• aeli

Hur får jag min 1 åring att dricka Movicol?

Min son som snart fyller 1 år besväras av trög i magen, troligen pga att han dricker för dåligt, sen en längre tid. Nu har läkaren ordinerat Movicol till honom, men han vägrar ju dricka det! Har provat med vatten, men smakade väl illa. Provade med fruktjuice men gick inte det heller. Vad ska jag göra? Kan man blanda Movicol i fruktpureér? Behöver hjälp!

• Svar på tråden Hur får jag min 1 åring att dricka Movicol?
  • Jezamine
    aeli skrev 2010-03-01 13:56:12 följande:
    Min son som snart fyller 1 år besväras av trög i magen, troligen pga att han dricker för dåligt, sen en längre tid. Nu har läkaren ordinerat Movicol till honom, men han vägrar ju dricka det! Har provat med vatten, men smakade väl illa. Provade med fruktjuice men gick inte det heller. Vad ska jag göra? Kan man blanda Movicol i fruktpureér? Behöver hjälp!
    Fråga apotek el sjukvårdspersonal
    Avstängd tills vidare
  • bonnieloveskim

men istället för att ge han movicol, kan du inte ge mat som ger en lösare mage?

kolla om du kan ge han mer vätska att dricka, begär tester för mjölkallergi och gluten som kan ge bådfe trög och lös mage men med mycket difusa symptom, ge päron inte äpple, ge plommonpure i maten å annars somman blir bättre i magen av.

vad tror du om det istället för att bara ge movicol?

Anars fråga vad man kan spä ut idet i.

Men det bästa vore väl om han blev bra utan genom att ge annan mat och mer vätska

• aeli
    bonnieloveskim skrev 2010-03-01 14:16:47 följande:
    men istället för att ge han movicol, kan du inte ge mat som ger en lösare mage?kolla om du kan ge han mer vätska att dricka, begär tester för mjölkallergi och gluten som kan ge bådfe trög och lös mage men med mycket difusa symptom, ge päron inte äpple, ge plommonpure i maten å annars somman blir bättre i magen av.vad tror du om det istället för att bara ge movicol?Anars fråga vad man kan spä ut idet i.Men det bästa vore väl om han blev bra utan genom att ge annan mat och mer vätska

Vi har försökt med det mesta innan det till slut blev Movicol. Mycket lösande som plommon, päron, kiwi etc och han får bla katrinplommon dagligen. Dessutom har vi självklart försökt undvika sånt som kan vara stoppande tex ris, banan, majs. Dryck har vi också kämpat med i månader, försökt smaksätta vattnet och även försökt lura i honom dryck i maten och så samt bytt ut gröt mot välling för att få i honom mer vätska. Detta till trots har magen inte blivit bättre tyvärr.

Just det, han är utredd för både mjölk- och glutenallergi.

• Sissie82

Arbetar inom äldreomsorgen där Movicol är väldigt vanligt, prova blanda ut det i vanlig mat så ska du se att det nog kommer att fungera :) Movicol har en koncentrerad smak av lime som kan tyckas vara väldigt motbjudande, såväl för barn som för vuxna. Försök hitta någon bra smakbalans i maten, något som passar bra till lime så att säga...

• MajaMaria79

Min dotter som är 1,5 år äter också movicol. Vi blandar det i kvällsvällingen och det fungerar jättebra. Movicol junior som jag antar att ni också fått smakar inte så jättemycket, men lite för mycket för att ha i juice. Jag tror att det blir kolsyreaktigt.

Men som sagt i välling funkar det jättebra.

• bonnieloveskim
    aeli skrev 2010-03-01 14:55:25 följande:
    Vi har försökt med det mesta innan det till slut blev Movicol. Mycket lösande som plommon, päron, kiwi etc och han får bla katrinplommon dagligen. Dessutom har vi självklart försökt undvika sånt som kan vara stoppande tex ris, banan, majs. Dryck har vi också kämpat med i månader, försökt smaksätta vattnet och även försökt lura i honom dryck i maten och så samt bytt ut gröt mot välling för att få i honom mer vätska. Detta till trots har magen inte blivit bättre tyvärr. Just det, han är utredd för både mjölk- och glutenallergi.
    stackarn
  • Twitter

Det finns ett medel som heter Forlax som har i stort sett samma effekt som Movicol, men som ej innehåller salt. Saltsmaken som Movicol ger kan göra det svårare att dricka, blir lite som saltvatten eller saltad juice.
    Forlax finns för småbarn också, men givetvis ska ju läkarordination ges (det vet du ju naturligtvis redan)

• Gottekorven

Finns även något som heter laxido apelsin - mycket godare. Men vet inte omdet fins till barn.

• Agnes72

Hej,

vår son äter Movicol, en påse per dag. (delat på två tillfällen).

Jag blandar en halv påse med 30 ml vatten, blanda väl, tillsätter koncentrerad saft (råd från apoteket), och rör om. Vet att det är dumt med socker/saft, men får vår del är det värre om vår pojke inte får i sig Movicolen.
    Sen dricker vår pojke detta glatt! Om det skulle strula, dricker han med sugrör, gör det mer spännande, lockande....
    Vår läkare tycker att om vi är noga med att borsta tänderna, är det ingen fara med saften.
    Sen fick vi veta att Movicol inte ska "värmas", utan serveras kallt.

• tjejligan

Jag blandar det med morgonvällingen. Försökte med saft, vatten men det smakade illa och hin vägrade. Men morgonvällingen är alltid botten upp!{#lang_emotions_wink}

• aeli

Tack för alla goda råd! Har varit rädd att blanda med välling ifall han skulle bli avskräckt och inte vill ha välling alls sen, men kan kanske prova det ändå...

Idag fick jag faktiskt i honom efter att ha blandat med apelsinsaft. Han drack kanske hälften, sen fick jag ge lite till på mugg (tycker han är kul) och resten på sked. Får se hur det går imorgon...

Svar på tråden Hur får jag min 1 åring att dricka Movicol?