• Anonym (Lite fundersam)

Förskola eler inte?

Min son på 3,5 år går hos en dagmamma i en ganska liten grupp med blandade åldrar. Det har funnits en rutin att barn från 4 år får möjlighet att vara några timmar per dag på en förskola i närheten. Där får dom syssla med pedagogisk verksamhet tillsammans med barn i samma ålder. Denna möjlighet kommer nu tas bort och sonen kommer att gå hos dagmamman fram tills skolstart i "nollan", dvs sexårsverksamheten.

Jag är fundersam på om min son kommer att halka efter i den pedagogiska delen. Det verkar vara en hel del pedagogisk versksamhet på vanliga dagis - sånt som dom inte sysslar med hos dagmamman.

• Svar på tråden Förskola eler inte?
  • Förskolepedagogen

HEJ!
    Jag förstår din fundering och som jag har skrivit tidigare märker jag det varje år på hösten att vi får in barn i vår verksamhet som just gått på familjedaghem. Föräldrarna upplever att barnen behöver mer stimmulans än vad dagmamman kan ge beroende på utbildningnivå. Min erfarenhet av familjedagehem är inte så stor då jag aldrig arbetat så eller valt att ha mina egna barn i den typ av verksamhet. Jag tror på förskolans pedagogik och förmåga att utmana barns lärprocesser. Jag anser också att det är viktigt med utbildning för dem som har ansvar för vårt samhälles yngsta medborgare. Därför hade jag valt förskola.
    Mvh Inger

Svar på tråden Förskola eler inte?