Anastasia81

Har också tänkt på det. Barn och djur som är tjocka i tecknade, animerade filmer framställs ofta som korkade, dumma o dryga finns undantag). Vet inte varför det är så.

• Ellie84

Häxan surtant är elak och jättesmal

Miranda 031228 BF 100607
  • Mad as snow

Jag tänkte på det också när jag läste sagoböcker för mina syskonbarn under några dagar. Givetvis är det inte alltid så, men i många av sagorna var de som var tjocka också dumma, elaka, lata osv. Vet inte hur det är på tv-programmen men det skulle inte förvåna mig jättemycket om det var så även där.

Someone get me a fucking wiener before I die.
  • mammaprutt

Tack för att ni kommer med respons jag hade faktiskt glömt bort Hierta och häxan surtant. Svenska program kan ju ha kommit längre och använder inte steretyper. Jag har föfr mig att tecknade Pippi inte är gjord i Sverige.  Vi får hoppas att inte barnen tänker tjock= elak, korkad, lat etc.

• kaffe

Fast... både superskurken Hjerta och Häxan surtant har ju strama håruppsättningar och är lite höknästa. Förvisso inte tjocka, men rätt lika till utséende.

• Furie

Har också tänkt på det. Feta = korkade, mörkhåriga = elaka.
    Men har ännu mer tänkt på att behövs det en idiot i tv - ta en skåning!
    Bästa exemplet är ju pappan i Telia-reklamen, men har märkt det lite överallt.
    Skåningen i mig BLIR FÖRBANNAD!

• Jennifer 060828

Nä hmm.. Nalle Puh är rund och go ju

Och Askungens styvmamma är elak, men smal

• Champagne

Finns det nån snällare än Björne i Björnes magasin? {#lang_emotions_dreamer}

• alla signaturer upptagna

Jag tycker de elaka lika ofta är smala och skumma, snikna och smyger bakom träd och tjyvlyssnar=)

• victoria p

Cruella De ville i Pongo & de 101 dalmatinerna är ju smal och elak..

• trasselsudd

TS, det har jag också tänkt på. Elaka människor i tecknade filmer är ofta antingen väldigt tjocka eller jättemala. Irriterande.

Mamma till Cilla -05 och Vide -09
  • Guilliotine

Jag tycker snarare motsatsen.. Tjockisar är ju alltid de snälla. Ta valfri fe i Disney-filmerna. Typ de tre i Törnrosa (där den smala fén är den elaka), snälla gudmodern i Askungen, där elakingen är smal.
    I Snövit har vi 7 tjocka dvärgar som är snälla, en elak, smal styvmor.
    I Skönheten och Odjuret är elakingen en välsvarvad muskelsnubbe som alla flickor suckar över, medan tekannan är snäll (och som människa är hon en snäll, tjock tant), I Atlantis är elakingarna ett muskelknippe och en assnygg blondin.
    Ett ord: Baloo.
    Lejonkungen. Scar är nästintill utmärglad och Pumba i basketbollform.
    Tänk Ringaren i Notre Dame. Hjälten är varesig snygg eller blondin. vet inte ens om han har hår. Snälla flickan är brunett, elakingen spinkig.
    Bumbibjörnar är snälla och tjocka.
    Tjockisråttan i Bernard och Bianca är snäll.
    Sen har vi Aladdin (anden, Sultanen), Shrek, m.fl.

Meghara, Snövit, Pocahontas, Belle, Yasmine, Ariel, Mulan, m.m. Alla är oblonda.

Poängen är, om du letar efter tjocka, elaka brunetter i filmer är det väl klart att du hittar det.  Har aldrig förstått idén med att analysera barnfilmer.

• Irme

De flesta av de tjockisarna du räknade upp, framställer de dock som mer eller mindre korkade. Det är synd. Ingen av hjältarna är ju någonsin en tjockis,  bara deras "sidekicks".

Min dotter, när hon var 9 år, ritade en pojke med rött hår och fräknar. Sen frågade hon mig "Ser han lite mesig ut?" "Nej, han är jättefin" sa jag. "Varför ska han vara mesig?" -"För att i alla filmer så är töntarna rödhåriga med fräknar.. de som blir retade ser ofta ut så"

Då blev jag arg på de som gör filmerna, för så är det ju. Speciellt i amerikanska filmer!

Det är väl tur att vi har Astrid Lindgren (Pippi, Birk) och J.K Rowling (Ron Weasley) som inte gör sina rödhåriga karaktärer till töntar automatiskt.
    Jag vet att Disneys Ariel är rödhårig, men hon har inga fräknar!

• Guilliotine

Ariel bor ju iofs i havet. Hade hon fått lite sol då och då så hade hon nog haft fräknar. =D
    Och sen, de flesta tecknade filmer har inte ens skuggor eller klädveck, men ni kräver att man ska kunna se ifall de har fräknar? Sen vad det gäller spelfilmer kan jag inte ens komma på några med mobbade rödhåriga, men ni har nog bättre koll på det än jag..  De jag kommer på är
    thecia.com.au/reviews/p/images/parent-trap-poster-0.jpg
    www.biocrawler.com/w/images/7/7e/Little-rascals-1994-dvd.jpg
    i30.tinypic.com/263h6jc.jpg

Och där är det ingen som blir retad, vad jag vet..

Och många av de tjockisar jag räknade upp ovan ÄR ju hjältarna. Bernard, Quasimodo, Shrek..

Men, nåja, jag tycker ni överanalyserar barnfilmer lite. Barnen tänker inte nämnvärt lika mycket på hur alla ser ut som ni vuxna gör. Jag tycker utbudet är jättebrett och ni väljer ju själva vad ni visar barnen. Det finns prinsessor med rött, blont, brunt, svart och vitt hår. Det finns europeer, asiater, araber, svarta..

F'låt om jag låter defensiv eller liknande, jag bara gillar tecknade filmer. =)

• ThePointOfItAll

Har också tänkt på det där, speciellt i de amerikanska barnprogramen som går på Disneychanel. Jag blir så irriterad. Den rika bruden är korkad och divig, den svarta killen är rolig och lite blåst, tönten är tjock, dum, har glasögon och stort lockgt hår. De coola är blonda...

Jag är inte slarvig, mitt tangentbord är bara gammalt...
Svar på tråden Varför är alla elaka personer tjocka i barnprogram?